Smittorisk, Covid
Det pratas mycket om "hålla avstånd" och "sprita händerna" men jag hör aldrig nåt om att det rekommenderas att öka ventilationen (omsättning av luft). Har nån av er hört den rekommendationen?
Jag har hört att smittan inte sprids lika väl i välventilerade rum. Men jag kan inte minnas att jag hört den exakta rekommendationen från Folkhälsomyndigheten. Men de kör ju mer på att man ska vara utomhus, och då är ju ventilationen redan så bra som den kan bli.
Var väl ingen rekommendation i sig men på min ridskola har de försökt att ha så många dörrar öppna som möjligt i ridhuset när vädret inte tillåtit att man ridit ute på utebanan för att få så bra luftflöde som möjligt där inne under lektioner.
Men känns väl helt klart som något som kanske borde rekommenderas mer av!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag är lite förvånad ialla fall att inte "myndigheter" har haft det på sin rek.lista eftersom "hålla avstånd" hänger just på att smitta kan spridas i luften mellan folk och ventilationen är ju då en faktor i detta. Om man tänker sig smittopartiklar som damm som seglar runt i luften så är det ju bra att vädra. Eller hur?
#3 Absolut, håller med dig. Men tänker också att det kanske kan misstolkas ich att folk tänker att om de har bra ventilation, då är det fritt fram till vad som helst… tyvärr resonerar ju många så.
I belgien där jag bor så rekommenderar de att man har fönstren öppna om det är tre personer i samma rum. Är det dock ett mindre rum så ska fönstret vara öppet redan då det finns bara två personer där.