Lite ot kanske
Vilket är nu sant när det gäler fettförbränning?
Ska man cykla en haltimme på morgonen på TOM mage, eller ska man ha i sig lite?
Jag har fått höra att det är på tom mage man bränner mest, men nu läste jag någonstans att man ändå behövde ha lite i sig? Gärna snabba svar :)
Jag brukar… eller jaja, gör det då och då i alla fall: Går en promenad på 30-45 minuter innan frukost. Ibland tar jag ett glas färskpressad juice först.
Jag fick lära mig detta under ämnet hälsa när jag gick utbildning för några år sedan, men kan faktiskt inte riktigt komma på varför just nu. Har dock för mig att det inte var fettförbränning i sig, utan att man skulle få igång ämnesomsättningen (som väl förvisso är en del av förbränningen också).
Dock vet jag att det handlade inte om hård träning, så om du menar "träningscykla" så tror jag det är fel. Jag brukar gå en rask promenad - förvisso träningsklädd och visst blir man lite varm - men inte dyngsvettig så att man måste duscha direkt man kommer hem. Men som sagt, kommer inte riktigt ihåg den exakta anledningen men har för mig att det var som jag skrev här ovan.
mvh Martin
#1 Jag menar motionscykla, så man blir svettig, men inte hård träning.
Jag tror det är att kroppen använder sig av fettet på kroppn om man inte äter innan, eftersom den måste ta av ngt.
#2 På vår julfest så hade vi temadag, och det var en personlig tränare som snackade ett par timmar.
Och det är precis som du säger Hera, fettförbränning sker främst under natten, då man inte äter något och kroppen ju ändå måste ha energi, och då tar den av fettet.
Det gör den under förutsättning att man inte gör något som är allt för ansträngande, för blir det mer ansträngade så får den inte tillräckligt snabbt energi från fettet, och då måste den börja ta av något annat, och det är då musklerna börjar brytas ner.
mvh Martin