Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 301 ggr
Fridaaaa
0

Ont i ryggen

Studerar sedan i januari samt jobbar.

Får ont i ryggen de veckor det är mycket pluggande. Era bästa tips? Kan inte stå upp när jag skriver på datorn eller har lektion via zoom.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
6

Rörelse är det bästa sättet att slippa stela leder. Läste någonstans att man skall upp och röra på sig var 20e minut. Det funkar ju inte när man har lektioner eller är mitt inne i att skriva eller läsa något, men det visar på att rörelse är viktigt.
Människan är inte skapt för stillasittande, och stolar är inte det bästa att sitta på. För mig funkar det att lägga en kudde under knäna så att stolsitsen liksom tippar bakåt. (Om man inte har en ställbar stol så man kan luta sitsen bakåt.) Det blir en annan vinkel mot ryggen då. Viktigt att fötterna verkligen når ner till golvet och helst skjuter upp knäna lite.
När man ändå är uppe och rör på sig kan man lägga sig i en soffa med rumpan mot ena armstödet och lägga upp benen armstödet. Gärna slänga dem bakåt så man tänjer ut ryggraden ordentligt.
Det är viktigt att stretcha armarna också. Jag kan inte riktigt förklara här, men sök på t ex Youtube på stretcha armar så hittar du säkert en del.

_Fisken
0

Har du ont i svanken? Lägg dig ner på golvet och lägg upp benen på en stol så höft/lår och lår/underben har rät vinkel. Då slappnar svanken av efter 10 min och sjunker ner mot golvet. Lite stelt och komma upp kanske men det gör gott.

Åsa S
0

Rörelse ja det är bra ta pauser och ta en promenad eller bara röra på sig åt olika håll + man sitter ofta hukad och då kan man behöva stretcha ut musklerna på framsidan så inte ryggen tar så stor belastning ex genom att dra upp fötterna mot rumpan + ligga ner med en rullad handduk bakom skulderbladen (eller en yogarulle) så bröstkorgen sträcks ut

Fridaaaa
0

#3 Tar promenad när vi har längre paus dvs 30 min och 60 min, 10 min paus är inte lönt på. Men brukar gå inomhus :)

Fridaaaa
0

#2 Varierar, ibland är det svanken, ibland hela ryggen.
Fungerar det lika bra om man ligger på något mjukt?

#1 Ja jag måste anpassa efter lektionen. Vi har 1,5 lektioner, och har paus efter 40 min. och sedan 30 min mellan 2 lektioner och mitt på dagen 60 min mellan lektionerna.

Får försöka röra på mig ännu mer i pauserna då, för vill inte sitta med övningar i webbkameran haha!

Niklas
1

#5: Om du sitter hemma kan du väl resa dig och röra på dig även under lektionerna? Det viktigaste är väl att du ser och hör?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fridaaaa
0

#5 Nej eftersom vi har webbkamera på och måste ha det på. Så det blir bara under paus

Niklas
2

#7: Menar du att ni inte får resa er och sträcka på er under lektionstid när ni sitter hemma? Det låter i så fall helt vansinnigt. Det vore intressant att höra hur en lärare som säger det resonerar.

Fridaaaa
0

#8 Det skrev jag inte eller hur? Skrev att JAG inte gör det. Jag vill inte vara i bild när jag går omkring i rummet och tycker personligen det är störningmoment om andra skulle göra det. Men olika hur man tycker där. Jag är uppe och går när det är paus.

Så nej ditt påstående stämmer inte. Och jag har inte ens skrivit det eller ens antytt till det.

Niklas
2

#9: Uppfattade du min kommentar om att resa sig och sträcka på sig som ett påstående?

Fridaaaa
0

#9 "Menar du att ni inte får resa er och sträcka på er under lektionstid när ni sitter hemma? Det låter i så fall helt vansinnigt. Det vore intressant att höra hur en lärare som säger det resonerar." skrev du. Och jag har aldrig påstått detta. Så vet inte ens varför du skrev så? Ingen lärare har sagt att vi inte får.

MonicaLagerquist
0

30 minuter på gåbandet

Stolt ägare till tre La permer

Maleficum
1

Jag brukar växla mellan att ha en stol och en pilatesboll att sitta på när jag sitter vid datorn. Pilatesbollen gillar jag för det är svårt att hamna i en statisk ställning. Största problemet är bara att man får sjuk träningsvärk om man inte är van och sitter på den för länge!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
0

#12 Har inget gåband.

#13 Kan inte sitta på boll, måste ha med ryggstöd. Testat det och var väldigt obekvämt och bökigt med sån boll.

kara_murray
3

Kanske dags att börja med att göra ryggövningar för att stärka ryggen. Det finns bra videos på Youtube, det är bara att söka så hittar du säkert någon som passar dig. Tänk på att ge dem mer än en dags försök.

