Känner ingen törst
Detta är ett problem för mig, jag känner mig aldrig törstig. Hade det inte varit så att jag tar ett glas vatten till middagen av ren vana så hade jag inte druckit nåt på hela dagen. Börjat fundera på om det är därför jag har problem med yrsel.
Nån mer med detta problem? Hur gör ni?
Jag är också ganska dålig på att få i mig vätska.
De senaste veckorna har jag sett till att alltid ha en vattenflaska i närheten som påminner mig om att ta en klunk då och då. Nu dricker jag helt klart mer vatten än tidigare.
// Harley
Det kan vara orsaken till yrsel, för dricka mer och gör som #1 säger. Hoppas att din yrsel går över.
/Désirée
För mig går det i perioder. Om jag tex håller på med något viktigt och antingen ignorerar törstkänslan för att jag är upptagen (och ska dricka "om en stund" istället) eller är så upptagen att jag inte märker att jag blir törstig, så verkar känslan gradvis försvinna. Om jag då medvetet ser till att dricka mycket och ofta så kan jag efter ett tag få tillbaka törstkänslan. Men tex när det är varmt sommartid måste jag alltid dricka mer än min törstkänsla för att inte må dåligt (huvudvärk, yrsel, huvudet känns tungt och min värmekänslighet blir ännu sämre).
För mig fungerar det att försöka att alltid ha en vattenflaska nära. Jag dricker helst bara iskallt vatten, så jag brukar fylla tomma läskflaskor eller liknande med vatten och ställa i frysen. Större flaskor jag kan ha när jag sitter vid datorn och mindre som jag kan ha med mig ut. Då finns alltid kallt vatten nära. Jag tycker även det är enklare att hålla koll på hur mycket jag druckit när det går att räkna antalet 0.5l eller 1.5l-flaskor jag har druckit, än när jag ska räkna antalet glas. Inser jag i slutet av dagen att jag druckit för lite så dricker jag extra då (även om det såklart är bäst att dricka utspritt över dagen, inte allt på en gång).
För mig har det även samband med saltintaget. Äter jag mer salt blir jag mer törstig. När det är riktigt varmt verkar jag kunna få lite saltbrist (jag får tex blodtrycksfall, men inte när jag äter mer salt) och då försvinner även min törstkänsla.
//Jessie
Jag dricker inte mycket vatten men däremot en del cappuccino och te, så på det viset får jag i mig tillräckligt med vätska då jag är dålig på att dricka vatten på vintern. På sommaren brukar det här ändras och jag dricker mera vatten och inte just något te eller cappuccino (för varmt för sånt).
Sen brukar jag 1-2ggr om dagen äta isglass (mera is än något annat då det knappat har någon smak eller kalorier), så det är också ett sätt att få i sig mera vätska.
Jag är precis tvärt om. Dricker alltid mycket vatten. Till maten alltid kolsyrat vatten. Till ett glas vin alltid ett glas vatten. Och även på natten, dricker jag ett stort glas vatten. Men detta medför ju också att man måste gå och "skvätta" ofta.