Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketter: smärta-och-värkläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 114 ggr
vanellie
1

Vad är skillnaden på smärtstillande?

Vad är skillnaden på receptbelagda och receptfria smärtstillande? Jag har fått Paracetamol 500 mg och Bruden 800 mg utskrivet, men det är ju typ samma styrka på dom som finns receptfritt? Innan detta har jag använt Pamol och det ligger också på 500 mg

vanellie
1

Brufen menar jag

Niklas
1

Är inte priset skillnaden?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Zadeira
1

När man får det på recept kan man ofta få större mängdr på samma gång (dvs ex en burk med 100 alvedon istället för ett paket med 15) till ett myckt billigar pris. Det är exakt samma medicin receptfritt som med recept, men som sagt, man får det i större förpackningar till billigar pris. Som allt, när man får det på recept blir det billigare.

Maria
2

Jag äter mycket medicin och det påverkar min mage. Jag får Omeprazol utskrivet fastän det är receptfritt. Jag får större mängd och det blir billigare.
Sumatriptan har jag också på recept fastän man kan köpa receptfritt numera. Jag har dubbel styrka och det är fler tabletter per uttag.

/Maria

Caeli
0

Medicin som skrivs ut på recept ingår oftast i högkostnadsskyddet.

• Redigerat 2021-01-14 16:03 av Caeli
vanellie
1

#2 #3 #4 Jaha då förstår jag! Ja jag fick en burk med 105 st Paracetamol, men som tur är hade jag frikort så jag behövde inte betala nåt alls denna gången :)

#5 Japp jag hade frikort nu med så det var gratis!