Bedövning hos tandläkare
I torsdags var jag och lagade en tand. Fick bedövning som satt i länge efteråt (tyckte jag, de sa en 2 timmar men var snarare 3-4). Nu idag, tisdag, känner jag fortfarande en lätt känsla av bedövning. Sticker i tungspetsen, kinden känns lite domnad och känner av sticken efter sprutan. Det är inte jättemycket, kommer lite och går. Ibland känns det upp i örat. Men hur länge sitter det i? Är det bedövning eller mer "ömt" efter behandlingen? Borde jag ringa tandläkaren? Det värsta är att jag tror att lagningen inte blev helt bra. Kan fortfarande göra ont när jag tuggar även om det är mindre.
"I'm too old for this shit."
- Redigerat 2024-01-06 10:03 av TatsuOni
Vet du om du fick mycket bedövning? när jag fått flera omgångar bedövning på samma gång så sitter det i längre. Men det bör ju ha släppt nu om du va där i torsdags. Kanske är bättre att ringa dom å fråga samt om lagningen inte känns bra.
#1 tror jag fick 2 sprutor på olika ställen, minns inte om det var fler. Jo, jag är rädd för att jag kommer behöva ringa men drar mig ju för det, var jobbigt sist särskilt om det blev något fel -_-
Ring och fråga tandläkaren. För mig sitter all bedövning i mycket längre än vad de säger att den ska göra, men 4 dagar låter lite väl mycket, för den typen av bedövning.
/Désirée
Ska tillbaka nu på torsdag för en annan grej, kan det vänta tills dess eller kan det vara akut på nåt sätt? Tycker det är skumt, känslan av bedövning har kommit och gått lite men idag känns det starkt, värre.
Tycker det skulle låta skumt att en bedövning sitter i så länge.
Var det en stor lagning och vilken typ av lagning?
Det kan ju vara annat också. Som… jag har ingen aning om hur en inflammation ter sig men att du fått en inflammation som brutit ut på något sätt.
Eller att det känns lite konstigare än det brukar och hjärnan börjar spöka lite med dig av någon anledning.
Eller något helt annat som skett som eftersom det visade i samband med besöket så är det lätt att tro att bedövningen är boven?
#5 jo visserligen satt jag på en buss och hade inte så mycket annat att göra än och känna efter 😆 men känns ändå som att det är rester efter bedövningen, det är samma känsla. Stickandet i tungspetsen och så. Vet inte om det var en stor lagning, var en gammal som behövdes göras om
Skulle vilja påstå att det är omöjligt bedövningen. Låter som något med lagningen.
#7 ja nåt är det väl antar jag :/
- Redigerat 2021-11-02 19:18 av Syntium
Eller så skadades en nerv av sprutan
Hur har det gått?
Jag skulle dock önska att jag hade ditt problem. Bedövning fungerar inte överhuvudtaget på mig då jag går till tandläkaren så de måste fixa hålen utan bedövning.
#10 det är bättre, ibland känner jag av att det sticker i tungspetsen men det är mindre. Jag tror det var någon nerv som blev irriterad eller nåt, tandläkaren sa att det kunde vara så och höra av mig om det inte var bättre efter 2 veckor
#11: Det låter ju som om det går mot rätt väg då, va skönt! :)
#10: fy vilken mardröm!! Ska aldrig mer klaga på hur jobbig bedövning är efter behandlingen är klar!
#13: Jo, det är ju inte precis trevligt då det ilar i hela huvudet medans de borrar och har sig. Jag drar mig den här gången för att gå till tandläkaren för det skulle vara fjärde gången i rad som de då fixar hål utan bedövning. Det börjar bli lite jobbigt.
Saknar nog den där bedövningskänslan måste jag erkänna vid det här skedet. :D
#14: Jag tyckte inte heller om den där sprutan de hade förut. Så jag valde att laga hål utan den. Så långe det inte var väldigt svåra hål, typ svåråtkomligt eller större.
Hon borrade i några sekunder och gjorde en liten paus. Sen borrade hon lite till. Och så vidare… Gick superbra. Kanske ett tips om du inte redan kör så? Då får du andningspauser emellan.
Nu är det nytt bedövningssystem. Istället för att de sprutar in allt på samma ställe så att halva käken blir bedövad så används någon slags "penna" som man fördelar bedövningmedlet med runt själva tanden. Brukar väl vara två ställen tror jag så mitt i så byter hon injektionsplats. Gillar det mycket bättre! Skulle det ta bättre för dig eller vet du om det är nåt annat än läget för injektionen som är problemet?
