Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 208 ggr
Sabah
0

Bomull i örat

När jag petade i örat med en örontops lossnade bomullen lite från pinnen, inte helt men det drogs ut lite om ni förstår hur jag menar och det blev nog kvar pyttelite i örat känns det som, kan inte vara mycket men jag märker det. Har försökt med en pincett men det är så lite så jag får inte tag i det, extra svårt att göra på sig själv förståss också. Ska be någon komma hit lite senare men jag undrar om man skulle försöka skölja ut det? Tror som sagt att det bara är väldigt lite, då det mesta sitter kvar på pinnen men utdraget. Skulle inte ens gissa att det släppt något men jag märker ju av det.

Ska man i såfall sköja med någon särskild vätska, vet att det finns revaxör att köpa, är det mot vaxproppar? Kan man kanske sköja med vanlig koksaltlösning, det tror jag att jag har hemma. Om det går att spruta in samtidigt som man vill att det ska rinna ut..

💖🧡💛💚💙💜

Maria
0

Hur märker du av det? Du säger ju att du inte ens tror att det är något?

/Maria

Syntium
1

Revaxör tror jag inte skulle hjälpa, det är som sagt mot vaxproppar. Möjligen att sköljgrejen man får till kan underlätta om du ska skölja ut nåt.

Om du får besvär är nog vårdcentralen bäst. Kan vara svårt för en annan, vanlig person att se nåt, än mindre få ut nåt utan att skada.

Vårdpersonal har sagt till mig att man inte ska ha något mindre än en armbåge i örat. Inte bra att hålla på att peta där inne.

"I'm too old for this shit."

Niklas
0

Går det att spola ut det med ljummet vatten i duschen om du lutar huvudet med det örat nedåt?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

DesK
0

Eftersom det är fredag, skulle jag ringa till vårdcentralen, du kan få jätteont, om du har lite bomull kvar i örat. Jag lyckades göra liknande, en gång för många år sedan och örat svullnade igen rätt så rejält på kort tid. Det var inga problem för sköterskan på vårdcentralen att försiktigt plocka ut bomullen med en pincett.

/Désirée

[Moon AppleGrey]
2

Skulle tipsa om denna vaxborttagaren istället för tops.
https://m.jordklok.se/sv/articles/2.293.9134/avril-oronvaxborttagare-bambu

Byt ut bomullspinnarna mot en miljövänlig öronvaxborttagare i bambu som kan återanvändas i all oändlighet. Passar stora som små! Användning: Desinficera öronvaxborttagaren innan och efter användning. För in skeddelen i örats öppning, utan att trycka in...
Liz85
1

#5: den där ser intressant ut. Borde jag skaffa då den ju ser ut ungefär som skaftet på den där gamla teskeden som jag förpassat till badrummet nu för tiden.

Jag brukar nämligen skrapa ut det istället för att peta ut det. Vilket antagligen är tanken med bambuspaden.

[Moon AppleGrey]
0

#6: jag använder själv borttagaren jag länkade till.
Tycker den funkar väldigt bra.
Man får bort en hel del med den, i och med att den är så pass liten. 🙂

TatsuOni
1

Jag använder tops när det kliar i mina öron. Det är ett måste. Jag brukar få ut b la kattpäls 😅 Fråga mig inte hur den kommer in dit! Har aldrig fått några problem av dem diverse konstiga sakerna som hittar in i mina öron 🤪

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Syntium
0

Det jag hört är att det ökar vaxproduktionen och att det kan irritera. Det märker jag, är känslig och får exem direkt om jag har in-ear-lurar tex

"I'm too old for this shit."