Problem med finnar på ryggen
Har fått problem med finnar på skuldrona/övre delen av ryggen
Era bästa tips?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
För att torka ut dem är zinkpasta bra. Såna man har till babyns röda stjärt brukar funka.
Annars är det bäst att försöka angripa roten till problemet. Tyvärr är inte svensk sjukvård så bra på det. Det kan vara allt från hormoner till ny kost, kanske något plagg (material) du inte tål. Du får försöka tänka efter vad i din yttre och inre omgivning som har ändrats på sista tiden.
Jag får finnar på ryggen när jag tvättar ur balsamet fel. Om jag står upp och sköljer ur balsamet så att vattnet rinner längs ryggen så får jag finnar. Om jag istället lutar mig framåt och sköljer ur balsamet på det sättet, så försvinner finnarna. Antar att balsamet är lite för tungt/återfuktande för huden på ryggen. (Jag antar att det också fungerar att tvåla in ryggen efter att jag sköljt ur balsamet, men jag vill ha balsamet i håret så länge som möjligt och tvättar därför ur det sist)
//Jessie
#1 Kosten kan jag inte ändra och den har varit samma i flera år. Så det lär det inte vara. Och ingen ändring kring kläder och så med material osv.
Ja hormonerna blir svårt, utan att ta blodprov. Och mår inte bra på tillsatta hormoner.
#2 Kan det komma huxflux då?
#3 Innan hade jag alltid tvättat håret på samma sätt och hade använt samma balsam en lång tid, så det hade inte samband med någon förändring för mig i alla fall. Finnarna kommer tillbaka om jag glömmer mig och tvättar håret så igen under en period.
Allergier kan också dyka upp trots att man inte gjort någon förändring.
//Jessie
#4 Jo vet att allergier kan dyka upp men jag tror inte att det är allergi pga finnar
Blir jobbigt i så fall, för tycker det är jobbigt att stå framåtlutad hela tiden vid avsköljning och svårare att komma åt :P
- Redigerat 2021-05-03 19:37 av Fridaaaa
#5 Jag tycker också det är jobbigt, men det är det enda jag testat som faktiskt fungerat och enligt mig är det värt det för att slippa finnarna. Minns tyvärr inte hur länge det tog innan jag märkte förbättring
//Jessie
Om du inte på senaste tiden ändrat dina hårtvättrutiner så låter det ändå rätt långsökt. Kanske kan du få tips här.
https://aknekollen.se/finnar_pa_ryggen
#0: Du äter inte mycket snabba kolhydrater, som godis och kakor?
#8 Väldigt lite.
#9: Bra, en orsak mindre att oroa sig för. 🙂
Jag trivs bäst med att tvätta håret över handfatet. Det kanske kan vara något att testa?
Jag gör det av andra orsaker.
/Maria
#11 Tack men inget alterntiv för mig, enbart duschen som gäller.
Kanske det är värt att bara vänta ut det? Jag hade samma problem i ett par månader men lika plötsligt som det hade kommit så försvann det. Jag behövde därmed aldrig söka hjälp för det.
Har du tänkt på att det kan bero på stress? För isåfall finns det inga andra lösningar än att försöka koppla av mer eller vänta tills det blir mindre stress i ens liv.
#13 Haft så 4 månader nu.
Tja mindre stress i livet kommer det inte bli så länge jag jobbar med det jag gör samt har barn :P Men känner mig inte mer stressad än tidigare. *
Jag både jobbar och studerar just nu, och något jag måste göra för att få fast anställning. Men som sagt känner mig inte mer stressad än innan
#14: Jag hade det i ca 5 månader och sen försvann det.
Poängen är att om det har att göra med stresshormoner så finns det inte så mycket att göra åt saken.
Då jag var som mest stressad i mitt liv, märkte jag inte ens av det för jag tyckte om att ha fullt upp. Det var bara få jag höll på att gå in i väggen som jag märkte att jag kanske var stressad ändå.
Har man småbarn och jobbar så brukar det automatiskt bli stressigt . Jag har en 2,5 år gammal dotter och en 9 månader gammal son. Jag jobbar deltid och pluggar heltid. Jag känner inte av stressen utan älskar att ha mycket att göra men min kropp tycks känna av stressen då den ibland reagerar. Typ nu har jag konstant magknip och vill jämt rapa, vilket betyder att jag sväljer mer luft pga att jag stressar per automatik. Jag skulle inte ha märkt av att jag stressar om det inte var pga den detaljen. Så bara för att du inte känner av stressen betyder inte att din kropp inte gör det. :)
#15 Jo jag tror dock inte det beror på stress. Och detta är sjukt jobbigt, kommer vid BHband så det ömmar mm. Så det är ett problem för mig att ha det såhär på ryggen.
