Den sockerfria dagen
Idag 12/10 är det den sockerfria dagen, värt att uppmärksammas. Visserligen är jag sockerfri alla dagar på året, men ändå.
#0: Tackar så mycket !!
Visste inte ens att det fanns en sådan dag .
Får anamma detta.
HH 🙂
De flesta av mina dagar är sockerfria, men bra att det uppmärksammas, för det är många som äter på tok för mycket socker.
/Désirée

Sockerfri sen 1 januari men visst är det bra att det uppmärksammas.
Stolt ägare till tre La permer
Dagen till ära åt jag sockersötad mandelgurt. Haha. Ska inte säga att jag är den som lever sockerfritt men jag strävar efter att undvika tillsatt socker i vardagen, så mandelgurt är ett exempel på något som jag unnar mig ibland trots att det är sockersötat. Typiskt att det skulle sammanfalla med den sockerfria dagen. Får ta igen det imorgon helt enkelt!
Tyccker det är supersvårt att vara helt sockerfri, då mycket innehåller socker eller sötningsmedel och jag kör inte på sötningsmedel
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Visste inte ens att det fanns en sådan dag. Bra att få veta och känna till särskilt som diabetiker.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#5: Det är otroligt svårt att vara sockerfri, då ju nästan alla livsmedel innehåller socker. Men man gör så gott man kan, för sin egen hälsa. När jag handlar, så läser jag alltid innehållsdeklarationen, och jämför olika produkter och då främst sockerinnehåll. Men det är inte lätt då ju t.o.m. skinka innehåller socker. Man kan undra varför?
#7 Ja bra fråga. Jag väljer dock socker före sötningsmedel här hemma
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Just den sockersaltade skinkan är en sådan där tradition här i Sverige, precis som gravad fisk och likaså matbröd med socker eller sirap i. F ö funderar jag över var ni hittar allt socker? Berätta för mig!
/Désirée
#9: Var hittar man allt socker? Det är bara att läsa innehållsförteckning. Det är socker i allt, nästan. Nu har jag varit sockerfri i snart 15 år så jag vet vad jag ska och inte ska köpa. Men från början tog det lång tid att handla.
Jag köper och äter färska och frysta rot- och grönsaker och färsk och fryst kött och fisk i mindre utsträckning, har aldrig sett att det finns tillsatt socker i dessa produkter. Sedan använder jag burktomater och tomatpuré, inget tillsatt socker där heller. Bröd bakar jag oftast själv utan socker, om jag köper bröd så köper jag surdegsbröd utan tillsatt socker och likaså vanligt knäckebröd.
#10 Således tolkar jag ditt svar som att du / ni köper och äter mängder av hel- och halvfabrikat, för i dessa finns det kanske tillsatt socker, men i rot- och grönsaker, kött, fågel och fisk hittar jag inget som tyder på att det skulle finnas tillsatt socker. När jag köper skinka så köper jag lufttorkad skinka och i den finns det inte något tillsatt socker. Därav min fråga.
/Désirée
Som LCHF-are sen snart 15 år tillbaka så köper jag aldrig hel- eller halvfabrikat .Lagar all mat själv. Bakar allt bröd. Självklart finns det inte tillsatt socker i kött, fisk eller färska grönsaker som inte är tillagade. . Jag nämnde skinka då jag tycker att det är konstigt att man tillsätter socker i en produkt som inte behöver sötas. Men för att ta ett ex. krossade tomater innehåller socker. Och mycket annat som jag inte tänker ta upp en diskussion om här. Det är bara att läsa innantill.
#12: Tillägg : Att jag skriver här om den sockerfria dagen, handlar inte om att tipsa mej själv, då jag alltid är nästan helt sockerfri. Dom flesta här använder produkter med socker. Och jag skriver "nästan" då det är helt omöjligt att vara sockerfri till 100%. Men det skadar inte att upplysa om att socker är lika farligt som rökning. Det kommer jag heller inte att diskutera vidare om, utan den som vill veta kan gå in på ex Dietdoctor eller Annika Dalkvists sajt
#12 Kan du visa hur mycket socker krossade tomater innehåller.
/Maria
##13 Annika Dahlqvist som inte längre är läkare.
Som rekommenderade silvervatten och C-vitamin för att skydda sig mot corona.
/Maria
Här är några kända och okända sockerfällor:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#16 Pyttelite, flera av de saker som de tar upp innehåller socker ja men inte är det särskilt förvånande att sylt, inlagd sill mm innehåller socker.
/Désirée
#17: Tänkte mest på frysta bär.
#14: på min förpackning står 2 % socker, inte mycket, men då tomater är söta i sej självt så borde man kunna utesluta sockret.
#15 Annika Dahlkvist är läkare, men numera pensionerad. Vad är det för fel på silvervatten och C-vitamin? Hon rek. dessutom extra tillskott på D-vitamin. Jag tar extra tillskott på C- och D-vitamin. Jag är aldrig förkyld. Minns inte när jag var det senast.
