Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 204 ggr
Sparven88
1

Halsfluss utan feber

I förrgår började jag få lite ont i halsen, inte sådär som jag brukar få innan förkylning utan det här var mer "rivigt" ont i halsen. Igår när jag vaknade var det ännu lite värre, ont när jag sväljer saliv, och maten ska vi ju inte ens tala om. eftersom jag haft halsfluss flera gånger och kände igen symptomen ringde jag till vc direkt igår. Inga andra symptom, så som snuva eller hosta.
Jag fick en tid för undersökning. Läkaren tittade i halsen, konstaterade att jag var väldigt röd och svullen. Inga vita fläckar på halsen, och sen kom frågan om feber.. "har du haft feber". (Jag är lågtempad, ligger på typ 36.1 en vanlig dag) svarade att jag haft 37.8 kvällen innan. Hon tittade lite på mig och gjorde något sorts fnysande och sa sen "ja, för att vi ens ska testa ska man ha haft feber över 38.5, eller vita beläggningar på halsmandlarna". Jag försökte då förklara för henne att de andra senaste 4 gångerna jag haft halsfluss hade jag inte heller feber eller vita prickar, men att dom trots vid prov hittat "riklig mängd med streptokocker". Men fick ett tvärnej med orden "ja blir det värre i helgen finns det ju juourcentraler"…

Blir så less på att allt ska hänga på den här jäkla febern. Någon mer som har samma upplevelse från vården? Eller är det jag som har "fel", som tycker det är galet att de inte bara testade igår?

Maleficum
2

Aldrig varit med om att man måste ha feber (speciellt så hög) för att få testas! Är också en lågtempare och när jag har feber så är det extremt ovanligt att det ens kommer upp i 38!

Har väldigt sällan symptom när jag får halsfluss (senast jag minns jag hade det hade jag sjukt ont i halsen en dag och sen var det bra). Är många gånger genom åren jag troligen haft halsfluss utan symptom för min kusin har fått det efter vi delat tex drickflaska eller liknande.

Tyvärr måste man verkligen ha skinn på näsan och stå på sig ibland när man är hos läkare!

Med tanke på att du haft halsfluss flera gånger tidigare utan typiska symptom så tycker jag verkligen de borde testat dig för då är det ju "normalt" för dig (alla människor funkar ju inte som textboken säger att de ska funka).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sindri
1

#0: Det framgår inte riktigt om du påtalade för läkaren att du är lågtempare. En läkare bör ju känna till vad det innebär och förstå att du hade feber. En del är väldigt fyrkantiga och går alltid "by the book".

Sparven88
2

Jag förklarade för henne att jag var lågtempad, men det spelade tydligen ingen roll om man är det, för har man halsfluss har man tydligen 38.5 i temp även om man är lågtempad.
Så trött på att ta den fighten varje gång. Jag hade covid för 3 veckor sen, inte ens då hade jag direkt hög feber. 38.1 tror jag som mest.

Jag tänker att de kunde likagärna tagit ett test, och hade det varit positivt och jag fått behandling igår kunde jag ju faktiskt gått och jobbat på måndag. Men nu får jag ju inte det.. :/

Karmatarerskanise
2

Jag har aldrig feber vid halsfluss. Märkligt att vårdpersonal påstår det!

Sparven88
2

Ja och att det ska vara ett kriterium för att ens få testa.
Ångrar så att jag inte stod på mig igår och krävde ett test…
Men man blir lite småstressad när båda barnen är med och den ena snurrar runt i en snurrstol som hon sen klättrar i och ur… 😅

Uppkatten
2

Har haft svårt att bli trodd vid t.ex. lunginflammation pga "för låg feber". Trots att jag var så andfådd att jag inte kunde prata mer än några få ord i taget…

Lyckades övertala dem att ta ett CRP och när resultatet från det kom fick jag ett helt annat bemötande + antibiotika…

Har haft samma problem vid bihålebesvär, där jag pga låg feber inte skulle få antibiotika. Vid koll av CRP och efter att läkaren rådfrågat mer erfarna kollegor (då smärtan gick all mer ner i käken och jag inte längre kunde sova nattetid pga smärta) blev det också ett helt annat bemötande + antibiotika…

Det är trist att feber är ett så viktigt kriterium för sjukvården fortfarande 2022, då feber bara är ett av flera symptom på sjukdom, och dessutom ett ganska osäkert kriterium. En del får feber för minsta lilla, och andra får nästan aldrig feber…

Själv upplever jag att det öht är svårt att bli trodd av vården, trots tydliga tecken på infektion + att jag inte är den som springer dit i onödan… (när jag vänder mig dit så brukar det finnas all anledning).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sparven88
2

Märkligt att man ska behöva nästan överdriva för att bli tagen på allvar.
Men vi får väl fortsättningsvis ljuga i feberfrågan!
Jag ska ju iaf ta kontakt med vc på måndag igen, och kräva en halsodling. Och jooo visst har jag feber…. 😉

Sindri
2

#6: Men om du är lågtempare så hade du ju feber vid 38. Jag förstår faktiskt inte sjukvården i den här frågan.
Jag är inte lågtempare men har haft konstaterad lunginflammation utan feber. Läkaren kallade den för kall lunginflammation, så man måste inte alls ha feber. Och feber handlar inte om en speciell siffra utan om hur pass förhöjd kroppstemperaturen är. Om de frågar om feber och du har två garder över din normala temperatur får du väl säga 39 då.
Jag tycker du skall gå på dem igen. Halsfluss är inte att leka med.

