Har du känt av hälsoångest?
Hälsoångest innebär att man känner stark oro för sin hälsa eller att drabbas av allvarliga sjukdomar. Här kan du läsa hela chatten med psykologen Susanna Österman.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-01-06 09:50 av TatsuOni
Det har jag inte gjort. Jag märker däremot att jag nojar lite över struntsaker under Coronan. Åtskilliga gånger när någon i närheten har blivit sjuk har jag tyckt mig känna begynnande förkylning eller halsont, men det har försvunnit inom några timmar så det är bara inbillning. 🙂 Fast jag har inte varit orolig för att få covid. Jag är ingen riskgrupp och är nästan aldrig sjuk eller ens förkyld och tror inte jag skulle drabbas särskilt hårt.
Jag har alltid varit tvärtom. Underskattat symtom och sökt vård alldeles för sent.
/Maria
Jag har aldrig känt hälsoångest förrän nu, när man får dessa rapporter om alla biverkningar av Astra Zeneca. Det känns så fjärran med vaccinering. Nu kom idag glädjande nyheter om att EU ska få stora leveranser av Pfizer-vaccin, men det är inte första gången dom lovar detta. Så det återstår att se. Hade hoppats att vara vaccinerad innan sommaren. Vill krama barnbarnen.
#2: Det är inte lätt veta vad som är ”normalt” och inte.
#3: Jag håller med dig att det är oroligt när det spekuleras så mycket i pressen.
Det spär bara på folks tveksamheter i vaccinfrågan.
Det är så många hobbyexperter och pressdoktorer som framför sina åsikter att man varken vet ut eller in.
Jag är alltid tveksam till nya vacciner och föredrar att se hur det går med dem och hur de fungerar innan jag själv överväger att ta. Tog inte heller det förra vaccinet för den där influensan som kom för några år sen. Tror den kan ha hetat svininfluensan.
Men jag är ingen vaccinmotståndare. Om man ser att något fungerar och gör nytta - klart jag tar det då. Och får jag barn sen så självklart kommer jag vaccinera mitt barn mot mässling och polio och de där andra barnsjukdomarna. Det är inget snack om saken.
I övrigt har jag ingen hälsoångest. Det närmaste jag varit "hälsoångest" är väl i så fall inför min operationsdebut, om det räknas.
Men vem skulle inte vara nojjig över att veta att man måste släppa kontrollen över sig själv totalt och lägga sig i andras händer.
Nu när jag väl gjort det och vet hur det fungerar så kommer jag vara mycket lugnare inför allting nästa gång. Men önskar då att få prata med narkospersonalen lite tidigare om det är möjligt.
Sist hade jag inte ens ett dygn på mig att förbereda mig och hann heller inte träffa narkospersonalen förrän precis innan det var dags.
- Redigerat 2021-03-16 14:12 av Liz85