#16: Om du inte tror att det beror på stress, vad har du själv då för teorier om vad det kan bero på? För endast så kan du lösa problemet. Vet du inte varför så kommer de ju fortsätta att poppa upp och förorsaka problem.
Jag tycker ändå att det låter som om att det kan vara stressrelaterat, speciellt då du nämner att du har inte ändrat på kosten eller något annat. Stress är inget som man behöver ens vara medveten om, utan kan ske på en mer undermedveten nivå.
För vad annat kan det bero på om det inte har något att göra med kläder, tvättrutiner eller kostvanor? Det enda logiska är väl att det har att göra med någon hormonobalans som har uppstått av någon orsak, vilket är varför jag envisas med att dra upp stress. :D
#17 Nej det är inte endast en själv som kan lösa det. Man kan inte lösa det om man inte vet vad det beror på.
Nej det vet jag om att man inte alltid är. Men borde inte vara det, med tanke på att det inte är mer stressig än tidigare. Snarare bättre än innan pga studier hemma. Annars är det inre stress men då är frågan vaarför
Jadu jag vet inte, men jag har inte ändrat något kring kost, tvättrutiner eller typ av kläder.
Ja frågan är vad man gör OM det är hormonerna? Eftersom jag inte kan ta hormonella preparat
#18 Som du själv säger, man kan inte lösa det om man inte vet vad det beror på. Så om du inte vet vad det beror på så blir det väldigt svårt. Det finns nämligen inte så många lösningar till ditt problem då det tycks har uppstått ur tomma intet. Du kan ju försöka behandla dina finnar men problemet lär ju kvarstå och nya finnar lär poppa upp om man inte hittar roten till problemet.
Du kan som sagt försöka behandla finnarna med olika preparat men det finns inga garantier för att det kommer att fungera och som sagt så lär ju bara nya komma eftersom du behandlar ju endast symptomen.
Om det är hormoner så kanske du bara måste vänta tills det blir bättre. Du hade ju inte tidigare sådana här problem så om du har tur så kanske allt återgår till det normala så småningom.
Jag vet hur jobbigt det är att ha en massa finnar på ryggen då jag själv har gått igenom samma sak. Tyvärr hittade jag aldrig något som fungerade men hade turen att de försvann efter ungefär 5 månader. Så jag hoppas att du har samma tur som jag hade.
#19 Tja eftersom det påverkar, så kan jag inte bara "vänta" ut, vem vet, kan ta månader, år. Och så länge kan jag inte ha det så, Redan "plågats" i 4 månader med detta nu. Så behöver hitta någon lösning på det
Du skriver att du inte känner dig stressad. Samtidigt har du sömnsvårigheter, både att somna och sova ostört. Kan det inte ändå finnas någon stress bakom det? Första gången jag blev diagnosticerad som utbränd hade jag ingen aning om vad stress innebar. Kan det vara likadant för dig, att stress inte alltid ser ut som du väntar dig?
#21 Svårt att somna är pga årstiden. Sova ostörd däremot ja jag vet inte. Men är konstigt att man kan vara mer stressad utan att ändra något till mer stressigt? Och utan att märka på andra sätt? För i januari började jag plugga och jobbar bara 50 %. Och känner mindre stress nu.
Och känns inte som att jag är påväg att bli utbränd, tvärtom. Känns bättre med detta upplägget i dessa coronatider. Däremot tar coronan på en - men gör den nog för alla.
Läst på kring olika typer av stress. Men frågan är va dman ska göra om man inte känner av stressen eller vet vad som i så fall orsakar den?
- Redigerat 2021-05-17 14:58 av Fridaaaa
#22: Den där första gången jag blev utbränd berodde det till en del på att jag fortfarande levde som när jag var 20 medan kroppen var nästan 40. Kroppen ändras och klarar inte samma saker vid alla åldrar.
#23 Jag är bara 30 och känner mig inte gammal i kropp eller huvud.
Och trivs med upplägget nu kring jobb & studier - får mig snarare mindre stressad. Det enda som jag känner är coronan men är inget som går att påverka tyvärr. Och frågan är vad man ska göra om man inte känner sig stressad, inte ändrat något till mer stressande och vad man skulle göra åt det i så fall?
#24: Coronan stressar nog många. Om det kan vara den är det nog bra att mentalt försöka acceptera läget och intala sig själv att saker jag inte kan påverka ska jag försöka att inte ta åt mig av. Just maktlösheten, som Corona kan ge, är nog en svår sak eftersom vi ofta vill ha kontroll.
#25 Ja det gör jag redan.
Bra!