Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 230 ggr
ebha
3

Eltandborste har gjort under för mina tänder

Hej!

Jag ville bara dela med mig av hur bra det är med eltandborste till er som fortfarande kör vanlig "manuell". Det tog ett tag att vänja sig vid vibrationerna som först orsakade ilningar hos mig och gjorde att tandborstningen blev så att säga olustig. För er som har barn kan det nog vara svårt att få dem att gå över från en vanlig tandborste, men det är värt det.

Sedan jag började med att köra på med en eltandborste har jag fått beröm av tandläkaren för min tandborstning och mängden plack har minskat markant. Förhoppningsvis kommer detta leda till att tandläkarräkningarna framöver kommer vara avsevärt mycket lägre. Jag fick en "rolig" räkning i november förra året som gjordeatt 2021-års fattigaste månad kändes ännu fattigare om man säger så…

Jag valde att köpa en Philips Sonicare 4300 som har en inbyggd trycksensor (känner om du trycker för hårt). Den modellen jag valde från Philips är den eltandborste som har fått bäst i test enligt flest undersökningar men kostar betydligt mindre än modellerna från Oral B som har fått snarlika betyg.

Det som jag vill diskutera är om du använder eltandborste och i så fall om du också har märkt att din tandhälsa har förbättrats? Ni som inte använder eltandborste - varför?

- Eltandborsten ProtectiveClean ger dig en skonsam och effektiv rengöring för en bättre munhälsa. Sonicare-teknologin som vi använder i alla våra eltandborstar har inspirerats av tandvården. Philips har forskat och utvecklat munvårdsprodukter i över 20 år och har 25 miljoner nöjda Sonicare-användare världen över. Philips Sonicare ProtectiveClean är en skonsam och effektiv eltandborste som ligger i en bra prisklass.
  • Redigerat 2024-01-06 09:45 av TatsuOni
DesK
1

Jag använder eltandborste sedan väldigt många år, alla av märket Braun. Jag började med eltandborste för att slippa ha en stor läskig tandborste i munnen. Har jättesvårt för skummande tandkräm, så jag rekommenderar Dentosal, som är tillbaka igen. Jag har bra tänder och trivs bra med eltandborsten och skulle aldrig gå tillbaka till vanlig manuell tandborste.

/Désirée

Liz85
2

Jag fick en eltandborste någon gång för länge sen. Men ibland blev den urladdad och andra gånger hade jag inte ens orkat/kommit ihåg att ladda den inför nästa användning. Det slutade med att jag oftast körde eltandborste som en manuell ändå.

Vet att de är bra men lite anti till att exakt allt ska gå på el/batteri nu för tiden. Så har hoppat tillbaka till vanlig av den anledningen. Och kör dessutom "humble brush" som är gjord av bambu. Så här blir det inga mer plasttandborstar heller.

• Redigerat 2022-01-05 16:35 av Liz85
@NN@
2

Jag har testat eltandborste men jag tyckte inte det va bra. Man ska väl inte trycka? För det kändes som borsten bara snudda vid ytan så det hände inget, eller om jag gjorde helt fel 🤷‍♀️
Jag har i allafall upplevt att det tar bättre med manuell tandborste. Detta va jättelänge sen så dagens eltandborstar kanske är mycket bättre.

Åsa S
1

#1 Johoo är dentosal tillbaka jag avskyr också allt skum som man vill kräkas av. Den måste jag köpa igen jag är uppväxt med dentosal jag har testat andra tankrämer som inte skummar med salt i men ingen lika bra som dentosal. Och för att återgå till ursprungsfrågan jag har testat eltandborste i ett år nu efter att jag fick sitta jättelänge hos tandhygienisten som skulle ta bort all tandsten. Av vad jag kan se är det inte lika mycket tandsten nu men man får väl se vad tandhygienisen säger nästa gång jag är där

sp0ngeb0b
2

Min tandhygienist tyckte att jag hade väldigt fina tänder när jag körde manuell, men bestämde mig ändå för att övergå till eltandborste just för att det är lättare att hålla riktigt rent, vilket hon även sa till mig när jag frågade. Några veckor efter att jag skaffat den var jag och lagade ett hål och då fick jag väldigt mycket beröm av tandläkaren som utförde lagningen för att mina tänder var så fina (utan att jag behövde fråga). Det jag gillar mest med eltandborsten är att den ger ifrån sig lite annorlunda vibrationer var 30 sekund så att man vet när det är dags att byta sida. Och sen ännu mer annorlunda när 2 min har gått. Jag borstade nog alltid för kort tid innan men nu kör jag alltid minst 2 minuter.

[Devya]
0

Jag använder eltandborste men tandläkaren har inte märkt av någon skillnad, åtminstone inte då det gäller tandsten som jag tycks få alltför lätt oberoende hur jag borstar. Bör tilläggas att jag borstar mina tänder 3ggr om dagen och spenderar flera minuter var gång på att borsta tänderna (eltandborsten). Istället har jag råkat för att tandköttet har slits ner, trots mjuk borste, så det är mindre bra förstås…. Trots det så älskar jag hur rena mina tänder känns efter att ha använt eltandborsten bara ett par få minuter. Jag måste hålla på mycket längre med vanlig tandborste för att få samma resultat.

[Roses2]
0

Jag varierar mellan eltandborste och manuell… ingen aning om vilken som är bäst.. :)

Maleficum
1

Jag fick överta min kompis gamla eltandborstar när de skaffa nya (batterierna är lite trötta så man får ladda ofta men annars funkar de bra). Märkte direkt skillnad att tandstenen inte alls byggs upp på samma sätt som när jag kört med manuell tandborste.

Har tidigare då och då blivit väldigt sträv på insidan av de övre tänderna som varit jättesvårt att borsta bort (har oftast fått skrapa bort med tandskrapa) men två borstomgångar med eltandborsten och det var borta.

Ända jag inte gillar med dem är att borthuvudena är så himla dyra.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu