Hur får man bra sömn?
Har upptäckt att jag inte sover så bra som jag trott. Jag sover men kvalitén på sömnen är nog inget vidare. Med rätt omständigheter så somnar jag på mindre än en minut, det kan ju tyda på att jag får för lite sömn. Vaknar en del, på senare tid har jag haft mer mardrömmar och vaknat rent skräckslagen men på det stora hela sover jag det mesta av natten.
Men humöret är väldigt påverkat. Vaknar direkt med en känsla, ibland är det riktigt bra, ibland suger precis Allt direkt. Jag har kort stubin för det mesta, det går bra men minsta lilla friktion och det brinner i huvudet. Nån sa att "dagen påverkar natten" så jag försöker "göra bra" dagar men jag vet inte om det är nån skillnad. Började ganska nyligen med det så vet inte.
Vad kan man göra som inte är mediciner? Har börjat att lägga mig samma tid varje kväll, försöka undvika sova på dagen så mycket som möjligt, göra dagen bra, försöka komma ut och få dagsljus.
Tror det är att jag inte får tillräckligt med djupsömn.
"I'm too old for this shit."
Snarkar du? Eller har du sömnapne? Det påverkar sömn.
Själv sover jag med tyngdtäcke, och upplever det som att jag får fler timmars sömn nu och att jag sover djupare (lider annars av insomni).
Du har inte provat det?
#1 Ja, det har jag ju. Har en CPAP som jag har börjat använda igen (kommer av mig i användandet av olika anledningar) men märker ingen skillnad än.
#2 Det är ju en bra tanke, har funderat på det ibland, ska fundera igen :)
#3: okej.
Om du provar, tänk då på att fyllning och tyngd är olika vad som passar för en.
Själv fastnade jag för en med kedjor och som väger 8 kg, men det finns de som är både tyngre och lättare.
Och en del föredrar när det är exempelvis bollar.
Jag sover bättre numera, sen jag slutade dricka kaffe efter kl 17. Dessutom undviker jag alkohol efter kl 17.
Jag tar gärna en drink eller vin till maten, då jag äter middag mellan kl 16-17. Därefter blir det bara ett kvälls-te
Sover också bättre sen jag började med halvfasta. Äter ingenting mellan kl 17 och frukost kl 7-8 .
#4 Tack! Ja, men hur ska man komma fram till vad som passar en? Såna täcken är ju rätt dyra.
#5 Dricker inte kaffe alls, svart te ibland på kvällen, kanske får hålla reda på det också. (Skriver ner tid nu när jag "lägger mig till rätta" och när jag vaknar, och vad jag åt sist och när för att få en uppfattning)
#7: Kolla om det svarta teet innehåller koffein (tein) vilket gör att man blir pigg. Kan vara bra under dagtid, men inte på kvällen. Och undvik att äta på kvällen. Det ska helst gå flera timmar mellan måltid och sängdags. Gärna svalt i sovrummet och förstås inget mobilsappande innan.
#6: I och med min diagnos (autism) så kunde jag göra en utredning på habiliteringen med arbetsterapeut.
Men googlade på det.
Kopierat från artikel:
"Tyngdtäcke kan förskrivas till personer med grava sömnsvårigheter, och med olika diagnoser, för en billigare fast kostnad än om man köper själv. Då får man också chansen att prova ut olika vikter och byta vilket kan bli svårt att få göra om man köpt i affär. Det är dock väldigt olika mellan olika landsting, kontakta din vårdcentrals arbetsterapeut för att se över möjligheten att få tyngdtäcke förskrivet där just du bor."
Svår fråga att svara på, då sömnen är väldigt komplex. Ålder och kön är faktorer som spelar in över livet, liksom sjukdomar, läkemedelsanvändning, grad av fysisk aktivitet, stress, sömnhygien (hur kallt eller varmt sovrummet är, hur mörkt det är osv) och en massa andra faktorer.
Man brukar säga att en god nattsömn kräver att man varit fysiskt, psykiskt och socialt aktiv under dagen på en "bra" nivå, solljus tidigt på dagen stabiliserar dygnsrytmen (trycker tillbaka melantoninet), stress är aldrig bra (men kan ofta hanteras med bl.a. fysisk aktivitet), regelbundna vanor anses vara bra för sömnen, viktigt att undvika tupplurar osv.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0: Låter du bli skärmar minst en timme före sovtiden? Får du tillräcklig motion under dagarna? Undviker du mat efter 18? Är temperaturen i sovrummet tillräckligt låg? Stressar du under dagarna? Får du i dig tillräckligt med magnesium? Svårt att veta kanske.
Åh, det finns så mycket som kan påverka sömnen så det är svårt att veta var man ska börja. Jag har fått mycket inspiration från boken Hälsobalansen. Några saker jag tagit med mig som kan hjälpa:
- Inget koffein efter lunch (inkluderar även te)
- Inga skärmar minst en timme innan läggdags, gärna ännu längre tid
- Dämpat ljus på kvällarna
- Ägna sig åt lugnande aktiviteter på kvällarna. Dvs inte titta på politiska debatter, diskutera hushållsekonomi eller liknande. Jag tycker det är lugnande att sitta på golvet och umgås med djuren eller lösa korsord.
