Puls
Hej! Jag har en liten fundering. Jag är lite hypokondriker av mig och känner ofta pulsen. (Vet att jag borde sluta och ska försöka skaffa hjälp för detta igen) har ofta ångest och är väldigt orolig, stressad av mig. Känner ofta pulsen och gör det på halsen. Ofta så känns den stark och regelbunden. Men ibland har jag jätte svårt att känna den. Den känns liksom ”svag” och långt borta. Detta skapar såklart ångest och det känns som hjärtat slår snabbare, men svagt. Är detta normalt? Blir orolig. Söker på svag puls och allt som kommer upp är hjärtsvikt och massa skit. Är 20 år och väldigt vältränad. Alltså ibland känns pulsen så stark och som den ”borde” och ibland har jag så svårt att känna den. Den känns långt borta. Flyttar runt fingrarna och trycker hårdare, mjukare. Men de är så svårt. Men Ibland hittar jag det starkare och ibland inte. Varför är det så?
Tack på förhand!
Köp en enkel pulsklocka typ fitbit så behöver du inte vara orolig.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag kan inte ta pulsen på mig själv vid halsen känner den nästan aldrig.
Jag förstår nog inte riktigt anledningen till att du tar pulsen?
Jag tycker, som du själv skriver, att du ska skaffa hjälp för din begynnande hypokondri istället. Det verkar som du har haft hjälp tidigare.
/Maria
Ofta har man faktiskt lägre vilopuls ifall man är ung och vältränad än om man är lite äldre och otränad, Gunde Svan sägs ju ha haft som bäst så lågt som 30 slag per minut men så lågt är nog ovanligt. Men sluta ta pulsen på dig själv ifall du inte har konstaterade sjukdomar som kräver det, det visar inte om du har risk för sjukdomar när du är så ung
Pulsen är individuell och man kan träna ner vilopulsen.
Det finns generella tal i förhållande till ålder som man kan räkna ut för att t ex se att träning fungerar som den ska.
Vill man ha koll på hur gränsvärdena är per individ måste man göra ett maxtest.
Om du inte behöver kollen för din träning är det bättre att gå på grundorsaken - din oro för din hälsa.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2021-11-03 09:01 av Pyttelite
Kan kanske vara så att du har lågt blodtryck vilket är vanligt i din ålder (och helt ofarligt). Då kan det ibland vara svårare att känna pulsen.
Har likadant som du, enligt min läkare så beror det på hjärtklappning som kan förekomma vid stress, oro och det ger känslan av att hjärtat slår hårdare och därför känner man sin puls tydligare. Om det är samma för dig vet jag inte såklart men om detta oroar dig så ring 1177 eller din vårdcentral och rådfråga.
Bättre det än att gå och oroa sig mer 🙂
#0: Jag har en klocka som säger till mig om den tycker pulsen är konstig. Vet inte om det skulle hjälpa dig dock. Hypokondri kan vara jobbigt. Försök få hjälp med det.
#7 Är det ett sådant där aktivitetsarmband?
Jag har ett sådant och där kan ja se puls, stress, sömnaktivitet, antal steg, vädret mm.😄
Jag har normal puls så jag vet inte om den kan larma. Får kolla detta.
/Maria
#8: Det är en Apple Watch.
Jag har ju en android så mitt armband är länkat till en app i mobilen men det funkar säkert så ungefär samma sätt eller?😉
/Maria
#10: Precis, den är ansluten till mobilen och där kan jag se massor av statistik från den och andra prylar som håller koll på kropp och hälsa. Exempelvis kroppsvåg, febertermometer och app som håller koll på sömn.
#11 Samma här😊
/Maria