Torra händer
Mina händer blir så torra och spruckna på vintern. Handkräm hjälper inte. Har provat mandelolja men det blir så kladdigt. Vad kan man använda istället?
Smörj in händerna med olja på kvällen innan du går och lägger dig. Jag brukar massera in oljan en stund och sen torka av händerna med papper. Då slipper man gå omkring med kladdiga händer på dagarna. Olja är det enda som fungerar för mig när jag har extremt torr hud.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Köp sånna där tunna bomullsvantar, smörj in händer precis innan du går och lägger dig, ta på vantarna och ha dom på över natten, upprepa varje kväll, tills det blir bättre.
/Désirée
#2 Ja det funkar jättebra.
/Maria
Bomullsvantar över natten är toppen, men det spelar också roll vad du smörjer in händerna med.
De flesta krämer man köper innehåller petroleumoljor av något slag, jag tycker inte det hjälper ett dugg.
Jag gör egna krämer, just nu har jag en med kokosfett, bivax, kakaosmör, sheasmör, tistelolja, ringblomsolja, och rosolja. Den fungerar i ansiktet och på hela kroppen och jag tycker den går in i huden snabbt.
Men det som fungerar för någon kanske inte gör det för någon annan så man får prova sig fram.
Tistelolja är en "torr" olja som inte kladdar så mycket, den finns bland oljor matbutiken.
Det finns också något som heter A-kräm som jag köpte när barnen var små.
https://www.apotea.se/a-creme-oparfymerad-orginal-120-g
Finns även på fysiska apotek.
Jag har haft stora besvär med torra händer under årens lopp pga arbete, kyla och så vidare. Det enda som har hjälpt mig är Body Shops Hemp Hand Protector. Samt att vara ihärdig och smörja varenda kväll!
Läs recensionerna!😃
https://www.thebodyshop.com/sv-se/haender/handkraem/hemp-hand-protector/p/p000461
Okej, bilden hamnade ovanför texten men ändå… 🙂
Har haft påterkommande problem med nariga händer, men tycker att handkrämen från Desert Essence (doft Pumpkin spice) är väldigt effektiv, och det svider inte när man applicerar den heller.
Desert Essence är ett lite "saftigare" märke, men i regel har de bra produkter.

Helosan använder jag.
Stolt ägare till tre La permer
Vad man tvättar händerna med spelar också stor roll för hur torr man blir. Enligt vad jag har läst är Aleppotvål bland det mest skonsamma och ska även vara bra för dem med psoriasis. Den är fetare än de flesta andra tvålar.
Dessutom har jag läst att äkta Aleppotvål fungerar som en sorts bistånd till fattiga krigsdrabbade syrier som tillverkar och säljer den. Det är en av deras få exportprodukter.
- Redigerat 2021-02-02 12:31 av Niklas
Det låter som att det skulle kunna vara eksem om handkräm inte hjälper. Det får min man på knogarna på vintern. De blir torra och spruckna och handkräm gör ingen skillnad. Hittade en handkräm just för eksem på apoteket och han märkte skillnad direkt.
Jag har atopiskt exem på mina händer. Dom är så torra att jag ofta har väldigt svårt att böja mina fingrar. Händerna spricker sönder, jag får blåsor, naglarna spricker och trillar av osv.. Jag måste använda handskar när jag diskar m.m, använder även vanliga plasthandskar när jag till exempel lagar mat, badar dottern osv. Försök undvika kontakt med vatten så mycket du kan, använd alltid handskar ute, testa cano derm salva. Smörj, smörj och åter smörj. Hela tiden. Ring vårdcentralen eller liknande. Är det exem kan du få olika krämer utskrivna som du inte kan köpa utan recept.
Exem har ofta en underliggande orsak, det gäller alltså att försöka ta reda på vad det är. Många med exem blir t ex hjälpta av att lägga om kosten. Mina problem har minskat bra därför att jag har minimerat mitt intag av komjölksprodukter.
/Désirée
#13: Komjölksprodukter och snabba kolhydrater har hjälpt mig (när jag inte äter så mycket av dem).
Jag brukar smörja in händerna med bepanthen (den tjockare varianten) då händerna blir riktigt torra. Tycker den är jättebra!
Aloe Vera-gel har jag använt mycket i vinter och blivit riktigt förtjust i. Mjukar upp händerna och blir inte kladdig som många hudkrämer. Passar mig väldigt bra.