Snarkningar
Min sambo snarkar vissa nätter, inte alla men vissa, ibland mer och ibland mindre
Men jag får svårt att sova
Tips?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har han testat några hjälpmedel mot snarkning?
/Maria
Har han andningsuppehåll under snarkning så bör han söka läkare. Men oavsett så kan man få hjälp på vårdcentralen.
#2 han har redan talat med vc och sjukhuset.
#3 Har han fått några hjälpmedel?
/Maria
De gånger jag delat säng med någon som snarkat har jag bara knuffat till dem, oftast slutar de snarka eller vrider/vänder sig i sömnen, vilket också hjälper. Jag bryr mig helt ärligt inte om jag råkar väcka dem. Kanske låter elakt men hellre att de vaknar någon minut än att jag ligger sömnlös i timmar. Tror faktiskt aldrig det har hänt att de har vaknat, möjligtvis en kort kort stund bara. Jag har också sagt till personen att jag inte kan somna om hen snarkar och att jag kommer väcka hen om så krävs, har aldrig fått klagomål på det. Man behöver givetvis inte göra det om man vet att personen brukar ha svårt att somna om. Men som sagt oftast räcker det att knuffas lite för att personen ska sluta eller vända sig i sömnen. Har varit med om det med två tidigare partners som snarkat lite ibland men inte alltid. Min mor har värre problem med sin man och hennes knep är att alltid försöka somna före honom, för då är det inga problem. (Hon vaknar oftast inte av hans snarkningar, men har han väl börjat innan hon hinner somna så kan hon inte lyckas somna)
Hoppas du hittar ett knep som funkar för dig/er och hoppas din partner får hjälp
#5 han ligger redan på sidan. Han slutar tillfälligt och börjar igen, jag hinner sällan somna så pass snabbt.
Vi lägger oss ofta samtidigt, om inte han ska upp jättetidigt, då lägger han sig tidigare.
enligt vc & sjukhuset kan de inte hjälpa honom då de inte misstänker sömnapne
Har han testat hjälpmedel som finns att köpa utan att få dem via vården?
/Maria
#7 Han har testat nässpray och något till.
Han får inget via vården
Det finns ju ett ganska stort utbud.
Bettskena, näsklämma osv.
Jag har ett band som håller hakan stängd på natten t.ex.
/Maria
#9 Men kan man köpa bettskena utan att prova ut innan?
#10 Det finns massor av varianter. Googla så hittar du en del.
/Maria
Min man slutade snarka när han gick ner i vikt och dessutom slutade äta på kvällen.
#12 Han har några plus men som han har svårt att gå ner, förmodligen pga delvis sin medicin. Han äter bra och så, men går inte ner (nej han har inte problem med sköldkörtel eller liknande), han går lättast ner när han kan träna på gym eller liknande men inte möjligt just nu. Han är inte jätteöverviktig eller så men några plus
Jag har egentligen samma problem. En sambo som snarkar. Han är smal, sover på sidan. Han har inga andningsuppehåll. Tyvärr vägrar han prova olika hjälpmedel och att fråga vården vill han absolut inte. Han störs inte av sina snarkningar, alltså vill han inte göra något åt det.
Jag knuffar till honom lite lätt regelbundet under natten. Han tystnar ett par minuter, sen börjar det om.
När jag har öronproppar fick jag exem i hörselgången då jag har lätt att få det.
Omöjligt att lösa för oss annat än skilda sovrum vilket känns såå trist.