Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketterhudvaccinering
Läst 194 ggr
[Devya]
0

Bieffekter - Moderna booster vaccin

Jag är lite fundersam över bieffekterna som jag har fått av moderna vaccinet (booster/tredje gången jag får vaccin).

Ungefär en timme efter att jag hade fått sprutan så börjar jag känna hur varm jag blir runt halsen men tänker inte mera på det. Jag går och tvättar händerna och ser mig i spegeln. Hela min hals är röd och även hakan. Någon minut senare känner jag hur kyligt det blir runt halsen och det är då som rödheten försvinner men sen återkommer det i ansiktet. Sådär håller det på varannan minut. Jag blir röd och känner hur det hettar runt halsen, lite vid bröstet samt på ansiktet och öronen. Jag känner även innuti halsen hur varmt det är där och hur det sen kyls ner, som man har druckit iskallt vatten. Det bör kanske påverkas att där de har injicerat mig syns absolut ingenting, ingen rödheter eller så. Det började dock göra direkt ont i armen efter att jag fick sprutan (så att man kan inte lyfta på armen) men det är ju ett vanligt symptom.

Jag har även fått mörka fläckar på halsen, ser ut som mörka blåmärken. Jag har försökt få tag på min läkare och även ringt dit där de vaccinerade mig men har inte fått tag på någon. Jag mår annars helt bra men har lite huvudvärk då det börjar hetta och ha sig. Jag har dock ingen feber.

Vad är det här för konstigheter? Har någon annan råkat ut för samma? Är det något man behöver bekymra sig över? Eftersom jag mår relativt bra så tror jag förstås inte att det är något allvarligt men tycker det är konstiga bieffekter.

Niklas
4

Du borde ringa sjukvårdsupplysningen. De kan säkert råda dig hur du ska göra.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
1

Har du reagerat likadant varje gång?

/Maria

[Devya]
0

#1: Absolut men hittills har jag inte fått något svar. Det enda råd jag fick var att ringa till akuten men man får inte prata med en läkare där och de vet inget mera om saken. Jag måste ringa till min husläkare då han går på jobb senare ikväll.

[Devya]
0

#2: Nej, men tidigare har jag bara fått Pfizer och det har fungerat utmärkt, förutom lite feber och trötthet (samt smärta i armen). Det här är moderna (halva dosen) som jag inte tidigare har fått.

Maria
0

#4 Varför bara en halv dos?

/Maria

Karmatarerskanise
0

Har inte hört om en sådan biverkan. Berätta gärna vad din läkare säger sen.

[Devya]
0

#5: Det är tredje gången jag får vaccinet, det är en booster och man behöver bara halva dosen av Moderna, eftersom den är mycket starkare än Pfizer. Så fick jag det förklarat då jag gick till vaccinationscentret.

[Devya]
0

#6: Fick inte tag på läkaren tyvärr men det har blivit bättre nu. Jag har endast feber och huvudvärk, vilket inte är så farligt. Jag vill ändå prata med min läkare för att höra vad han tänker kring det här, om jag borde undvika Moderna i fortsättningen ifall om det skulle kunna bli värre om jag skulle få en full dos.

Maria
0

#7 Aha

/Maria

Karmatarerskanise
0

#7: angående att den är starkare än Pfizer.
Var har du information om det?

Känner flera som folk Pfizer först och sen moderna. Du är den första som nämner minskad dos.

[Devya]
0

#10: Hon som gav mig injectionen på vaccinationscentret sa att de ger bara halva dosen av moderna, pga att den har visat sig vara starkare än pfizer. Den här dosen är menad som en BOOSTER och inte som en full vaccination. Därmed kallar de det för booster här. :)

Kanske också bör tilläggas att jag bor i Belgien och de gör det på det här viset här efter studier som har visat att man behöver inte en full dos av moderna. Hon förtydligade också ett par gånger att det har inget att göra med att de försöker spara på vaccinet.

Det går också att läsa här (dock på nederländska så google translate kanske behövs för vissa):
https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/voor-de-booster-prik-met-het-moderna-vaccin-volstaat-een-halve-dosis

[Devya]
0

Har nu haft feber hela natten och mått jättedåligt. Jag mår fortsättningsvis väldigt dåligt nu på morgonen. Så här stark effekt har jag inte tidigare fått av pfizer. Jag har ingen aning hur jag ska orka ta hand om barnen på eftermiddagen då jag kan knappt klä mig själv utan att känna mig yr och svag, vilket säkert har att göra med febern…

Nu hettar det igen kring halsen och ansiktet som det gjorde igår. Kommer och går men nu även med feber. Man får hoppas att det inte håller i sig många dagar.

[Devya]
0

#11: Okej, kanske inte därför som den nu kallas för en booster. Men oberoende så fungerar det så här där jag bor. De pratar även om en fjärde dos här nu, men för de som är svagare.