Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 189 ggr
celinne
0

Skada i handen?

Jag undrar om ni tror att man kan få någon slags skada i handen av att ta i tillräckligt mycket för att öppna en burk med skruvlock?
Alltså jag skulle öppna en burk med oliver. En vanlig glasburk med runt skruvlock.
Locket satt så jäkla hårt och jag tog i allt vad jag kunde men det var fast och gick inte att rubba. Efter det har jag haft så ont i handen när jag använder den för att greppa saker. Det behöver inte alls vara tunga saker. Det räcker med att hålla i diskborsten när jag diskar, eller att vrida ur en disktrasa gör riktigt ont. För att inte tala om att lyfta fram ett filpaket ur kylen. Det kan jag inte göra med högerhanden.
I början tänkte jag inte så mycket på det. Jag tänkte att det går väl över på någon dag men grejen är den att nu är det FEM DAGAR sedan jag kämpade med olivburken och det gör verkligen lika ont att använda handen.
Däremot känner jag inget när jag har handen helt avslappnad och inte använder den. Så då tänker jag att jag kan väl inte ha brutit något litet ben inne i handen. Då skulle jag väl ha ont hela tiden även när handen bara hänger rakt ner.
Jag vill ju inte behöva gå till vc för att jag försökt öppna en olivburk liksom. Det verkar ju inte klokt haha
Men varför kan jag fortfarande inte använda handen efter fem dagar.
Tror ni det är normalt att fortfarande ha ont?

Condor
1

#0:

Överbelastningar kan leda till ett benmärgsödem, men det kan också bara vara en inflammation. Jag hade själv ett benmärgsödem i handleden en gång och när jag fick bort smärtan kom den tillbaka om jag belastade handen för mycket. Det tog över ett år tills jag kunde belasta handen riktigt igen. Men bäst är det att göra ett magnetröntgen. för att veta vad som står på.

Åsa S
1

Jovisst kan du ha överbelastat nått kan vara bra gå till läkare även om inget är brutet kan man ju få remiss till rehab el dyl. Sjäv tog jag emot hela min vikt med tummen för några veckor sedan som böjdes väldigt långt bakåt, inget brutet nu när jag äntigen gick och kollade upp det denna vecka (jag var på semester utomlands) som sagt inget brutet men remiss till rehab jag kan inte röra höger tumme normalt och det gör ont vid belastning svårt med vridmoment och större grepp. Man blir väldigt handikappad när man inte kan göra många moment med höger hand, svårt klippa med vänster när man är högerhänt. Så extra viktigt kolla upp höger hand ifall man är högerhänt man använder den ju väldigt mycket. Jag har tungt fysiskt jobb och måste kunna yfta många flaskor varje dag därav att jag bad om sjukskrivning ett tag för att testa träna upp högerhanden och tummen jag har svårt lyfta en full mjölkförpackning i dagsläget.

Niklas
1

#0: Kan det vara burköppningen i kombination med något annat som orsakar värken? Jag tänker om du till exempel arbetar mycket vid dator eller annat statiskt arbete.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
1

Ett tips när man ska öppna svåra lock är att ta en tesked och bända lite i locket så att vacuumet släpper.

Annars kan det ju vara en liten muskelbristning eller liknande.
Avvakta ett tag för att se om det blir bättre annars ska du såklart söka vård.

/Maria

Liz85
1

Jag har en sån där liten flasköppnare i metall på nyckelknippan. Den brukar jag använda för att få in luft under locket. Då klickar det till och sen kan till och med en 4-åring skruva av locket. 👌

Såvitt man inte lider av benskörhet så tror jag det är väldigt svårt att bryta skelettet bara genom att öppna en burk. Det brukar behövas starkare "våld" och trauma mot skelettet för att något ska gå av.
Men som andra säger så kan det ju vara till exempel överbelastning som visar sig, vilket rehab brukar ge lite hjälp med i form av övningar och kanske något stöd.

Så att rådfråga närmaste rehab kan vara en god idé.

Sen kan det kanske vara att något hamnat i kläm i den snabba rörelsen också. Men skulle det inte gå över eller så brukar rehab kunna hänvisa till läkare som får undersöka om något annat bör/ska göras.

• Redigerat 2021-10-27 12:07 av Liz85
celinne
0

Tack för svar
Ja jag får väl avvakta ett tag och söka för det om det inte ger med sig.
Men lite svårt att veta hur försiktig man bör vara under tiden jag väntar. Ska jag försöka göra så mycket som möjligt av sånt som gör ont med vänster hand och försöka vila högerhanden så mycket jag kan eller ska jag trotsa smärtan och kämpa på som vanligt, bära kassar osv fast det gör ont.
Smärtstillande har jag velat undvika just för att jag inte ska göra någon rörelse eller lyft med handen som kanske förvärrar samtidigt som jag medicinerar bort symtomen.

Liz85
0

#6: Jag hade gjort så mycket som möjligt med handen i hopp om att det ska släppa.
Och skulle jag ha sådana problem att jag nästan känner mig lite handikappad i vardagen, att det liksom påverkar väldigt mycket. Då skulle jag be rehab om råd.

Man brukar inte behöva läkarremiss till ett rehab.

• Redigerat 2021-10-27 14:22 av Liz85
moln50
0

Jag har en öppnare av plast som man ska använda till lock då klickar det till bara att skruva av locket