- Se till att det är helt mörkt i sovrummet. Detta inkluderar även småljus såsom sken från digitala klockor eller TV-apparater.
- Utsätta sig själv för dagsljus varje morgon i minst 20 minuter. Man kan bara sitta utomhus eller gå en promenad. Inga solglasögon. Man får extremt mycket mer ljus på sig utomhus än inomhus, även om det är molnigt och även om man har stora ljusa fönster. Så det bästa är att vara utomhus, går inte det kan man sitta vid fönstret i stället.
- Det vanliga med att se till att man får lite rörelse under dagen (måste inte vara något extremt men gärna några promenader i alla fall), äter bra (så oprocessat som möjligt), minimerar stress etc.
Jag kan varmt rekommendera boken om du vill veta mer om hur det påverkar och även få ännu fler tips. Jag tycker den är grym och har implementerat många av tipsen sedan jag läste den. Det är så lätt att tänka, om man upplever dålig sömn, att man ska förändra saker just gällande sömnen, men det finns så extremt mycket annat som också påverkar. Det är ju så att det mesta man gör och utsätts för går hand i hand, så att förändra saker som man kanske inte tror påverkar sömnen direkt, kan göra stor skillnad ändå. Hoppas något av detta kan hjälpa!
#3 Jag gissar att du gjort en sömnutredning eftersom du har en CPAP. Man brukar få en sådan utskriven om man har andningsuppehåll.
Har du ingen uppföljning på sömnmedicin?
/Maria
Man kan sova för mycket också och må dåligt och komma in i en ond cirkel pga av det.
Motion, frisk luft i dagsljus, undvika artificiella skärmar som typ dator innan sängående är ju ofta vad som rekommenderas.
Det finns ju mycket som kan störa sömnen är man kvinna är det ju vanligt med hormonella förändringar när man börjar närma sig runt 40 och då kan man ju behöva annan hjälp
Oj, har kommit in lite svar, tack alla!
Ska försöka göra en sammanfattning.
- Teet jag dricker innehåller säkert koffein men jag dricker långt ifrån varje kväll, så borde inte påverka så mycket.
- Skärmar, ja jag har dragit ner på mobilen i sängen. Har en app för att tracka hur dagen varit som jag brukar fylla i innan jag somnar men inte att jag kollar något annat på den längre just då. Dock brukar jag ju sitta vid datorn fram till läggdags så där finns ju lite att justera. Läser ibland i sängen med läsplatta men vet inte riktigt hur den påverkar. Det är en skärm men vet inte om den har det "dåliga" blå ljuset.
- Har en CPAP ja, från sömnmedicin sa de senast att jag är bra behandlad så det är väl om jag behöver nån reservdel eller nåt som jag har kontakt. Och det är ju om jag använder den. Den hjälper ju med andningsuppehållen men den är inte så bekväm att ha på sig, ibland kan jag vakna av den att den stör sömnen i alla fall så jag vet inte.
- Ingen mat efter klockan sex. Hm, kanske kan gå.
- Ska kolla vad gäller med tyngdtäcke här. Har ingen diagnos längre men vore ju schysst om man kunde få låna och testa innan man köper ett eget.
- Har svalt och mörkt i sovrummet.
- Hormoner kan absolut spela in, håller på att försöka att få in en bra dos Levaxin.
Har lite mer att testa, har egentligen inte gått än vecka än sen jag insåg detta med sömnen så får försöka ha lite is i magen. Bara så frustrerande att man tycker man gör jättemycket men så blir det ingen skillnad.
#11 Förresten, magnesium! Jag började ganska nyligen äta lite sånt. Vet inte om det behövdes (för vårdcentralen tar generellt inte det 🙄) så vet inte om jag har brist eller så. Testar mest för jag spänner mig Väldigt mycket och det ska vara muskelavslappnande. Vet inte om det är någon skillnad alls med nånting, men är nyfiken på varför du nämnde just magnesium?
#17: Magnesium påverkar lite allt möjligt:
"Magnesium är ett mineral som styr flera livsnödvändiga processer i kroppen. Det reglerar bland annat de metabola processer som möjliggör att vi kan tillgodogöra oss näringsämnen från kosten. Mineralet behövs också för att behålla ett starkt skelett och för immunförsvarets skull. Det är också viktigt för att nervsignalerna som går till hjärtat och musklerna ska fungera normalt."
Även om inte just sömn är något som nämns gissar jag att nyttan det gör för hjärna och nerver antagligen kan påverka sömn också. Jag upplever att jag har blivit mer alert i tankarna sen jag började med magnesium.
» Behöver jag äta magnesiumtillskott? Allt du behöver veta om mineralet magnesium
Magnesium är ju muskelavslappnande allt som är muskelavslappnande brukar hjälpa kroppen att lättare komma till ro inför natten. Tyvärr hör jag till dem som inte klarar av magnesium så bra även de sorter som många andra säger är mindre laxerande och som sällan ger problem ger mig problem. Jag kan äta dem några dagar sedan blir jag dålig i magen, magnesium kan ju användas som laxermedel med i lite större doser