Nackspärr?
Igår svängde jag på huvudet lite väl hastigt och det gick som en elstöt i nacken. Värsta smärtan klingade av efter några timmar med hjälp av massage, men idag har jag en sån jäkla värk i nacken och strax nedanför.
Jag kan vrida huvudet åt vänster och höger samt uppåt utan att det gör ont. Jag har läst att vid nackspärr har man oftast ont åt nåndera hållet? Men den här värken är jobbig alltså! Inga värktabletter hjälper heller.. är det nackspärr eller nåt annat?
Det kan nog vara någon typ av nackspärr.
Ibland får jag ont i nacken/axlarna utan att jag gjort något särskilt. Det brukar bli bra på några dagar.
Men blir du inte bra så får du söka för det. Kanske sjukgymnast?
#0: Din stackare! Jag har precis blivit fri från liknande värk så jag känner med dig. Har du en vetekudde eller liknande du kan lägga emot nacken? Jag tyckte det lindrade fint att hålla musklerna varma och att det hjälpte mig att slappna av. Blir så lätt att man (iaf jag) hamnar i den där spiralen att man spänner sig för att det gör ont, så gör det ännu mer ont för att man spänner sig och så fortsätter det.
// Harley
Tack för svar! Aldrig haft nackspärr förut så vet inte hur det ”borde” kännas!
Känns iallafall lite bättre idag, men känns fortfarande som att någon har masserat hela nacken och skuldra området för hårt :D
Kan vrida på huvudet utan smärta, men det är ju stelt och så knastrar det i huvudet?!
#3: Vad skönt att det redan har börjat bli bättre!
Knastrandet du hör är stela muskler och annan mjukvävnad som stretchas ut och mjukas upp när du rör på dig. Inget farlig även om det kan låta obehagligt. Rörelse brukar kunna snabba på återhämtningen, bara man är försiktig och tar det lugnt, inget ryckande eller knyckande.
// Harley