Erfarenheter med solskydd
Tänkte meddela mina erfarenheter med solskyddsmedel. I vanliga fall använder jag inget solskyddsmedel, för jag brukar att sola redan i mars-april och har byggt upp ett naturligt solskydd tills solen är stark i maj och juni och dessutom är jag en hudtyp som tål solen bra.
De senaste 2 åren var det inte möjligt, för att stränderna inte var tillgängliga pga lockdown och i år var vädret dåligt ända fram till början av juni. För att inte utsätta huden för den starkaste solen använde jag förra året Nivea solkräm. Redan en timma efter att jag hade krämen på fick jag utslag. Därför blev det inget solskydd resten av sommarn.
I år tänkte jag att jag måste hitta ett medel som jag tål. Därför köpte jag ett medel utan kemiska solfilter, som fungerar med zinkoxid. Det var märket "Speick" solskyddsfaktor 20. Det stod "solmjölk" på tuben, men det var en tjock kräm. Det var jobbigt att massera in det i huden och svårt att få det jämt fördelat på kroppen. Men ändå jobbigare var det att tvätta bort det igen. Det gick helt enkelt inte bort ur huden och efter att jag duschade var huden fortfarande klibbig. Nästa dag hade jag utslag igen. Det var ett dyrt medel, som var rena rama skiten.
Sen beslöt jag att googla fram alla ämnen som kan förekomma i solskydd, som kan var allergiutlösande och gjorde en lista. I affären gick jag igenom alla solskyddsmedel och kollade innehållet, tills jag hittade ett medel utan dessa ämnen. Märket var "Hawaian Tropic" solskyddsfaktor 30. Det gick bra att massera in i huden och luktade underbart, dvs. en blandning kokosnöt och tropiska frukter. Jag hade fortfarande kvar lite rester från utslaget och efter en dag i solen var utslaget nästan borta. Det gick också bra att tvätta bort det igen. Det kostade bara hälften som det naturliga medlet kostade. Jag kan bara rekommendera det!
- Redigerat 2021-07-01 12:12 av Condor
Jag har inte använt solskyddsmedel på många, många år eftersom jag anser att de innehåller skadliga ämnen både för huden och miljön, dessutom har de inte skyddat mot all strålning utan bara den som man blir röd av och då blir man lurad att vara i solen för länge. Jag har kört skugga, kläder, solhatt, parasoll eller inomhus.
Råkade dock bränna mig lite i pannan för några år sedan och för ett tag sedan ramlade jag på denna artikel. Har själv köpt ett av preparaten och använt i pannan och det funkar bra.
https://lesscarbs.se/giftfri/giftfritt-solskydd-till-dig-och-barnen/
ACO har tydligen en bra solkräm som funkar även för en släkting med rosacea så det måste ju vara milt.
Jag har inte använt solskyddsmedel på många, många år eftersom jag anser att de innehåller skadliga ämnen både för huden och miljön, dessutom har de inte skyddat mot all strålning utan bara den som man blir röd av och då blir man lurad att vara i solen för länge. Jag har kört skugga, kläder, solhatt, parasoll eller inomhus.
Råkade dock bränna mig lite i pannan för några år sedan och för ett tag sedan ramlade jag på denna artikel. Har själv köpt ett av preparaten och använt i pannan och det funkar bra.
https://lesscarbs.se/giftfri/giftfritt-solskydd-till-dig-och-barnen/
ACO har tydligen en bra solkräm som funkar även för en släkting med rosacea så det måste ju vara milt.
#1:
Det är UVB strålningen som man blir röd av och det är också den som orsakar att man bränner sig och i så fall höjer risken för hudcancer. Men samtidigt är det UVB strålningen som behövs för att bilda D-vitamin. UVA strålningen är däremot den strålningen som får huden att åldras och bilda rynkor. Den ger inte ett lika djupt brun och det försvinner snart igen.
Förr i tiden hade solskyddskrämer och oljor bara ett UVB filter. Nuförtiden finns det dock en hel del med både UVA och UVB filter. Sorten som jag använder har både UVA och UVB filter. Men nu har jag redan byggt upp ett naturligt solskydd i form av en brun färg, så jag behöver det nog inte mer.
