Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 130 ggr
Zadeira
0

Gabapentin vid behov?

Jag har försökt anlita dr Google, men utan resultat. Ska givetvis prata med min läkare, men tänkte att någon här kanske har ett redan svar nu.

Kan man ta Gabapentin endast vid behov eller är det en medicin man måste ta varje dag?

Jag vill helst inte ta fler "varjedag" mediciner, men har fått besked av en annan läkare än min att Gabapentin kan vara något jag ska prata med min egen läkare om för smärtlindring pga fibro. Tycker dock det är onödigt att ta mediciner jag bara behöver hjälp av ibland så jag är mer ute efter någon vid behovs-medicin.

Maria
4

Jag tror knappast Gabapentin skulle göra någon verkan vid behov. Det är liksom inte den typen av medicin.

Jag har haft Gabapentin i ett par år och jag fick sätta in den långsamt och öka dos sakta. Likadant är det om man slutar. Då bör man trappa ner.

Jag tar den 3 gånger per dag.

/Maria

Zadeira
0

Tack för svar!

Zadeira
1

Svarar här med: Var hos läkaren nu på morgonen och vi kom fram till att det var bättre jag fortsätter med Treo Comp vid behov, eftersom jag inte behöver ta den dagligen utan ca 2 gånger i veckan. Hon ville inte heller sätta in någon daglig medicin om behovet inte var större.

Maria
1

#3 OK.

Sedan finns ju Citodon också om du skulle få ont i magen av Treon.

Båda två är vanliga värkmediciner med tillskott av Kodein.

/Maria

Zadeira
1

#4 Jag har provat citodon och tycker bättre om Treo Compen, även om det är samma verksamma ämne och treo comp är lite hårdare mot magen. Treo compen tar snabbare och ger en jämnare smärtlindring upplever jag.

Vill inte "jinxa" något nu men jag har i princip aldrig problem med magen. Det är nog den enda delen på min kropp som funkar som den ska. Läkaren var till och med förvånad över att min mage är i toppskick, med alla mina andra fysiska besvär tänkte hon att det inte var konstigt om jag har problem med magen också, men som sagt, det verkar vara det enda på min kropp som faktiskt funkar som den ska. 🤣
Magen och lilltårna 😂