Använder du barfotaskor?
Jag funderar på att börja använda barfotaskor. För vardagsbruk så att säga, jag är varken en joggare eller löpare. Springer bara när jag absolut måste. 😅
Är det något märke eller modell som du trivs bra med eller som inte alls fungerade för dina tassar? Berätta gärna. 😀
// Harley
Jag har också funderat på att prova barfotaskor, men vet ingenting om dom 😊
/Désirée
#1: Oh, vad spännande! Roligt att höra att jag inte är den enda som står och kraftsamlar inför en expedition ut i barfotasko-djungeln. 😃
// Harley
Jag har femfinger skor och skulle gärna vilja ha barfotaskor- vad det nu är…
#3: Den här sidan tycker jag har en bra beskrivning av vad barfotaskor är och vad som skiljer dem från 'vanliga' skor.
https://www.groundies.com/sv/was-sind-eigentlich-barfu-schuhe/
// Harley
Här kommer en länk på "bäst i test 2021", finns att läsa hela recensioner av de olika skorna!
https://www.test.se/barfotaskor/
Sen kan det ju vara en god idé att gå in till en sportaffär och prova hur olika skor känns på fötterna, det är ju ändå det viktigaste. Tror också att personalen i butiken kan hjälpa att hitta en sko just för dig.
Jag har också varit väldigt sugen på såna! Har lyssnat på många yt videos som har promotat dem rätt hårt så jag vart nära på att beställa ett par. Sen var det någon video som tog upp riskerna med såna skor, men nu minns jag inte vilken det var tyvärr, och den detalj som gjorde att jag blev lite mer fundersam var att vi faktiskt går så mycket mer på hårda underlag än förr när folk gick mer barfota. Nu är det ju mycket asfalt, betonggolv, stengolv, gator som man kan gå på hela dagarna när man är ute och det finns tydligen risk att man skadar sina trampdynor om man inte använder dämpande skor. Det är väl en sak om man tänkt promenera på skog, mark eller grusvägar. Men jag vet inte.. Vad tänker ni om det? :)
Femfingerskor köpte jag för att jag har hallux valgus på ena foten. Går i dem ibland. De är väldigt svåra att få på och sitter väldigt tajt upptill, men känns absolut bra att gå i.
#7 Jag har tänkt på det också. Min tanke är att använda barfotaskor just i skog och mark, absolut inte på asfalt eller annan stenbeläggning.
/Désirée
Jag hade funderat på det men det finns alltför mycket asfalt och stenvägar häromkring där jag bor att jag skulle högst antagligen få problem med knäna och rygg. Jag måste gå 2km för att komma till en skog och då lär mina knän redan ha tagit för mycket stryk av asfalten och stenvägar.
#10 Du kan cykla eller ta bilen/bussen dit?
Inte så miljövänligt kanske. Själv tar jag bilen till skogen och går med hunden nu, då han är för jobbig att gå med till skogen - ett par km…