Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 116 ggr
Syntium
0

Måste ha feber för infektion?

Har nån slags känning av något i halsen som kommer och går. Typ mer värk än hur det brukar kännas när man är förkyld och får ont i halsen men skulle inte säga att det gör ont.
Till det är jag något mer frusen men har ingen feber, normalt sett skulle jag nog knappt noterat detta men nu är det ju som det är.
Måste man ha feber om man får en infektion? Skulle jag kunna bära på nåt smittsamt nu som skulle kunna drabba någon annan värre än mig just nu? (Dum fråga, svaret är antagligen jag men frågar ändå).

Det är drop-in för 3e sprutan imorgon som jag hade planerat att ta, hur bör jag göra med den?

"I'm too old for this shit."

Maria
1

Man blir ju lite nojig så här i dessa tider men jag hade ringt sjukvårdsupplysningen.
Reglerna ändras hela tiden.

/Maria

Syntium
0

#1 Ja jag tänkte det också men 1177 har ju långa köer så jag vet inte

Lia
3

Man måste inte ha feber för att ha en infektion. Om du är osäker - stanna hemma. Man kan ju få ont i halsen av att ha ansträngt rösten. Men man kan också få en infektion utan symtom. Så det är svårt att veta i dessa tider. Om du inte har möjlighet att få sjukvårdsrådgivning så är det nog bättre att stanna hemma tills du är säker.

Syntium
0

#3 Ja det är så lurigt. Försöker komma fram på 1177 men 30-40 min kö, så får väl se. Annars stannar jag hemma

Herveaux
2

Du har redan fått bra svar så jag kan bara bidra med: Krya på dig!

// Harley

Syntium
1

#5 Tack!

Jo, höll ut genom 1177-kön och fick svar. Jag har varit småfrusen i några dagar och om jag höll på att bli sjuk sa hon att i så fall brukar man frysa mer intensivt under några timmar. Vad gäller halsen behöver det inte betyda sjuk, utan kan vara att jag sovit med öppen mun eller halsbränna/sura uppstötningar (har haft lite halsbränna också) så jag tror inte jag är sjuk.

Lia
1

#6 Skönt! 🥰

Liz85
1

Ja jag brukar frysa ibland. Men sen sitter jag och jobbar nära ett fönster som är lite dragit på sidorna. Så ibland har jag frusit lite mer trots långärmad tröja och insett att det är lite busväder eller kallt ute.

Har man satt sig i vardagsrummet istället så slutar man frysa, antagligen eftersom soffan inte står alltför nära fönstret.

Så att frysa lite hemma är inte så konstigt om du har ett dragit hem eller om elementen inte är tillräckligt varma.

Och ont i halsen behöver inte alls betyda att man är sjuk. Du kan ju ha druckit för lite och är torr i halsen eller nåt?

Syntium
1

#8 Nej som sagt, behöver inte betyda att man är sjuk. Det har varit kallt några dagar med blåst så det är inte så konstigt. Visste bara inte hur jag skulle tolka det i och med att jag tänkt vaccinera mig imorgon.
Det skulle inte vara farligt att vaccinera sig ifall jag nu har en infektion men risken är att kroppen inte orkar både och och då får man sämre skydd från vaccinet.