Mygginvasion 2021
Så var det dags igen med stora bölder och en väldans massa kli.
Myggorna har väntat på att attacker och de verkar vara många.
Brukar du använda ngt myggmedel eller våtservett?
Själv är jag tveksam till användningen av sådana preparat eftersom vi har husdjur.
Varför kliar betten?
Se inslaget nedan för utredning av en myggexpert om hur det fungerar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/myggexperten-darfor-reagerar-vi-olika-hart
Lägg gärna upp en bild på ditt värsta myggbett - eller tala om ifall du har helt myggfritt.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-01-06 09:56 av TatsuOni
- Redigerat 2021-07-04 22:25 av Pyttelite

Hemma i Sverige använder jag sällan myggmnedel.Myggorna gillar inte mig.
I Thailand anväder jag medel som vi köper där.
Stolt ägare till tre La permer
Den senaste tiden har många samtal till rådgivningen på 1177 handlat om insektsbett och då framförallt myggbett.
Lyssna på klippet här:
Det är så himla konstigt, och bra förstås, att där vi bor, finns inte en enda mygga. Flugor däremot, men dom sticks ju inte. Bara irriterande när man sitter och äter. Sonen bor några mil bort, och där har man mygginvasion. Så olika det kan vara.
#4: Det måste vara härligt att ha det myggfritt. 🤗
Jag har aldrig använt myggmedel.
Har några myggbett nu men de kliar inte så farligt och försvinner ju på några dagar.
Stora bölder har jag aldrig fått. De är alltid små och ganska oförargliga
Har läst att vissa blodgrupper kan få fler myggbett. Det gäller 0-gruppen, och det har jag. Har tidigare fått många och stora myggbett, så det stämmer nog.
Jag brukar inte vara myggens förstaval men jag är allergisk/överkänslig så betten jag får blir ordentliga. Stora bulor eller bölder som kliar länge och mycket, och om jag råkar klia sönder ett bett tar det evigheter innan det läker (jag har i allmänhet dåligt läk-kött). Tar därför allergimedicin om jag vet att jag ska vara någonstans med mycket mygg. Under midsommarhelgen glömde jag dock det och jag har fortfarande fula märken på hela kroppen efter betten. Har testat lite olika myggmedel och liknande men tycker inte något har fungerat sådär superbra.
Här i Uppsala brukar jag sällan bli myggbiten, och fast jag har öppet fönster under nätterna brukar det inte komma in några (jag bor på tredje våningen, vet inte om det påverkar?).
//Jessie
#8: Vilken allergimedicin funkar bäst för dig?
#8 Jag har även pollenallergi (i alla fall vissa år) och mot det tycker jag Clarityn fungerar bäst, så det är det jag oftast har hemma och då blir det naturligt att ta det för myggbetten också. Jag har inte testat om andra märken fungerar bättre eller lika bra för myggbetten :)
(Jag vet att det finns billigare märken med samma verksamma ämne som Clarityn, men för pollenallergin tycker jag faktiskt inte dom fungerar lika bra. Kanske är inbillning, men det är så jag upplever det i alla fall)
//Jessie
#10: Ska pröva med Clarityn och se om det känns bättre.
Tyvärr kan jag inte låta bli att klia så det blir sår istället.
Mitt i det härliga sommarvädret finns det något som både sticker och kliar! Experterna har varnat att i år får vi räkna med en riktig myggsommar.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/slipp-mygg-basta-myggbekampare-som-fungerar
Har någon provat att hålla en sockerbit mot ett kliande myggbett?
Myggen verkar inte gilla mitt blod, så det är sällan jag blir stucken. Skulle jag bli det tar jag Tea tree-olja på en bomullstuss och fäster mot sticket med plåster. Det får sedan sitta några (4-5) timmar. Funkar även mot getingstick. Klådan försvinner nästan direkt och det brukar bara bli kvar en liten röd prick efter sticket.
Varning! Det är inte alla som tål Tea tree-olja, så testa först att spä ut den med vatten och stryk på en liten del av huden.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#14: Bra tips men jag behöver inte en bomullstuss - jag behöver en helkroppssanering.
Min man är värsta myggmagneten😉 men mig verkar de inte gilla lika bra. Visst får jag myggbett men inte så farligt och jag har inga större besvär av betten.
/Maria
#13 Ska försöka komma ihåg att säga det om sockerbiten till min man.
/Maria
#15: Kroppsstrumpa i bomull, indränkt i Tea Tree-olja kanske? 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Igår såg jag en mygga på avstånd, men den såg inte mej. 😉
Ett annat tips är att fukta en Magnesyl och stryka över bettet.
#18: Hm har gått upp rejält i vikt pga av hemarbete och medicin så skulle behöva en kroppsstrumpa av andra skäl.
Är sönderbiten idag med efter ett kort besök på odlingslotten.
Här har vi ingen mygginvasion. Jag har blodgrupp 0 och blir oftast inte så antastad av myggen. Visst får jag myggbett och ibland rejäla sådana, men vanligen är det rätt så lugnt.
/Désirée
Har också stora "blador" på benen. Såg minsann inga myggor men någonting var det som bet. Kan även ha varit blindknaggar.
Brukar tejpa fast spritlappar för att lindra.
Redan i våras varnade experter för att 2021 skulle bli ett riktigt myggår, och nu är de flygande plågorna här. Vare sig det handlar om vitlök eller cigarettrök tycks de flesta ha sina egna knep för att slippa de kliande betten, men frågan är vilka som egentligen fungerar.
Kolla klippet:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sant-eller-falskt-dras-mygg-morka-klader