Stor hemorroid-j*vel
Vid rumpan sticker det ut en stor hemorroid. Den har nog funnits där i flera år, den var mindre förr men har alltid tryckt in den igen och hoppats på att den ska försvinna. Nu är den typ 2-3cm stor och åker bara ut igen. Hur får jag bort den?
Tycker det är pinsamt att söka vård
- Redigerat 2022-01-20 13:56 av Anonym.456
Ja du kan ju inte få bort den själv så det enda är att söka dig till vården tyvärr.
De är vana och du ska veta att alla tycker det är lika pinsamt.
/Maria
#0: Ibland får man helt enkelt svälja både stolthet och blyghet och söka vård.
Att bemöta nervösa eller generade patienter är vardagsmat för personalen.
// Harley
Den är nog lite för stor för att få bort själv, har du någonsin testat med hemorrojdsalva?
Då de inom vården tar bort hemorrojder, så brukar de "bränna" av blodkärlet som hänger ut, då slipper man problemet permanent. Jag rekommenderar också att du söker vård, de kan bli väldigt sjuka och blödande om de blir för stora. Försök också hålla magen i skick. Vid hård avföring så krystar man för mycket och då får man lättare hemorrojder. Något milt laxativt från apoteket kan underlätta så det inte blir värre.
#3: fast att bränna bort har jag aldrig hört talas om.
Hemorrojder innebär att ändtarmens slemhinna buktar ut, antingen innanför eller utanför ändtarmsöppningen. Hemorrojder består av bindväv och blodkärl som täcks av en slemhinna.
Har hört att man stryper hemorroider, kan man inte göra det själv?
Använt salva men vet inte om det var placebo eller om den blev mindre, däremot försvann den aldrig men kanske inte använde länge nog?
#3: Hade problem med magen förr och fick hemorroiden då men idag har jag inte haft det problemet på typ flera år.
#4: man bränner lika som man gör under operationer då man sluter ett blödande blodkärl. Metoden används också för hemorrojder och heter diatermi. Denna metod eller "bränning" med laser är de vanligaste. Vet inte hur pass vanlig strypningen är längre. Diatermi går ju på direkten medan strypningen tar längre tid.
#5: tror inte du skall försöka dig på strypningen själv. Jag tänker det kan vara svårt att själv få fast ett gummiband på rätt ställe och tillräckligt tight. Men du kan ju testa och meddela hur det hår. Har du ont av den? I så fall finns ju bedövningssalva och suppositorier på apoteket. Salvorna brukar väl användas typ 2 veckor. Men de fungerar väl mest för mindre hemorrojder, så man borde börja behandla direkt man märker av en hemorrojd.
Som övriga säger så borde du söka vård. Fullt förståeligt att man tycker det är pinsamt men dom är vana dom som jobbar med det.
Min sambo fick tillslut operera bort sina då han vänta för länge och det blev bara värre och gjorde mycket ont.
#8: tror det är mycket vanligare än man tror att folk sökt vård pga hemorrojder. Men det är kanske inte en sån sak man berättar åt alla man möter. Därför känns det kanske mera genant än det är.
Det kan drabba vem som helst och är naturligt. Du behöver inte skämmas för att söka vård.
Ska man bara söka tid till en vanlig sjuksköterka?
#11: Ring vårdcentralen så säger de hur du ska göra.
Jaha ok! Får göra det
Hur har det gått för dig? Har du fått någon hjälp?