#15: fast hennes problem är ju att bedövningsmedlet inte fungerar på henne. Det bedövar inte.
#16: Det kan vara olika sätt man bedövar och sen vet jag inte om det är samma bedövningsmedel heller.
Det kan ju vara så att det inte tagit för att det lagts så att det inte gjorde någon vidare verkan. Men om det skulle läggas framför och bakom tanden så kanske det funkar.
Jag vet inte. Det var därför jag frågade henne om HON vet varför det inte tar.
- Redigerat 2021-11-30 10:33 av Liz85
#17: tänkte på att du skrev "jag tyckte inte heller om den där sprutan dom hade förut" Hon skrev inte att hon inte gillade den.
En tandläkare vet hur sprutan ska placeras, så det är jag övertygad om inte är problemet. Det finns olika medel. Men vissa har inte olika att erbjuda tyvärr.
Vanligaste orsaken till utebliven effekt är vad jag vet hur kroppen förbränner det eller man säger. Tolerans.
Hade en vän som inget av 4 olika medel dom testade bedövande henne. Hon fick sövas för att dra en tand. När hon behövde sy igen ett sår var det samma. Bedövningen tog inte.
#18: Ja alla är olika. Ingen vet exakt hur någon annan funkar. Bara du själv vet hur just du funkar.
#19: förstår inte ditt svar. Vi har inte diskuterat hur någon funkar. Vi pratar om ett medel som inte funkar på alla.
#20: och jag vände mig inte till dig från första början så vet inte var du dick luft ifrån.
#21: fick*
#21: diskussionsforum. Där folk skriver med varandra. Där folk undrar när svar till specifika inlägg skriver annat än vad det handlar om.
Fu förstår det är fritt att skriva till vem man vill på forum. Hoppas det inte gett dig men för livet.
#23: När man har ett labil eftermiddag och får ett svar från någon helt annan än den man frågar. Där personen verkar ha missförstått och tror att du inte vet hur det ligger till från början.
Och har man då inte har någon att avreagera sig på, så råkar du faktiskt stå perfekt i skottlinjen för avreaktionen. 😉
Nu har jag iaf själv varit till TL för årets kontroll och är på väg hem och tänker köpa med mig något gott hem från affären. Kanske glögg och pepparkakor eller nåt annat julgott. Vi går ju in i december imorgon.
Själv har jag sedan 13.30 haft en hund som fick reaktion på sövningen han genomgick för gastroskopi och biopsier. Vankande och stående stirrande på mig, vägrade lägga sig och vila. Lyckades till slut få honom still 5 minuter. Nu är han igång igen. Plus några tusen fattigare.
Jag skjuter inte oskyldiga på forum för det ;)
Ha en mysig kväll!
#15: Det är inte bara små hål som de har fixat utan även ett större hål och de borrar på utan att ge mig något uppehåll. Jag försöker dock fokusera på min andning och intala mig själv att det är bara ett litet hål, på ett litet ställe som ska fixas. Det brukar hjälpa att tänka så, men ibland hjälper det inte helt och hållet. Oberoende så är det något som tär på krafterna och jag får alltjämt en otroligt grym huvudvärk efteråt som håller i sig hela dagen och kvällen, samt under natten. Ingen värkmedicin lyckas bota den huvudvärken.
#18 Jag har diskuterat med ett par tandläkare om problemet och de vet faktiskt inte hur det ligger till. Jag trodde nämligen att det handlande om att jag hade utvecklat en viss tolerans mot bedövningsmedlet men tydligen skulle det vara omöjligt enligt tandläkaren, men de förklarade inte vidare varför det här var omöjligt. Så pass utbildad inom området är jag inte att jag kan förstå varför det går att utveckla tolderans mot vissa läkemedel men inte mot vissa bedövningsmedel. :)
Idag har jag haft den här känslan igen. Tycker jag får det från och till, känslan av att munnen är bedövad, det sticker i tungspetsen. Undrar om någon nerv blev skadad eller om det är något helt annat.
Är osäker på om detta är en ny grej också. Om det kom med denna senaste lagningen eller om det började med nån tidigare lagning.
Har tandläkare nästa månad, ska försöka komma ihåg att fråga då.