Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 263 ggr
Dagnykatt
0

Suddig syn vid motion

Jag har en liten obetydlig fundering, tänkte kolla om någon annan har samma. Jag har överlag mycket god syn, inga glasögon. Men om jag far ut och motionerar och pulsen höjs lite, får jag plötsligt väldigt suddig syn. Detta så att träden och vägen blir suddiga på långt håll och det blir svårt att t.ex knyta skosnören eller kolla mobilen på nära håll. Är det någon annan som har detta eller vet vad det beror på?
Som sagt, inget stort hälsoproblem, kollar här mest av intresse.

MonicaLagerquist
1

När blodsockernivåerna plötsligt faller kan man drabbas av suddig syn.

Stolt ägare till tre La permer

Dagnykatt
0

Men skulle blodsockernivåerna sjunka så mycket vid motion?

Scorpio97
1

#2 Om man har diabetes kan man få lågt blodsocker vid motion. Icke-diabetiker ska inte få det såvitt jag vet (men det finns säkert undantag, och det finns väl mer än diabetes som påverkar blodsockret). Om det beror på lågt blodsocker borde det bli bättre om du äter/dricker något med mycket socker i (tex läsk, stark saft eller dextrosol). Om det hjälper tycker jag du ska kolla upp det hos läkare
Man kan även få suddig syn vid högt blodsocker, men du borde inte få högt blodsocker om du är inte diabetiker. Då borde det dessutom märkas främst efter att du ätit, inte vid träning (även om träning kan ge högt blodsocker kortsiktigt, om man är diabetiker).

Annars var min första tanke högt blodtryck eftersom du säger att du får det när pulsen går upp. En bekant till mig som medicineras för högt blodtryck får ibland suddig syn vid träning för att blodtrycket går upp för mycket/snabbt. Men jag har ingen som helst medicinsk utbildning så det är bara en gissning

//Jessie

Caeli
0

Torra ögon?

Dagnykatt
0

Har varken diabetes eller blodtryckssjukdom, men tack för svaret! Blodtrycket eller blodsockernivåerna kan ju ändå variera.
Torra ögon, tja inte så pass att jag skulle ha tänkt på det. Snarare tvärtom, så jag lätt får "tårar" i ögonen.
Är det ingen annan som har det här? 🤪

Caeli
0

"Ibland kan även rinnande och tårande ögon bero på torra ögon. Det är en följd av att ögonen torkar ut och blir irriterade."

https://www.sankterik.se/sv-se/patient/sjukdomar-och-besvar/torra-ogon

Att vara utomhus i vind och blåst och ev kyla torkar också ut ögonen. Är det likadant om du motionerar inomhus?

Här kan du läsa om olika typer av ögonsjukdomar och ögonbesvär.
Dagnykatt
0

Kanske i någon mån men det är nog värre utomhus. Ingen yrsel eller så, bara sämre syn.

Liz85
0

#4 intressant… (säger jag som inte skapat tråden).

Skulle alltså torra ögon kunna vara anledningen till att jag börjar "gråta" när jag är ute och cyklar och det är lite blåsigt eller väldigt stark sol?

Dagnykatt
0

#8: så dina ögon rinner när solen skiner? 🤔

Liz85
0

Särskilt efter en hel dag.

Men då kan det också många gånger troligen ha att göra med att man smörjt in sig under dagen och svettats i solgasset och så börjar solkrämen komma i ögonen. Om jag får gissa.

• Redigerat 2021-05-13 02:17 av Liz85
Condor
0