Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketterallmänt-övrigthud
Läst 154 ggr
gickan87
2021-01-06 20:14
0

Skavsår

Har fått ett skavsår strax ovanför hälen, vid hälsenan.
Misstänker att jag hade en sten som skavde under gårdagens promenad.

Jag har tvättat rent och använder compeed skavsårsplåster men mitt problem är att det vätskar igenom, plåstret liksom löses upp över såret så skyddet försvinner.

Testat med vanligt plåster men det glider gärna upp så skorna skaver.

Har ni några bra tips?

MVH Erika :)

Scorpio97
2021-01-06 20:34
1

Jag får rätt ofta skavsår (när jag byter från sommarskor till vinterskor eller vice versa). Jag tycker det fungerar bäst med hudtejp (tex https://www.apotekhjartat.se/produkt/micropore-kirurgtejp-refill-1/) och kompress. Tejpa över kompressen, se till att tejpen når huden på ställen där skorna inte skaver emot och när du tycker att du har tillräckligt med tejp ta lite mer. Om tejpen lossnar för att skornas kant skaver emot, så sätt yttersta lagret tejp vertikalt istället för horisontellt så brukar det fungera bättre.
Då brukar det hålla över dagen för mig i alla fall :) Annars är min erfarenhet att alla typer av plåster, skavsårsplåster osv bara skavs bort eller lossnar för att såret vätskar sig. Någon tjock/fet salva på insidan av plåstret/på såret kan dock i nödfall skydda lite mot att såret vätskar sig

Så fort jag kommer hem tar jag bort det och låter såret luftas, för jag tror inte det andas superbra med massa tejp. Vätskar det sig har jag på alsolsprit, antingen bara som tvätt eller på en kompress

//Jessie

Beställ Micropore kirurgtejp vit refill 10 m x 2,5 cm 1 st – bekvämt online på nätet hos Apotek Hjärtat – snabb och smidig leverans dit du vill.
Niklas
2021-01-06 20:56
0

Var noga med tejpen så att det inte blir veck. Då kan det få samma effekt som ett rakblad som skär upp huden när vecket sträcks.

#1: Jag brukar sätta alla tejpremsorna vertikalt just för att de inte ska skavas bort. Kirurgtejp är min favorit. Sätter man den rätt kan den sitta någon vecka medan blåsan läker och huden verkar kunna andas igenom den.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
2021-01-06 21:01
2

Skavsår brukar ju inte vara så djupa så försök att lufta så ofta du har möjlighet utan några plåster. Då läker det snabbare.

/Maria

Scorpio97
2021-01-06 21:13
1

#2 För mig fungerar det inte att låta den sitta någon vecka. Varje gång jag låtit samma tejp sitta kvar mer än 1-2 dygn har jag fått infektion i såret. Så för mig är det ett måste att lufta såren varje dag och jag upplever också att det läker fortare överlag när man luftar ytliga sår. Min hud brukar dessutom bli lite irriterad av tejpen om den sitter på dygnet runt (vissa tejper kan jag inte ha alls, för innan det ursprungliga såret är läkt har jag sår runtomkring pga limmet). Men jag har otroligt dåligt läkkött och lätt att få infektion i sår, så jag måste helt enkelt vara lite noggrannare än dom flesta. Funkar det att ha samma tejp i veckor låter det väldigt bekvämt och bra

Sen har jag nog aldrig lyckats tejpa så bra att det håller mer än någon dag heller men jag kanske bara är dålig på att tejpa, haha :)

//Jessie

gickan87
2021-01-06 21:14
2

#1 Tack, det verkar vara en vettig lösning!

#2 Oj, då får jag akta mig för varningen!

#3 Nej, det är ju bara översta hudlagren som är borta. Konstigt nog fick jag aldrig någon blåsa utan det blev hål på en gång.
Så fort jag är inne kör jag med korta strumpor och utan något över. Hoppas på att det läker snarast.

MVH Erika :)

Maria
2021-01-06 21:28
2

#5 Sov utan förband också.

/Maria

Uppkatten
2021-01-06 21:58
2

Jag brukar använda Mefix-tejp både förebyggande mot skavsår, samt som komplement till/förstärkning av t ex Compeed-plåster (sätter det helt enkelt ovanpå Compeed-plåstret, ett eller flera lager). Finns på rulle, olika bredd.

Fungerar otroligt bra, lätt att hantera, och snällt mot huden. Rekommenderas! Har använt det i flera år och är väldigt nöjd.

https://www.apotea.se/mefix-5cm-10m

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2021-01-06 22:00 av Uppkatten