Smärta och tryck mot bröstkorgen
Det är en grej jag har känt av några gånger nu. Det brukar komma när jag legat ner ett tag, t.ex. legat på soffan eller sovit i sängen. Det känns precis som att någon tar sin knytnäve och trycker med knogarna hårt mot min bröstkorg. Mellan brösten och nyckelbenen, i mitten liksom. Det gör jätteont och känns som att skelettet ska krossas. Det kvittar nästan vilken position jag är i när det kommer, det gör lika ont ändå. Känns nästan som att det blir värre för varje ny position jag provar. Om jag reser mig, lägger mig på rygg, lägger mig på sidan, lutar mig fram, allt gör ont. Nu idag fick jag det igen och då försvann det efter att jag lyckats hitta en position som inte gjorde ont och stanna där ett tag (liggande på sidan fast lite framåtlutad). Detta har hänt kanske max 5 gånger de senaste månaderna.
Någon som känner igen det? Jag vet att ångest kan yttra sig genom tryck mot bröstet, men jag har alltid föreställt mig att det känns mer dovt typ. Kan tilläggas att jag också får andningsbesvär som vården påstår beror på övervikt (jag är inte lika övertygad om det).
Ring Sjukvårdsupplysningen. Det där låter inte bra.
Känner du dig stressed?
Det kan mycket väl vara ångest men det får man i så fall ha som sista gissning. Först måste du få veta om det är något kroppsligt.
Håller med Niklas. Ring sjukvårdsupplysningen.
/Maria
Googla kostokondrit, eller Tietzes syndrom. Det är inflammation i bröstbenet eller brosket till revbenen. Det du beskvriver låter precis som det jag har ibland pga min fibromyalgi, får nån gång vartnnat år "anfall".
Jag tänkte också om det kan komma från magen?
Man kan ju få oerhört ont i magen av att ligga i vissa ställningar och har man problem med övre magdelen så att säga så känns smärtan i bröstkorgen.
/Maria
Oj, såg att jag glömde svara er. Ber om ursäkt för det. Det har inte återkommit sedan jag skrev. Jag ska ringa nästa gång det kommer, om jag inte får tummen ur innan dess. Funderar på om det kan vara relaterat till mina andningsbesvär då det ändå är i samma region av kroppen men det är ju svårt för mig att veta.
#1 Ja, inte superstressad men lite i alla fall. Har varit så länge tyvärr men nu går jag snart på lååååång semester så det hoppas jag ska hjälpa.
#3 Oj, det lät verkligen som det jag upplever! Men jag förstår inte riktigt om det är långvarigt eller kortvarigt? Mitt brukar inte hålla i så länge. Kanske en halvtimme-timme? Max. Men det är rejäl smärta, nästan så att jag är rädd att hela bröstkorgen ska braka samman, haha.
#4 Hmm, jag har en del magproblem, får ibland magkramper men det känns helt annorlunda. Detta som jag beskrev i inlägget känns verkligen i benet och inte "inuti" liksom. Men kroppen kan ju luras ibland.
#5 Nån timme tror jag är lite för snabbt övergånget för kostokondrit eller tietzes, jag brukar ha det runt 2 dagar åt gången.
Sorry… Fel tråd! Skulle varit ett lördagsinlägg i "Vad har du gjort för din hälsa"