Fridaaaa
0

#15 Jo vet att man inte kan ge träning bara enstaka gång utan behövs under lite längre tid :)

Niklas
0

#11: Det var en fråga (frågetecknet). Jag fick det intrycket av #7 där du skrev att ni måste ha webbkamera på och att det därför bara blir under paus.

Maria
6

Kanske dags att söka en fysioterapeut så du kan få övningar anpassade för just dig?

Det enklaste i en sån här tråd är ju att beskriva vad det är du kan göra eftersom så mycket går bort som du inte kan göra.

/Maria

Fridaaaa
0

#17 Ja jag vill inte upp och gå osv när den är igång och under lektion. Jag personligen tycker själv det är störningsmoment om andra gör det så gör det inte själv. Bland annat. Men inget med läraren att göra utan självvalt avolika anledningar

#18 Just nu är inte fysioterapeut aktuellt. Utan eget hemma tillsvidare. Om det inte finns möjlighet att boka in sig på annat än via VC? (som ingår ändå så man inte betalar mer än läkarbesök)

• Redigerat 2021-05-05 10:30 av Fridaaaa
Maria
1

#18 Det brukar ju vara så att läkare skickar remiss till terapeut. Så har det varit för mig.
Där har jag fått ett program anpassat för just min rygg och nacke som jag kör hemma.
Det är ju ganska viktigt att det är personligt anpassat när man har problem.

/Maria

Fridaaaa
0

#20 Så finns inte andra vägar att gå? Upplever dålig hjälpt från VC och deras fysioterapeuter nämligen så vill gärna inte gå den vägen.

• Redigerat 2021-05-05 11:16 av Fridaaaa
kara_murray
0

Det borde ju finnas privata fysioterapeuter du kan gå till men då blir ju kostnaden en helt pris än genom Vc.

Maria
1

#21 Vad jag förstod så vill du träna på egen hand hemma och då behöver du ju bara träffa en fysioterapeut en gång för att gå igenom dina problem och få ett program så då kanske du kan "stå ut"😉

/Maria

Sindri
0

#22: Jag går till en privat fysioterapeut när jag behöver, men hon är ansluten till försäkringskassan. Jag behöver aldrig remiss för att komma.
Om du är intresserad så sätt dig och ring runt till fysioterapeuter och fråga.

[Devya]
1

#21 Det skadar ju inte att försöka om du upplever att du har ryggproblem. Risken är ju att du förvärrar dina ryggproblem om du försöker på med ett eget prorgram.

Jag har varit på fysioterapi ett par gånger för att öva upp magmusklerna efter att ha fått barn. Jag lärde mig snabbt efter bara en gång hur jag sen kunde göra allt hemma. Fysioterapeuten som jag gick till rekommenderade även att jag spelade in sessionen så att jag kunde titta på det hemma om jag blev osäker på hur en övning skulle göras.

Fridaaaa
0

#22 Ok ja det har jag inte råd att lägga

#23 Jo fast man måste få en bra vilket jag inte fått kring mitt knä. Så mitt förtroende för dem via vår VC = noll. Så handlar inte om att "stå ut".

#25 Fast varför ska jag söka mig till några jag inte fått hjälp av tidigare? Känns som slöseri med tid och pengar. Varit där med mitt knä = ingen vidare hjälp. Så har de inte bytt ut de som de har, har jag inte något förtroende där.

Maria
1

#26 Vadjag menar med "stå ut" är att det bara gäller ett besök för att få ett personligt program.

/Maria

Fridaaaa
0

#27 Ja jag har dock noll förtroende för dem där av erfarenheter. Så känns som slöseri med pengar och tid.

Caeli
1

Nu kan man ju ha ont i ryggen på flera sätt och av många orsaker men en enkel övning som har hjälpt mig är att stående böja mig bakåt så att höftpartiet förs framåt och axlarna bakåt. Se bara till att ha en säng, soffa eller vägg bakom dig ifall du tappar balansen.

Sindri
2

Den här killen upptäckte jag nyligen. Han har tips för många olika problem med kroppen.
https://www.youtube.com/watch?v=kxOT_sxSa4c&ab_channel=SpineCareDecompressionandChiropracticCenter

Dr. Rowe shows how to fix bad lower back posture for good. All of these lower back posture correction stretches and exercises can be done AT HOME and require...
Herveaux
3

Yoga har gjort en enorm skillnad för min rygg och axlar…eller ja, i stort sett hela kroppen. Knoppen också för den delen.

// Harley