Kostokondrit
I snart två veckor har jag haft en skärande skarp smärta i höger sida I bröstbenet. Jag har tidigare haft tietzes syndrom i 5 års tid på ett annat ställe. Då fick jag höra av mina reumatolog att det inte går att ta kortisonspruta på det stället, utan endast om det sitter uppe fram, precis där jag fått det denna gång. När det började bli för smärtsamt ringde jag vårdcentralen för att få hjälp med det. Detta står även på 1177, angående spruta. De tyckte att jag skulle ta Voltaren, vilket inte går pga litiumbehandling. Istället skulle jag smörja med gel och avvakta. Så jag ringde reumatologen och fick snabbt en tid dit. Enligt henne gick det inte att få någon spruta någonstans alls mot detta, trots att hon sa det tidigare. Jag skulle bara smörja och åka hem. Detta var slutet av förra veckan. Nu i natt hade jag så hemskt ont att jag endast fått sova 2 timmar. Jag försöker fortfarande repa mig från denna fruktansvärda natt. Jag har endometrios, reumatisk sjukdom och migrän, jag vet vad smärta är och har fått min beskärda del. Men detta är outhärdligt. Alvedon är meningslöst, gelen hjälper inte, inte än i alla fall. Jag kan inte ta starkare mediciner. Jag får ingen mer hjälp av vården. Och jag får ingen sömn. Vad gör man? Vara vaken tills jag faller ihop samt smörja smörja smörja?
Varför kan du inte ta starkare medicin?
Det i samband med något lugnande eller sömnmedel kanske kan hjälpa. När det är som värst.
/Maria
#1 Voltaren och liknande krockar med litium, och jag vill inte börja ta tramadol med tanke på hur beroendeframkallande det är. Jag har redan sömntabletter, men det är inte tillräckligt.
Jag tänkte på morfinliknande preparat som Citodon Oxycodon osv.
/Maria
#3 Det är ingen som vill hjälpa mig. Jag ringde vårdcentralen och de ville inte göra nåt och reumatologen brydde sig inte fastän jag var där. Jag kan inte få några läkemedel om jag inte får komma dit ens. Så jag tänker om det kanske finns något annat att göra, själv.
#0:
Om man inte får ta smärtmediciner kan sånt vara jobbigt. Själv tål jag inga smärtmediciner, så jag brukar att använda mig av alternativa metoder. I ditt fall måste du bekämpa inflammationen.
Det finns flera natürliga örter och preparat för att lindra inflammationer. MSM är inflammationshämmande, liksom videbark extrakt, ingefära, gurkmeja. En kombination av så mycket som möjligt är bäst, för varje medel verkar på olika sätt och de kan komplettera varandra.
Du kan också göra omslag med en blandning av 50 % äpplevinäger och 50 % vatten.
Det verkar inte lika snabbt och starkt som smärtmedel, men du behandlar också orsaken, dvs. inflammationen.