Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sömn-vila-och-avslappning
Läst 1914 ggr
[Quellii]
0

En av fyra lider av sömnbrist!

Hittade en artikel från september i SvD.

Enligt den så lider en av fyra av sömnproblem/sömnbrist!

"Sömnbrist är en av det stora folkhälsoriskerna, kanske till och med farligare än alkohol, säger Jan-Erik Broman, chef för sömnkliniken i Uppsala.

Varför är det så farligt att slarva med sömnen? Jo, förklarar han, det kan orsaka ohälsa bland annat i form av depressioner, ångest och fetma som i sin tur kan leda till diabetes och hjärt- kärlsjukdomar.
Alla dessa småtrötta invånare har oftast inga sjukliga sömnproblem och kommer sällan under sömnutredning. Men de skulle må mycket bättre om de sov lite mer, tänkte mer på sin sömnhygien."

Artikeln finns här: http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/halsa/artikel_354024.svd

Pasi
0

Jättevanligt (framförallt sömnproblem) och beror med stor säkerhet på höga nivåer av kortisol.
Även de som sover kan ha sämre sömnkvalitet, kroppen får inte de erfordliga reparationerna som borde ske i kroppen.

Vanligaste orsakerna till dagens kortisolnivåer är felaktig kost med mycket kolhydrater samt stress, vårt samhälle tillåter oss inte att leva/äta som djuret "människan" är tänkt att leva/äta.

Zandra---83
0

Jag har stora problem! Utan något för det skulle jag aldrig klara en natt, men inte heller mediciner funkar så bra, men de jag just nu är i alla fall bättre än inga alls även om de ej är bra.

Pasi
0

Jag var tvungen att leva på insomningtabletter förr…men behovet försvann när jag bytte kost (efter 2-3 mån), liksom alla krämpor (utbrändhet med dåligt minne, koncentrationsproblem, muskelvärk och massor av annat) gjorde. Mår som en prins idag.

Är lycklig för att jag vågade ta steget!Glad