Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 141 ggr
novembre
1

Gastroesofageal reflux

Hejsan!

Jag har precis fått diagnosen gastroesofageal reflux, alltså magsyra som tar sig upp i halsen (kort beskrivet).

Jag undrar om någon här har dessa besvär?

Isåfall, hur hanterar ni detta, mat kost ev livsstilsförändringar? Hur länge förväntas dessa besvär hålla i sig?

Doktorn jag var hos var inte särskilt informativ mer än att ge mig diagnosen (jag fick inte heller direktiv på hur länge jag ska ta medecinen. Oerfaren med medeciner som jag är så tänkte jag inte ens på att fråga. Det var apotekspersonalen som frågade mig detta) . Jag tänkte att det går över bara jag får behandling men så verkar det inte alls vara. Medecinen dämpar, inte åtgärdar problemet som jag läst till mig. Allt jag vet nu har jag fått reda på via Google. Tex ska man äta fettsnål mat och utesluta vissa livsmedel men hur länge ska man äta såhär… Känns som att jag kommer få leva på kokt mat nu en lång tid, inget med socker eller stekt mat (som jag förstår det) :/ Det jag oroar mig för är om det inte går över och blir värre komplikationer på längre sikt.

Det hade varit givande att höra era erfarenheter och tips på att hantera dessa besvär och förhoppningsvis bli frisk från detta! :)

Niklas
1

Det tycks vara mycket olika hur länge det håller i sig. En del som har svåra besvär opereras.

Från Wikipedia:

”Behandlingen har under många år bestått av protonpumpshämmare och råd om egenvård samt förändrad livsstil. I Protonpumpshämmare ger för många god symtomlindring men dessa läkemedel ska helst inte användas under längre perioder på grund av ökad risk för biverkningar och följdsjukdomar. Neuromuskulär träning stärker den försvagade muskulaturen och det enligt studier vanligt att besvären minskar kraftigt eller helt försvinner efter 6-8 månader. Individuella förutsättningar gör att tiden kan variera. Det finns flera livsstilsförändringar som ger god lindring när besvären är som värst. Minskad alkoholkonsumtion, minskad konsumtion av fet mat, minskad rökning och viktnedgång (vid övervikt) kan t.ex. lindra besvären. Drabbade bör även undvika att äta för sent på kvällarna, då maten i dessa fall inte hinner komma ned i tarmarna innan den drabbade gått och lagt sig. Om mat finns kvar i magsäcken när patienten lägger sig ned ökar risken för reflux på grund av att muskler slappnar av och ökat buktryck. Ett annat sätt att lindra besvären på natten är att höja sängens huvudända - vilket kan åstadkommas antingen med elektriska sängar eller genom att lägga kuddar/dylikt under bäddmadrassens huvudända.”

» Gastroesofageal refluxsjukdom

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
2

Jag hade nog skrivit ner alla frågor och kontaktat läkaren igen.
Klart att du ska ha information om just ditt fall eftersom det kan vara så olika.

/Maria