Tandprotes för att boosta självkänslan
Min mamma är 63år och pga starka mediciner bara 5 tänder kvar. Hon fick hjälp att få en rejäl protes både uppe och nere för några år sen men så bet en valp sönder den bortom all räddning. Vad jag förstår på henne så får hon ingen ny utan att lägga ut all kostnad själv. Men hon mår så dåligt. Kan inte äta som förr, sätter i halsen mycket när hon äter då hon inte tuggat bra nog, vill knappt le för att hon att hon ser grotesk ut. tyvärr håller jag med. Men hon är sjukpensionär och hon har inte dom pengarna. har även skulder så lån går bort. Hade jag haft dom hade jag hjälpt henne men lever inte heller så jag har så mycket på sparkontot.
Undrar om någon vet om det finns nåt man kan göra?
- Redigerat 2024-01-06 10:02 av TatsuOni
Det enda jag tänker på är Soc och stipendier…
Hon har ingen försäkring som kan täcka skadan?
/Maria
#2: hemförsäkring med drulle. men är över ett år sen den gick sönder.
#1: tror inte man får ha skulder för att söka hjälp på dom vägarna :(
Hur är det med att söka hjälp härifrån? https://distriktstandvarden.se/priser-och-bidrag/bidrag-och-fonder-tandvård/
#3: Här står det att man har 10 år på sig att anmäla en skada så jag tycker att ni ska ta kontakt med försäkringsbolaget.
[https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-kopsatt/anmal-skada-eller-stold/]()
#5: hon fick vårdbidrag som ges 1 gång per person för den första.
#7: Så om den första går sönder får man aldrig mer hjälp? Ska man bara låta människor som fått sönder sina proteser svälta ihjäl? Det låter ju helt sjukt. Men hur är det med Stadsmissionen? Inom kyrkan brukar man ju kunna få hjälp om man är fattig. Eller gör en insamling för din mor via Facebook? Det finns alltid människor där ute som gärna skänker en slant till behövande. Kanske lyckas ni skrapa ihop lite pengar på så vis. Hon kan ju inte äta ordentligt, så det handlar ju inte bara om självkänslan utan också om hälsan. Någon måste ju kunna hjälpa henne.
mamma säger att den va temporär. men tycker att en så välgjord protes inte borde va temporär.
#9: Går det inte att fixa en ny med hjälp av avbetalning om ni pratar med tandläkaren?
#8: Ja kombinationen att inte ha tänder, ha ont i munnen och ha magsår är inte bra för hennes hälsa. Kanske inte syns för andra men hon får inte gå ner mer i vikt nu. men hon undviker mat. Vet itne om det spelar roll men hon är inte med i kyrkan.
#10: inte med redan existerande skulder.
#11: Man behöver kanske inte vara med i kyrkan för att få hjälp därifrån. Jag skulle iallafall fråga dem. Hon behöver i vilket fall som helst hjälp.
#13: stadmissionen går bort. vi bor inte i stockholm.
#14: det finns val i andra stader ocksa.
Det borde ju räknas in som medicinskt problem om hon sätter i halsen mycket för att hon inte kan tugga. Tänk om hon sätter i halsen så pass att det fastnar? Då är det ju fara för liv.
Och att en valp bet sönder den var ju en olycka. Och med tanke på att det bara gått ett år och man brukar kunna ha längre tid än så på sig att utnyttja försäkringen så borde det gå att få hjälp därifrån. I alla fall med en del av summan.
Sen kanske hon kan höra med kyrkan eller så och få lite bistånd därifrån från någon fond eller bistånd? Den världen av bistånd har jag noll koll på me de I kyrkan borde kunna berätta hur hon ska gå tillväga.
- Redigerat 2022-02-13 13:00 av Liz85
Prata med läkaren alla har rätt att kunna tugga och äta mat så möjligtvis att hon har rätt till nått sånt som S-tandvård eller ett F-kort då går man in under annan del i tandvården och man betalar bara vanlig sjuktaxa som i vanliga vården + vanligt frikort gäller men man måste ju ha läkarutlåtande och intyg för att få det. Så prata med läkaren om svårigheterna att äta och att maten sätts i halsen när det inte går att tugga.
Hon ska prata med lite olika ställen efter sportlovet. Ska sporra henne. Hon sa att hon har pratat med folksam men så behövde dom en undersökning och den har hon dragit på. hon har tandläkarskräck i grunden. men nu ska jag pusha på så hon bokar en tid. Hon tackar för alla råden ni gett <3
#14: stadsmissionen finns bl.a här i Västerås också.
Här kan man se några (ev. alla) städer den finns I.
https://www.sverigesstadsmissioner.se/om-riksforeningen/fakta-om-sveriges-stadsmissioner