Glöm inte TBE-vaccinering
Under pandemin har antalet giva vaccindoser mot den fästingburen hjärninflammationen TBE minskat kraftigt. Hos regionen handlar det om en halvering av doser till vuxna.
Läs mer här 🔽
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/kraftig-minskning-av-tbe-vaccinationer
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-01-06 10:03 av TatsuOni
Synd att det inte finns korrläsare på SVT. 😉
#1: Jo men de är bara människor.
Korrläsande människor var aldrig något problem när det inte fanns översättande datorer. 🙂
#3: Nej men sen skulle man rationalisera … datorer är farliga typer.

Vi ska vaccinera oss men det gäller ju att planera så att det inte krockar med coronavaccinet.
Stolt ägare till tre La permer
Jag brukar aldrig ta den i vanliga fall
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#6 Varför TBE kan leda till döden.Min bästa vän dog.
#6: Går man mycket i skog och mark och bor i ett drabbat område så vaccinerar man sig.
Annars finns det nog inte så stor anledning även om jag fått fästingar i centrala Göteborg.
#7 & #8 Jag behöve ringen "lektion" i det. Jag vet mycket väl detta.
Och vet vad TBE är osv.
#8 Upp till var och en. finns inget "ska". Jag bor på landet med mycket fästingar men valt att inte ta sprutan. Sedan kan man alltid ändra sig med tiden.
Skrev "brukar inte ta i vanliga fall", hade tänkt ta förra året men tog inte pga pandemin. Tanken är att ta till nästa år.
#9: Då vet du att det inte är en spruta då utan att man måste genomföra vaccinering enligt en plan.
Det har väl inte med pandemin att göra?
Självfallet är det upp till var och en att vaccinera sig men det viktiga är inte om man har många fästingar i det område man bor i utan om de har risk att ha TBE.
Sen om man träffat människor som blivit drabbade då tvekar man inte.
#10 Ja det vet jag om att det inte bara är en spruta
Jo eftersom jag inte besöker vc mer än absolut nödvändigt, och nu har jag tagit covid och vill inte ta fler vaccin just nu och hålla på att mixtra med kroppen, speciellt när man sällan tar vaccin annars. Alla gör sina val vad de tror är bäst för sina kroppar. Men till nästa år ska jag ta det.
Jag har har träffat folk som drabbats.
Som sagt alla gör sina val kring sånt och finns inga rätt eller fel.
- Redigerat 2021-06-02 18:17 av Fridaaaa
Jag har tagit den i ca 25 år. Det är en självklarhet för mig. Min man blev nyligen färdigvaccinerad då han började förra året, förutom 4:e dosen efter 3 år. Vi har planerat in det så att vi framöver tar den samtidigt när det är dags igen nästa gång.
- Redigerat 2021-06-02 18:32 av Lia
#11: Håller helt med att var och en måste göra sin bedömning.
Det är inte något fel att inte ta vaccinet för TBE så ta inte illa upp det var inte min mening att mästra.

Mannen fick just nu plocka bort en fästing som satt på min skalle.
#4: Dessutom smittar datorernas virus. Får man in något i datorn. Hur van eller ovan datoranvändare man än är och hur mycket man än undviker konstiga länkar och och skyddar sig…
Så den dagen din dator får virus så drabbas du själv snabbt. Vilket kan visa sig i symptom som minidepression, orkeslöshet och irritation. För vissa kan det även ske personlighetsförändring. Från glad och lugn till arg. 😅

Igår fick jag årets första fästing.Mannen fick hjälpa mig att plocka bort den.

Idag skulle min vän ha fyllt år. Tyvärr så hade hon inte vaccinerat sig och de fick stänga av respiratorn eftersom att hon var hjärndöd efter en TBE infektion i hjärnan.
#17: Så oerhört sorgligt.
Var på besök i annan ort idag och då såg jag ”fästingbussen” vid en matvaruaffär glöm inte vaccinet!