Myrbett eller fästing?
Var o tränade hund i skogen i söndags.
I lössittande 3/4 dels byxor.
Blev attackerad av myror på benet. Gjorde något fruktansvärt ont. Hela benet domnade bort.
Har tagit allergimedicin och smörjt med cortison.
Alla bett har gett med sig men inte detta. Det kliar, vätska en klar vätska. Blir bara större.
Ska jag kontakta vården eller avvakta?
Vet inte om jag haft någon fästing där.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
- Redigerat 2021-07-14 17:20 av flocken
Rita en ring runt kanten med bläckpenna så är det lättare att se om det växer.
Ser misstänkt ut.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: jag vet att jag blev myrbiten då jag fick dra av mig byxorna där i skogen o slå bort dom 🙈.
Men hur de bet vet jag inte. O har ingen aning om någon fästing suttit här.
De andra betten är mycket mindre nu o känns nästan inget.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#2: Man kan inte riktigt, vad jag vet skilja på fästingbett och andra bett.
Det brukar klia som bara den sedan - men är det ”infekterat” så växer det hela tiden så håll koll på det.
Brukar leda till en antibiotikakur isåfall.
#3: jag hade borrelia för flera år sedan.
Får ha koll på det
…………………………………..
Så brukar mina myggbett se ut. Även tex älgflygebett och liknande. Så förhoppningsvis är det något sådant.
#5: får hoppas på det.
…………………………………..
Ja myggorna är elaka i år.
#0:
En fästing brukar ju att sitta kvar i upp till 10 dagar och det kliar inte när den biter, för att den sprutar in ett bedövningsmedel. Snarare är det något annat som bet.
Men vad som än har bitit dig, så ser det misstänkt ut att kunna vara borrelia. Jag skulle ta blodprov så snabbt som möjligt.
#8: Nejdå en fästing kan ramla av så att man inte upptäcker den och den kliar väldigt mycket.
Klådan kan sitta kvar långt efter att det har läkt.
#8: sist jag hade borrelia visste jag inte ens att jag hade haft en fästing. Den hade nog bitit o släppt.
…………………………………..
Jag har haft borrelia och jag märkte heller aldrig att jag hade haft någon fästing. Varken bett eller kliande.
/Maria
#9:
Den ramlar av när den har sugit sig full. Det brukar att ta melan 2 och 10 dagar. Så länge den suger, kliar det inte. Jag hade en fästing 2 ggr. de senaste 10 åren. Det kliade inte ens efter att jag tog bort dom.
#11:
Det är inte bara fästingar som kan smitta med borrelia, utan även myggor, bromsar, loppor och flugor.
#12: Den kan ramla av före den är fullmatad t ex om man kliar.
#13: Min uppfattning är att det bara är fästingar som sprider borelia i Sverige men jag kan ha missat ngt.
https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/borrelios-som-zoonos/
- Redigerat 2021-07-15 11:38 av Pyttelite
#13 OK någon har bitit mig i alla fall😉
/Maria
#14:
I så fall sitter fästingens huvud fortfarande kvar. Fästingen har en hulling som gör att den sitter fast stenhårt och dessutom utsöndrar den en sorts cementliknande substans som de klistrar fast sig med.
Jag vet inte om Sverige är ett undantag, men här kan du läsa en tysk artikel om borrelia:
https://www.borreliose-infektionskrankheiten.de/borreliose-durch-einen-mueckenstich-geht-das/
som jag citerar ur:
"Doch auch Mücken, die je nach Region Stechfliegen oder Schnaken genannt werden, tragen nach heutigen Erkenntnissen die Erreger in sich. Aus diesem Grund ist es prinzipiell möglich, dass durch einen Mückenstich Borreliose übertragen wird. Und nicht nur das: Auch in Bremsen und Flöhen konnten die Bakterien gefunden werden."
Översättning:
"Men myggor, som kallas bitande flugor eller myggor beroende på region, bär också patogenen enligt nuvarande kunskap. Av denna anledning är det i princip möjligt att Lyme-sjukdomen överförs genom myggbett. Och inte bara det: bakterierna kunde också hittas i hästflugor och loppor."
#17: Så är det inte enligt SVA iallafall.
Borelia är fästingbundet.
Jag hade strax innan promenerat i Änggårdsbergen här i Göteborg och läste då en artikel om att det var mycket Borrelia rapporterat från samma område från just fästingar då.
/Maria
#18:
Fästingar är så klart smittspridare nr. 1 och det är ganska sällsynt att andra insekter sprider det. Men jag undrar hur SVA skulle förklara att man har hittat bakterien även i myggor och andra insekter?
Länken var en tysk länk, men även i Österrike har man haft fall där det var bevisat att det var myggor som spred smittan. T.ex. 2 fall i Tirol och sen står det här att mörkertalet där myggor spred smittan är okänt:
https://tirv1.orf.at/stories/463368
I Tyskland har man gjort en studie, där man undersökte 10 olika sorters myggor i 11 olika områden. Det visade sig att mellan 0,13 och 8,33 % av alla fångade myggor hade bakterien i sig, dvs. alla 3 sorters bakterier som orsakar borrelia:
https://www.aerztezeitung.de/Medizin/Uebertragen-Muecken-Borreliose-269727.html
Studien:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1877959X15300327
#20: Borelia har tidigare funnits regionalt och jag antar att borelia inte kommer från fästingar från början utan att det är ursprungligen andra djur som infekterats.
#21:
När jag googlade om bakteriens ursprung, hittade jag bara en konspirationsteori:
#22: Du kan läsa i länken från SVA att det är främst gnagare och fåglar som bär på smittan.
#23:
Människan är i alla fall en återvändsgata för fästingar, för att infektionskedjan för det mesta avbryts. Sen är frågan "vem hade bakterien först? Fästingarna eller gnagare och fåglar?"
#24: Fästingen har en speciell livscykel - den kan ju inte få borrelia av sig själv.