Uppkatten
2

#8 Förr var det många inom sjukvården som ansåg att feber var just en speciell siffra, och ofta var siffran 38,5. I dag talar man ofta om feber från 38 grader, och om förhöjd kroppstemperatur om man har t.ex. 37,8.

Jag brukar ligga mellan 35,7-36,4 så rimligtvis borde feber hos mig vara något annat än för den som brukar ligga på 37,5. Men det har jag hittills aldrig fått sjukvården att lyssna på. Feber är vid 38,5 - punkt. Förutom en infektionsläkare som sa att en del människor t om sjunker i kroppstemperatur vid sjukdom. Dock ovanligt enl. honom.

Men feber är ett svårt begrepp, jag har en del kompisar som anser att de har feber redan vid 37,2.

Vid den typ av lunginflammation jag hade så har man alltid feber, men i mitt fall var febern inte tillräckligt hög för att man skulle förstå allvarlighetsgraden. Man skulle behövt lagt mer fokus på resten av symptombilden tidigare.

När det gäller halsfluss så kan ju sådan vara utlöst både av virus och av bakterier. Är det virus så fyller ju inte antibiotika någon funktion, och vid bakterier är man också mer återhållsam med behandling nu än tidigare, eftersom kroppen klarar av många infektioner på egen hand.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sparven88
1

Nä men märkligt att det ska vara så fast beslutet vad feber är.
De gånger jag haft halsfluss har jag alltid haft "mycket riklig tillväxt" av strep så jag har alltid fått antibiotika, även om kroppen oftast kan reda ut det själv.
Jag har fortfarande ont i halsen och är röd och svullen. Tycker det gör ont ut i käkarna och i öronen och är öm på utsidan av halsen. Vet att halsfluss också kan bero på vorus, men då har man ju andra symptom också har jag gör mig..?
Övervägde att åka in till jouren idag, men risken är att man får sitta där i evighet. En 33-årig kvinna med halsont liksom.. det hamnar väl längst ner på listan 😅
Kontaktar vc imorgon och kräver ett halstest. Hoppas på att få antibiotika, så att jag snart kan gå och jobba igen (Har varit hemma sjuk/vabbat mer än jag varit på jobbet de senaste halvåret..).

#9 Läskigt med din lunginflammation och brist på feber. Tänk om man då inte står på sig, och lyssnar blint på sjukvården.

Maleficum
1

#9: Intressant det där med att kunna få sänkt temperatur när man är sjuk.
Är ofta när jag känner som att jag har feber som jag har extremt låg temperatur när jag tar det (oftare än att jag faktiskt har förhöjd temperatur).

#10: När jag fick bältros så fick jag ringa närakuten (var på kvällen) och då kunde jag boka tid (men fick sen ändå komma in tidigare för de hade inga patienter just när jag kom dit). Men vet inte om det finns i din närhet och om de har öppet på helgen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

TatsuOni
1

Jag har 36,2 och under det i "normaltemp". Över så börjar jag känna mig dålig.

37 så har jag alla symptom på feber. 37,2 brukar vara det högsta jag kommer. Har var över det och uppe i 38, två gånger i mitt liv. Ena gången hade jag halsfluss och det var inget snack om att jag inte hade feber vid 38 då. Andra Covid. Feber tjatar läkarna här i stan om, att det börjar vid 38 grader. Skiljer det sig över landet? 🤨

Vid 37,2 så snurrar världen för mig.

Har också haft problemet att jag inte blivit tagen på allvar inom vården. En gång hade jag svullna lymfkörtlar, tecken på infektion i kroppen på blodprovet, hostade och kunde knappt andas. Men bara 37 grader. Så läkaren tyckte att då är jag inte alls sjuk. När jag talade om att alla i familjen har lägre temperatur, så talade hon om att vi har aldrig varit sjuka i hela våra liv. Men jag är psykiskt sjuk och har ärvt det av mina föräldrar. Hela min familj är psykiskt sjuk. 🤨🙄

Brukar också kunna gå ner i temperatur ibland när jag är sjuk. Mår inte så toppen när jag har mellan 35-35,5. Jag kan även sjunka i temperatur när jag tränar eller anstränger mig. Är väldigt ofta jag gör det 🤔 Men det ska ju vara omöjligt enligt många läkare, så jag är väl en utomjording 🤪

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/