På min vårdcentral har man ställt en glasmonter med olika produkter, som juice, yoghurt m.m och bredvid travat upp sockerbitar. Bra. Många som inte tänker på sockerinnehåll då ju inte allt smakar sött.
Jag gör sylt och desserter utan socker. Sötar med Sötströ. Och även vaniljdroppar som är sött nog.
Man ska komma ihåg en sak och det är att om man slutar med socker, och kanske har sötsug, så tar det ca 2 veckor att bli av med sötsuget. Och efter ytterligare tid så tycker man att allt smakar sött. Man blir känslig för söta saker. Behovet klingar av med tiden.
#19 Hon har ingen lärarlegitimation längre. Att man går i pension innebär inte att man förlorar sin legitimation. Hon har så att säga självmant avlegetimerat sig om jag inte har fel.
Min gissning är att det var ett bättre alternativ än att bli av med legitimationen.😉
Jag vill inte gå in på silvervatten och annan humbug.
Däremot håller jag med om att det är mycket socker i halvfabrikat så att laga sin egen mat är såklart det bästa.
/Maria
#19: Vad är det för krossade tomater som innehåller socker? Jag har aldrig sett det (läser nästan alltid innehållsförteckningarna på matvaror) och har nu kollat flera olika märken online och inte hittat någon med socker heller.
Jag hittade med socker i Icas Basic, de har 3,7 % sockerarter i sina.
Köpte dem innan jag dick diabetes, så de kommer jag inte att köpa mera när de är slut.
#21: Vad som händer med en legitimation vid pensionering, vet jag inte. Men jag gissar att du tänker på, när hon fick den indragen iom att man inte godkände hennes rekommendationer om att dra ner på socker (kolhydrater) för diabetiker. Det var ju i ett tidigt skede av LCHF. Men hon fick sitt leg. tillbaka och hon valde annat sjukhus, där hon fortsatte arbeta, och fortsatta att rek. LCHF, då med godkännande, till sin pension. Har träffat henne ett par gånger på våra LCHF-event i Säffle. Hon är en fantastisk människa som orkat hålla, ut trots flera påhopp.
Silvervatten har jag inte testat och något annat humbug, känner jag inte till.
Jag har varit LCHF-are i snart 15 år. Har inga sjukdomar, ingen diabetes, inte högt blodtryck, är aldrig förkyld. Om nu detta beror på min livsstil eller bara tur, vet jag förstås inte. Men det är dumt att chansa.
#24 Här står lite att läsa.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/annika-dahlqvist-vill-att-hennes-lakarlegitimation-dras-in/
/Maria
#23: Ingredienser i ICA Basic krossade tomater 500 g: Krossade tomater* (tomater, tomatjuice) 83 %, surhetsreglerande medel (E330). *Odlade i Italien.
Inget socker vad jag kan se.
Jag förstår att socker är socker för diabetiker, men för gemene man är inte naturligt förekommande sockerarter något man behöver vara rädd för. Tomater smakar ju sött så det är inte så konstigt att det innehåller socker rent naturligt. Samma med äpplen, paprikor och allt annat som smakar sött men som ändå anses nyttigt.
Krossade tomater chili - Coop
INGREDIENSER: Skalade, krossade tomater 69% (Italien), tomatjuice 30% (tomat: Italien), vitlök, socker, salt, chili, basilika, oregano, surhetsreglerande medel (E 330).
Finkrossade tomater chili - Ica
Energi 170kJ Protein 1.5g Kolhydrat 7.5g varav sockerarter 4.6g Fett 0.5g varav mättat fett 0g Fiber 0.9g Motsvarande salt 1g Skalade finkrossade tomater* (tomater, tomatjuice) 76%, tomatpuré* 20%, socker, lökpulver, salt, chilipulver 0,2%. *Odlade i Italien
- Redigerat 2021-10-18 20:14 av Pyttelite
#27: Där ser man. Smaksatta känns ju lite som en annan sak faktiskt (socker är väl en del av smaksättningen, det är ju väldigt vanligt med socker som smakförhöjare) men den senare var förvånande. Men tur då att det finns så många andra varianter utan socker.
#28: Fast även den du refererade till har över 3 g sockerarter.
#26. Ja det stämmer men läs på Näringsdeklaration per 100 gr:
Kolhydrat 3, 8 g - varav sockerarter 3, 7 g.
Det är där diabetessköterskan sa att jag skulle kolla.
#29 #30 Som sagt - de hade inget tillsatt socker. Endast naturligt förekommande sockerarter vilket man verkligen inte kan bli förvånad över när det handlar om en råvara som är naturligt söt. Tomater smakar sött - för att de innehåller naturligt förekommande socker. Precis som bananer, äpplen, paprikor och massa annat. Och återigen som sagt - jag förstår att man behöver hålla koll på naturligt socker med om man har diabetes, men friska personer har absolut ingen hälsomässig anledning att avstå frukt och grönt som innehåller naturligt förekommande sockerarter.