Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 321 ggr
Fridaaaa
2022-01-06 12:11
0

Förkylning -tips?

Era bästa tips vid förkylning?

Inget med ingefära eller vitlök eller sötningsmedel
Jag kan inte gurgla saltvatten

Har ont i halsen, irritation i halsen, snuva och trött.
Såklart vilar jag men svårt med livlig blivande 4 åring hemma haha!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
2022-01-06 13:34
0

Många apotek är kanske stängda idag, men jag tycker Bisolvon (tabletter) gör bra nytta när man känner sig tjock i hals och näsa. Det tar ner svullnaden och gör att snuvan rinner ut istället.
Ont i halsen kan lindras med värktabletter, om du tar flera under ett par dar är det inte farligt. (Jag föredrar Ibuprofen) Å andra sidan vill man ha lite feber så att viruset dör, du får avväga där.

Ylle är läkande, jag kör alltid yllehalsduk, tjocka yllesockar på fötterna och renat allmänt använder jag mest ylle på vintern.
Jag tycker att lite fetvadd i örat kan hjälpa till att lindra halsont och få ner svullnaden.

Annars dricka varmt och med honung. Undvika mjölk, ost och grädde som man känner sig mer slemmig i halsen av.

Förstår att det är svårt att läsa för ditt barn, men ibland får man använda TV som barnvakt. Om du kan, släng ner en madrass på golvet och bädda ner dig där, då finns du till hands för ditt barn, ibland kan det räcka att de får leka bredvid och att man kan titta/svara lite då och då.

Fridaaaa
2022-01-06 14:02
0

#1 Ja apoteket fungerar inte idag, tidigast imorgon eftermiddag/kväll

Jo vet det med mejeriprodukter :)
Dricker lite te med honung, sakta men säkert.

Vilka halstabletter finns i vanlig butik utan sötningsmedel?

Yllestrumpor är det enda jag har i ylle, inte så glad för att använda ylle i övrigt nämligen :) Använder inte halsduk öht.

Han sitter ingen längre stund vid tv eller mobil, alltså självvalt av honom själv.
Ingen möjlighet till madrass på golvet.

Sindri
2022-01-06 14:04
0

#2: Använder aldrig halstabletter, tycker det mesta är godis så jag kan inte svara på din fråga. Jag tar smärtstillande istället.

Fridaaaa
2022-01-06 14:06
0

#3 Jag tar aldrig värktabletter för ont i halsen. Jag är sån som tar värktabletter så lite som möjligt, bättre för kroppen :) Och för min mage med är det bättre. Sedan tycker jag alvedon (som är det milda jag tar) inte hjälper för halsont. Men nog olika hur man upplever det :)

Sindri
2022-01-06 14:12
0

#4: Jag håller med dig, jag är väldigt restriktiv med all sorts medicin så när jag någon gång behöver och skrotar fram några så är de alltid utgångna, men de brukar funka ändå.😊
Då är det bara dryck och Bisolvon jag kan rekommendera. Tod nyss en promenad och lämnade en ask till dottern, men kan nog tyvärr inte hjälpa dig. 😉

Fridaaaa
2022-01-06 14:31
0

#5 Bisolvon är väl mot hosta? Det har jag ingen :)

Sindri
2022-01-06 15:26
0

Ja, det står mot hosta nuförtiden, men det gjorde det inte förr. Det löser även upp om man är tjock i näsan, och förhindrar att förkylningen går upp i bihålorna.
För mig känns det som om allting lossnar och bara rinner ut.

Grodan
2022-01-07 14:14
0

Hemmagjord nyponsoppa (nyponskalspulver + vatten). Inget man har hemma kanske, men det är mitt svar på första frågan.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Fridaaaa
2022-01-07 14:26
0

#8 Jag dricker bara köpt nyponsoppa. fungerar det lika bra? Kall då

Grodan
2022-01-07 14:28
0

#9 Jag vet inte, tror inte det. Det är så lite nypon i den…

Fridaaaa
2022-01-07 14:33
0

#10 Ok synd. Testat hemmagjord flera gånger men smakade hemskt, får inte i mig det tyvärr :(

Grodan
2022-01-08 09:00
0

#11 Jag gillar det inte heller, men har vant mig nu, och det är bra för så mycket.

Fridaaaa
2022-01-08 09:59
0

#12 Ja sånt är så olika, jag får inte ner det, ett par munnar men inte mer, sedan mår jag illa. Har selektiv ätovilja så kan inte äta & dricka vad som helst

Liz85
2022-01-08 20:01
0

Dricka te. Om du är hemma och typ kollar på film eller så, ta en filt och dra över den ända upp till hakan så att den värmer halsen.

Skydda halsen så fort du går ut. Ha sjal eller halsduk.

• Redigerat 2022-01-08 20:02 av Liz85
Fridaaaa
2022-01-09 18:59
0

#14 Halsduk och sjal avskyr jag att ha.
Men är frisk nu :) Druckit lite te, är inte så glad för te så får inte i mig så mycket men druckit lite. Med blivande 4 åring hemma kan jag inte bara ligga och se film och sånt :)

[Devya]
2022-01-10 16:49
1

Tror det är bara att vänta ut det oberoende hur jobbigt det är. Jag har testat en massa olika grejer och det enda som har hjälpt mig är pizza full med vitlökssås. Halsonten försvann direkt efteråt och då hade jag en sådär otroligt hemsk halsont som gjorde att det kändes som om någon skärde mig med en kniv där i halsen.

Vitlök är det enda som hjälper mig och mycket av det, men som tur är så gillar jag vitlök. Det är ju värre om du inte tål det. Som sagt, tror du måste bara ha tålamod och vänta ut det om inte te, honung och liknande fungerar. Som tur är brukar det ju bara vara ett par dagar och sen är det värsta över. Så förhoppningsvis är du nu redan bättre!

Fridaaaa
2022-01-10 18:19
0

#16 Som jag skrev ovan är jag frisk nu :)

Ja vitlök är 100% uteslutet för min del. Jag tål det men avskyr det.