Sjukskrivning
Det här är första gången jag tvingas sjukskriva mig så behöver eran erfarenhet och råd :)
Enligt nya tillfälliga lagen så behöver min arbetsgivare och försäkringskassan läkarintyg från dag 22 om jag förstått det hela rätt?
Det blir alltså 31/5 för min del. Bör jag ansöka om det redan nu, och hur går jag tillväga?
Kan jag skriva via 1177 eller måste jag sätta mig och ringa runt och jaga läkaren?
Jag är ju inte ens säker på att jag behöver vara sjukskriven den veckan då jag precis fått ny medicin som kanske hjälper mig.
Jag tror att jag undrar över hur tidigt jag behöver ansöka om sjukskrivning via min vc för att den ska gälla från 31/5?
MVH Erika :)
Man ansöker inte sjukskrivning. Du blir der om läkaren anser att det behövs och då sker det direkt efter läkarbesöket.
Så några dagar innan det krävs är bra. Man tinger ju oftast på en akuttid då.

#1 Så med andra ord måste jag åka till akuten igen för 3:e veckan i rad?
Det här verkar krångligt, ingen av läkarna jag träffat tidigare har ens nämnt något om sjukskriving trots min kraftiga värk och trötthet.
Trots att jag nämnt för dem att jag sjukskrivit mig själv från jobbet :/
Ta kontakt med din vårdcentral för att få en läkartid. Läkaren bedömer om du behöver vara sjukskriven eller inte.

#3 Behöver jag verkligen en tid igen när läkaren vet om mina problem och behandlar dem?
Blir väl till att ringa vc på måndag igen, men dem är så fullbokade så går inte att få en tid till läkaren på flera veckor.
#4: Du ringer på morgonen för en akuttid hos VC.
För en sjukskrivning behöver du besök.

#5 Samma dag som sjukskrivningen ska börja gälla eller dagarna före?
Om du redan nu har läkarkontakt med en läkare som känner till hela händelsen/historien så tror jag att läkaren känner till reglerna.
Men jag skulle ändå ta kontakt med läkaren eller vårdcentralen några dagar innan och förklara läget. Gör du det får du säkert en tid inom de närmsta dagarna. Åtminstone bör du få det…

#7 Tack då gör jag som jag tänkte från början. Började kännas väldigt osmidigt.
Har träffat 2 olika läkare men min husläkare känner till min situation väl.

Loggade in på försäkringskassan nu, ska min arbetsgivare ha läkarintyg från dag 14?
Isåfall lär det ju bli akuten imorgon iaf :/
Om jag fattat det hela rätt så innan Corona behövde arbetsgivaren läkarintyg efter en vecka och det förlängdes under pandemin till två veckor.
/Maria
När jag skadade mig innan corona, så var det arbetsfögivaren som stod för sjukpenningen eller vad det heter de 13 första dagarna. Från o med dag 14 gick försäkringskassan in och tog över den delen. Så det har väl länge varit från o med dag 14? Jag blev sjuksjukskriven i tre veckor direkt om jag minns rätt.
Men arbetsgivaren var tvungen att anmäla det till försäkringskassan dag 14 innan jag kunde skicka in alla papper och säga till om ersättning. Och jag behövde inte besöka läkaren dag 14 för att få nytt intyg inom att jag hade fått längre än så från början.
- Redigerat 2021-05-22 13:14 av Liz85