Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 137 ggr
Liz85
2021-06-25 16:24
2

Lysol

Ni har kanske sett reklamen för desinfektionsmedel Lysol på tv. Jag är lite kluven till den produkten.

Visst är det bra om sprayen funkar även mot det som orsakar covid-19. Så minimerar man risken att få det i hemmet genom nåt man tagit in. Särskilt om man har barn i familjen som är överallt och ingenstans och leker.

Samtidigt ser jag nackdelar med den.
Om den tar bort alla bakterier och liknande, då finns det ju inga bakterier kvar som barnen kan komma i kontakt med och på så sätt bygga upp sitt immunförsvar för framtiden. Det är väl därför allergier har ökat mot tidigare, för att man har för rent i sin omgivning.

Hade jag haft familj skulle jag kanske ha använt medlet under en period bara. Men utöver det skulle jag bara köra med vatten och ibland nåt milt rengöringsmedel. Tror jag…

Sindri
2021-07-01 17:03
1

Nej, jag har inte sett reklamen, men det verkar helt vansinnigt att desinficera hemmet.
Man måste förstå hur virus fungerar. I det här fallet gäller det att få in det i luftvägar eller slemhinnor för att det skall smitta.
Det gör det antingen genom att någon nyser, hostar eller andas så nära dig att partiklarna kommer i ditt ansikte och kan ta sig in i kroppen.
För att det skall smitta på andra sätt så måste du ta i något som har överlevande virus på sig, sedan stoppa fingrarna i ögon, näsa mun etc….. Det måste också vara en tillräckligt stor mängd överlevande virus som kan ta sig in i kroppen på det sättet.
Att tvätta händer och inte ha fingrar i ansiktet är fullt tillräckligt i desinficeringsväg.
Lysol är dessutom också farligt att få på sig så om man har små barn som stoppar allt i mun skall man definitivt inte använda Lysol.

På sjukhus, slakterier, mataffärer mm kan jag förstå om man använder sånt på vissa ytor, men hemma??????
Men -sälj, sälj, sälj…….

• Redigerat 2021-07-01 17:04 av Sindri
Maria
2021-07-01 18:40
0

Jag säger bara Agnes Wold😉

/Maria

Liz85
2021-07-01 20:29
0

#2: Jag är lost. Har hört henne namn både kring covid o solskydd men aldrig orkat bry mig om att läsa mer ingående.

Vilken av alla hennes uttalanden tänker du på nu?

Maria
2021-07-01 21:16
1

Jag tänker på hennes uttalanden om städning bland annat. Jag har varit på en föreläsning av henne och det kändes befriande haha😊

https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/husmorstips/kand-forskare-sluta-stada--det-ar-helt-meningslost/

/Maria

Att städa är bortkastad tid och meningslöst enligt forskaren Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi, och expert på hygien och renhet. Sluta genast!
Liz85
2021-07-01 21:49
0

#4: aha! Visste inte om att hon varit in på städämnet också. 🙂

• Redigerat 2021-07-01 21:50 av Liz85
Sindri
2021-07-01 23:37
0

Ett gammalt, men fortfarande aktuellt sommarprogram med AW:
https://sverigesradio.se/avsnitt/414728
Det blev så uppskattat att hon fick komma tillbaka som vintervärd samma år:
https://sverigesradio.se/avsnitt/479149

Hon är befriande och kul att lyssna på, men ibland kanske hon hårddrar saker. klart att man måste städa ibland. Men nån städhysteri behöver man inte ha.

Professor i klinisk bakteriologi, överläkare Överläkaren och professorn Agnes Wold gick till storms mot ett stort antal myter i sitt Sommarprogram. - Veckotidningar ...