Om man bara ser till att inte få för mycket sol på en gång och långsamt bygger upp sitt naturliga solskydd, är det ingen fara att man bränner sig. Man måste lära att känna sin hud och uppskatta hur stark solen just är.
Ämnene som är skadliga för miljön är först och främst ett ämne som skadar koraller. Det är ämnet Benzophenon-3 som är problemet, Det finns inte i mitt märke. Men här finns det ändå inga hav.
Tillägg:
Medlet som du länkade till innehåller titanoxid. Det är ett liknande medel som jag redan prövade ut och som jag fick utslag av. Mitt innehöll zinkoxid.
#4: I artikeln tipsades om flera olika solskyddsmedel. Jag har det som heter Biosolis och är framtaget av en dykare just för att inte skada korallreven.
#5:
Det står i länken: "Biosolis produkter består av titandioxid och zinkoxid som är 100% naturligt".
Det var just ett medel med ett sånt solfilter som jag testade, som var svårt att tvätta bort och som gav mig utslag.
Så tråkigt. Är du säker på att är just de ingredienserna som är orsaken?
Om man inte behöver så hög faktor så innehåller ren kokosolja lite naturlig solskyddsfaktor.
Hawaiian Tropic är 70-tal så det stänker om det för mig. 😎 Doften av kokos låg över varenda badstrand. Synd att den innehåller både parfym, paraffin och alkohol.
Jag har aldrig använt solskydd då jag tycker det är kladdigt och obehagligt i värmen.
Hawaiian Tropic trodde jag inte ens fanns längre😉. Det är ju riktig nostalgi. Hade en vän som älskade den.
/Maria
Jag skulle aldrig sola utan solskyddsfaktor. Risken för Malignt Melanom är stor, och har ökat otroligt mycket i Sverige. Jag har vänner som fått det. Efter operation, får dom inte vistas i solen alls. Måste ha heltäckande kläder.
Jag har helt slutat sola . Sitter, ligger, alltid under parasoll . Brun blir man när man promenerar. Har faktor 30.
Jag måste ha solskyddsfaktor annars skulle jag efter ett tag imitera en kokt kräfta. Kör därför på solskyddsfaktor 50 alltid. Inte lägre.
Nu ligger jag inte på en playa och lapar sol. Däremot vistas jag mycket ute sommartid med kompisar och så så solkräm är ett måste för mig.
#7:
Jag vet inte vilken av ingedienserna som var problemet. Det var den här solkrämen:
Den är vegan, fri från aluminium, parfym och till 99,4 % naturlig. Eftersom den var så svår att tvätta bort misstänker jag att den kanske täppte till porer och förhindrade hudens andning.
Märket Hawaian Tropic kanske finns sen 70-talet, men jag antar att ingredienserna uppdateras. Om man köpte solkräm eller olja förr i tiden brukade solskyddsfaktorn vara mellan 2 och 10. Nuförtiden brukar de vara mellan 15 och 50. Men jag misstänker att detta inte stämmer.
Min Hawaian Tropical har solskyddsfaktor 30, vad som betyder att jag kan sola 30 ggr. längre än utan solskydd. När jag använde det för första gången var jag 5 timmar i solen. Det skulle motsvara ungefär20 minuter utan solkskydd, dvs. 10 minuter för framsidan av kroppen och 10 minuter ryggen. Det blir jag varken brun eller röd utav. Men jag fick faktiskt ett fint brun av de 5 timmar med solskyddsfaktor 30.
Förr i tiden, när jag reste mycket omkring, i karibiken, kanarieöarna osv. där solen verkligen är stark, brukade jag använda solskyddsfaktor 5 för kroppen och 7 för ansiktet de första dagarna och det räckte. Mitt intryck är att solskyddsfaktorn 30 som jag använde nu, motsvarar en "fornstida" solkräm med solskyddsfaktorn 4-5.
Kokosolja har jag aldrig prövat. Jag har läst olika artiklar om hur mycket solskydd som de ger. På en sida läser man att den blockerar 20 % av UVB strålningen. På en annan sida läser man att solskyddsfaktorn är ungefär 8. Vad ska man tro?