Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketter: allmänt-övrigthjärt-lungsjukdomar
Läst 139 ggr
Pyttelite
2

Tidsomställning dåligt för hjärtat

Kan tidsomställningen mellan vintertid och sommartid innebära hälsorisker – och i värsta fall att människor dör? Vi frågade sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt, senior professor vid Karolinska institutet.

Läs mer här 🔽

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/stammer-det-dor-manniskor-for-att-vi-staller-om-klockan

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Kan tidsomställningen mellan vintertid och sommartid innebära hälsorisker – och i värsta fall att människor dör? Vi frågade sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt, senior professor vid Karolinska institutet.
  • Redigerat 2024-01-06 10:05 av TatsuOni
CasaRamon
2

Jag har svårt att tro att man kan dö av tidsomställningen. Så himla stressande kan det inte vara. Däremot tycker jag inte alls om det. Man borde sluta med detta ändrande av tid. Jag är inställd på att vakna en viss tid som nu förändras. Att måsta ställa om klockan på ugnen , mikron och övriga klockor. Irriterande.

Pyttelite
1

Det finns nog större faror men det blir ju en ökad stressfaktor.

Jag skulle gärna ha sommartid jämt och mår väldigt dåligt av tidsomställningen.

Vissa klockor ställer jag inte tillbaka men hade önskat att vi slutade med tidsomställningen.

Liz85
1

Det är sällan jag har nåt tidigt inplanerat under omställningen till sommartid så har aldrig behövt känna mig stressad över det. Och på hösten så får man ju en timme extra i sängen om man vill. 🙂

Pyttelite
0

#3: Alla anpassar sig inte så snabbt utan mår dåligt när sömnen förskjuts speciellt om man har sömnproblem innan.

Liz85
0

#4 Alla är olika. Generaliserar väldigt sällan. Men det kan vara kul att se olika sidor i ett ämne. Vore väldigt tråkigt om alla skrev samma sak. 😉

Pyttelite
1

#5: Absolut och det finns en skönhet just att vi är olika och uppfattar saker på olika sätt.

Det var inte menat som en anmärkning bara ett konstaterande. 😊

Det är inte ovanligt att det tar en månad innan jag får rätsida på allt.