Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketterhuskurer-egenvårdkost-och-receptsömn-vila-och-avslappningstress-och-utbrändhet
Läst 435 ggr
Kryssningsberoende
0

Toalettpanik

Då Finland/Ålandskryssningar börjar vara igång igen har jag börjat fundera på att åka. Men det finns ett problem: Toaletterna på anslutningsbussarna. Jag tycker inte om dem, tanken på att bussen kan behöva tvärnita av någon orsak gör att det inte går att "lätta på trycket". Det fungerar inte. Därför vill jag helst undvika dessa toaletter. Jag har missat anslutningsbussen en gång på grund av min oro och följden blev en förlägenhet och osämja med dem jag skulle ha åkt med. Finns det någonting man kan äta som gör att man inte behöver kissa på ca 8 timmar? Det får gärna vara nåt som kan leda till andra bieffekter bara man slipper de där otäcka toaletterna, Lakrits sägs ju ha en effekt på njurarna men på vilket vis? Likadant koksalt som ofta finns i den goda gravade laxen, som är en av anledningarna till att jag reser.

91Marran
2

Stannar inte bussen någonstans för rast?

Mvh
Mig

Kryssningsberoende
0

#1: Kanske för att plocka upp passagerare men det är ingen garanti, det vore bra att veta om koksalt eller lakrits eller nåt annat fungerar, då kan man slappna av och njuta av resan

Maria
1

Jag tror knappast att det fungerar. Kanske någon personligen tycker att det finns knep men vi är alla så olika.

Vuxenblöjor finns ju.

/Maria

Kryssningsberoende
0

Därför frågar jag om någon annan kanske vet nåt, hoppas någon frågar. Tycker personligen att bussarna ska stanna ofta när vi ändå har ett land där det är lag på säkerhetsbälte. (Blöjor är nog ändå att ta i. då har jag hellre cykelhjälm på i toaletten)

Maria
1

Det enda jag kan tänka mig är att låta bli att dricka i anslutning.

/Maria

Kryssningsberoende
0

#5: Det har jag tänkt på, det borde jag ha nämt redan. Men jag misstänker att det finns fler knep som nån kanske känner till…

Sabah
2

Jag vet inte om något sätt att hindra blåsan från att vilja tömma sig. Tror inte heller att det är bra att behålla urinen så länge.

Tycker att det låter konstigt att det inte skulle vara någon rast på så pass lång tid! Sådant är lagreglerat, man får i yrkestrafik inte köra för långa pass och rasterna är också bestämda hur långa de ska minst vara. Även om det är flera chaufförer kan jag tänka mig att det också är lagreglerat för passagerarna vid långresor, för bensträckare och matintag, såväl passagerare som chaufför/er behöver rast!

💖🧡💛💚💙💜

Kryssningsberoende
0

Det borde väl finnas något annat man kan göra?

CasaRamon
1

Jag är helt övertygad om att man under så många timmar, måste stanna för kaffe- och kisspaus. Gäller även för chauffören. Och som andra här sagt, så gäller det att dricka så lite som möjligt under färd. Vi har bilat till Spanien under flera år, och då lär man sej sånt, även om man ju då själv väljer var man ska stanna.

Maria
2

#8 Kroppen är ju inte funtad så att du kan "stänga ner" något organ under en viss tidsperiod.

/Maria

Kryssningsberoende
0

Mindre vatten enda sättet. Absolut inget kaffe och endast te max 5 timmar före avfärd. därefter ingenting

Liz85
1

#0: Kan du inte ringa och höra med företaget om raster på bussresan, om och vart de finns? Eller iaf antal.

Jag vet att jag åkt längre sträckor med buss, som inte varit så lång som 8 timmar. Där hade de vissa stopp där man kunde sträcka på benen, gå på toa eller köpa något innan det var dags att fortsätta resan. Så vore konstig om de inte har nåt stopp på dina 8 timmar.

Kryssningsberoende
0

Jo det gäller att passa in det också, och gå på toa även om man inte måste men jag läste nån stans att det inte är så bra att inte gå på toa när man inte alls behöver, men man vill inte missa chansen

Maria
5

#13 Jag förstår inte riktigt…
Du är rädd för att kissa en skvätt i onödan men inte rädd för att laborera med kroppen så att du kan hålla dig länge…?

/Maria

[Devya]
3

Det jag brukade göra var att inte dricka för mycket. Jag brukade nämligen ta bussen från österbotten ner till Åbo (ungefär 5h). De brukade dock alltid ha 2-3 stopp på vägen så att man kunde gå på toaletten eller gå och köpa något om man behövde. Det gjorde dock inte jag, utan då de stoppade så gick jag inne på toaletten i bussen. Så du kan ju göra det om du är rädd för att missa bussen och om du inte vill gå och kissa medans bussen rullar på.

Det finns dock inget sätt att försäkra sig om att man inte kommer att behöva kissa. Det enda du kan göra är att inte dricka just något, men då blir ju resan jobbig på ett annat sätt i stället.

Jag har i alla år behövt göra väldigt väldigt långa resor, det är något som jag är van med vid det här laget. Det jag har gjort är att jobba på min oro och ångest, vilket har gett ett bra mycket bättre resultat i mitt vardagliga liv. Så jag råder dig till att försöka jobba på hur du tänker kring hela grejen.

ALLA människor kissar och bajsar, och många av de som behöver resa långt brukar använda sig av toaletten på bussen. Det är bara mänskligt. Som sagt, du kan ju använda toaletten då bussen stannar. Livet blir så mycket lättare och behagligare om man inte försöker hålla sig i onödan. :)

• Redigerat 2021-10-05 19:06 av [Devya]