Ångestattack eller vad?
De senaste 12 månaderna har jag haft en lång period av att må riktigt dåligt av olika personliga anledningar. Jag har aldrig antagit mig själv som att vara i en depression eftersom jag fortfarande kunde må riktigt bra vissa dagar. Hur som helst har jag många gånger känt att oron och ångesten krupit sig fram så starkt att jag inte har känt mig förmögen att kunna dämpa den/lugna mig. Jag har bara antagit att jag fått en stund av extra dåligt mående, men en kunnig person föreslog att det skulle kunna vara ångestattacker.
Jag har alltid haft uppfattningen av att ångestattack och panikattack är samma sak, alltså att man känner att man håller på att dö eller en stor rädsla vilket jag inte har känt.
Det är snarare som att det kryper sig fram en ångest och oros känsla och efter ett tag ”blommar” den ut helt och jag mår illa, får tung/snabbare andning, snabbare puls, oro, och gråter. Kan det vara en ångestattack eller bara starka känslor? Senaste 3 månaderna har jag mått jättebra pga ändringar i vardagen, men nu idag fick jag exakt likadant som jag brukade få när jag mådde dåligt, fastän jag varit jätteglad hela dagen. Började med illamående, sen puls och andning, även oroskänslan. Hände verkligen av ingen anledning. Nån som känner igen sig? Känner mig så maktlös i kontrollen av mina känslor, jag är så glad/lycklig ena timmen att jag inte vet vart jag ska ta vägen, sen nån timme senare mår jag sådär dåligt…
Oavsett vad det är för något du drabbas av så borde du söka hjälp tycker jag. Att få sådan här ångest eller panik kan vara väldigt handikappande. Det kan öka också genom att man blir rädd för själva attackerna. Man vet ju aldrig när de kan komma.
Så mitt tips är att du söker hjälp för det finns hjälp att få.
/Maria
Det låter som ångest du har, det kan komma närsomhelst och olika kraftigt från gång till gång. Det kommer av en anledning men det är inte alltid man vet den anledningen. Om detta besvärar dig mycket så är mitt råd att söka hjälp för det. Ångest är inte farligt men kan vara mycket obehagligt så ju snabbare man tar itu med det desto bättre.
Ja, det låter som ångest (om man nu överhuvudtaget ska klassificera sånt via nätet).
Panikångest är en typ av ångest men ångesttacker kan te sig väldigt olika. Det varierar, både mellan olika personer och olika tillfällen.
I vilket fall så håller jag med de andra, sök hjälp! Det kan till exempel röra sig om samtalsstöd eller medicinering - eller en kombination.
Det är definitivt lättare att behandla ångest innan man har gått med den länge. Den tenderar liksom att sätta igång sig själv så småningom. Till slut får man ångest för själva ångesten, så att säga.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1, #2, #3: Dito.