Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketter: viktsömn-vila-och-avslappning
Läst 198 ggr
Syntium
2

Sömn kan hjälpa överviktiga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker det är tvärtom för mig. Sover jag dåligt har jag sämre aptit

"I'm too old for this shit."

Magi-cat
2

Ännu ett exempel på hur komplicerat det är med kost och vikt.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Tismon]
1

Sömn påverkar ens metabolism har jag för mig

• Redigerat 2022-02-17 09:40 av [Tismon]
CasaRamon
1

Jag är helt övertygad om att man sover bättre om man inte äter sent på kvällen. Och att man då också kan hålla vikten, då ju kvällsätning ofta är okynnesätning. Själv äter jag ingenting efter kl 17, dricker bara kvällste.

sp0ngeb0b
2

#3: Utmärkt exempel på hur sådana här saker ofta går åt båda hållen. Som originalinlägget säger, bättre sömn leder till bättre kostvanor, men även som du säger att bättre kostvanor leder till bättre sömn. Mycket förenklat, så klart.

Jag märker tydligt att jag äter sämre om jag har sovit dåligt. Och när jag väl börjar äta dåligt, så går det bara utför resten av dagen på grund av att blodsockret åker berg- och dalbana. Bl.a. därför jag alltid försöker vara noggrann med att äta en bra och stabil frukost - det sätter liksom tonen för resten av dagen, tillsammans med sömnkvaliteten.

Intressant ämne det här :)

Scorpio97
1

Jag märker absolut att sömn och kost påverkar varandra åt båda håll. Har jag ätit dåligt och särskilt om jag får högt blodsocker (har diabetes) sover jag dåligt, och om jag har sovit dåligt är det svårare att göra bra matval.

Att det påverkar hormonerna låter logiskt för mig. Även om jag nog inte märkt någon direkt skillnad på just aptiten i sig. Jag blir inte hungrigare av dålig sömn, men jag har inte samma motivation till att äta bra och suget efter "dålig mat" blir mer påtaglig. Så risken är större att jag beställer mat istället för att laga själv eller spontanköper en chokladbit i affären (så om möjligt undviker jag att handla när jag är trött, eller tex stressad). Men det kanske ändå hör till "aptitreglering".

//Jessie

Karmatarerskanise
1

#3: att äta 17 funkar definitivt inte för folk som jobbar natt, folk som lägger sig 00 osv. För mig skulle 17 innebära att jag smååt en jäkla massa fram till det var dags att sova. För att sova hungrig, det garanterar dålig sömn.

sp0ngeb0b
1

#6: Du måste ju inte sluta äta kl 17 bara för att någon annan gör det. :) jag vet inte hur man rekommenderar nattarbetare att äta. Men om man tänker sig någon som sover "normala" tider, så bör man i alla fall sluta äta några timmar innan läggdags. Kanke vid 19-20, om man lägger sig vid 22. Då hinner man ju med att äta en rejäl middag och kanske även något kvällsmål om man vill, men kroppen hinner smälta maten lite innan läggdags, dvs behöver inte jobba med det lika mycket under natten. Jag har nämligen för mig att det är det som gör att man sover sämre om man äter precis innan läggdags.

Sindri
0

Det där har jag "vetat" länge. Utan att göra några som helst andra ändringar i livet (har aldrig ätit på kvällar) utom att sluta ha väckning på mornarna så gick jag snabbt och oväntat ned 2 kg. När jag fick gå efter kroppens egen rytm fungerade den mycket bättre.
Jag kan märka det nu också, om det blir en period med dåligt med sömn så går jag alltid upp i vikt. Men alla är olika, maken är helt tvärtom, går ner i vikt av för lite sömn, trots att han borde ha mer tid att äta då. Så, det handlar inte bara om vad man äter utan om hur, och när, kroppen tar hand om det.
För lite sömn orsakar stress i kroppen (även om vi inte upplever oss stressade) och då blir det ett kortisolpåslag som gör att vi ökar i vikt.

CasaRamon
0

#6: Att inte äta efter kl 17 , var ju bara ett exempel på hur jag lever. Eftersom jag är pensionär så behöver jag inte tänka på arbetstider. Vad jag menar är att man ska låta det gå flera timmar från sista måltid till sänggåendet. Ett bra ex är halvfasta. 16/8 då man äter under 8 timmar och fastar under 16 timmar. Det går ju också bra att köra 14/10 eller 12/12. Huvudsaken är att magen får vila innan man går till sängs. Säg att du äter frukost kl 6 och middag kl 18 och sedan ingenting mer.
Själv har jag vant mej av med att äta framför tv:n, som ju många gör. Smörgåsar, chips, läsk m.m. Dricker bara te. Allt är en vanesak.

Uppkatten
0

Jag skulle inte få sova en blund om jag inte var mätt vid sänggåendet… Det händer t om att jag måste gå upp och äta något nattetid för att därefter kunna sova vidare (jag vaknar och är extremt hungrig!).

Har inga problem med någon övervikt, och är inte den som småäter framför TV:n.

Att det finns ett samband mellan dålig sömn och övervikt har man vetat åtminstone de senaste 10 åren.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.