Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1310 ggr
MonicaLagerquist
8

Min resa utan socker

Nu ska sockret bort.
Höll uppe i flera år men så i sommras när jag mådde som sämst började jag äta godis igen.
Men nu ska jag banna mig se till att bli av med suget.Åt sista godiset på nyårsafton och nu blir det inget mer.
På sikt kanske jag kan ta mig en liten bit choklad emn just nu är det noll tolerans.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
2

Heja dig.
Du har klarat det tidigare så det ska säkert gå bra denna gången också. 🙂

/Maria

Namiko
2

Det som fungerar bäst för mig för att bli av med sötsug är att öka mängden grönsaker, främst gröna bladgrönsaker. Mer näringsrik mat tar bort suget efter onyttigheter för mig.

Lycka till!

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Caeli
2

Lycka till! Du kommer att klara det! 🌷

DesK
1

Det kommer säkert att gå bra, Monica! 😊 Berätta gärna hur det går för dig, du gör så mycket bra mat 😊

/Désirée

MonicaLagerquist
2

#4 Ja jag ska försöka hålla er uppdaterade.

att laga mat är oftast trevligt.Det behöver ju inte vara dyr mat.Men vällagad och helst från grunden.

MonicaLagerquist
3

Idag på katthemmet stod det flera chokladaskar som vi fått.Det frestade men jag stod emot.💥

DesK
1

Heja, heja! Duktig du är, Monica! 👍🌟🏵

/Désirée

CasaRamon
2

Det är väldigt jobbigt i början, men efter ca 2 veckor börjar sötsuget försvinna. Det som också är jobbigt, är att undvika allt tillsatt socker i maten. Det finns nästan inte någon produkt utan socker eller sötningsmedel. Ex varför är det socker i skinka? Jag brukar fråga i charkdisken om dom har skinka utan socker, men det har dom inte.
Lycka till !

Liz85
2

Med nolltolerans, räknar du även in eventuellt bak. Tex om du skulle få för dig att vilja baka morotskaka eller något?

Sindri
2

#8: Bra att du frågar, det gör jag också. Det är det bästa när konsumenter frågar och ifrågasätter. Jag har hittat en rökt skinka som heter samerökt som inte innehåller socker. För att inte tala om att dessa korvar som lockar, men som innehåller dextros. Har hittat ett märke där också, slaktarkorv som är utan socker.

Får jag tipsa dig Monica om att åtminstone till en början skippa pasta och vitt bröd. Sånt skapade ett enormt sötsug hos mig efter att jag ätit det. Skippade även potatisen. Sedan när sötsuget lagt sig kan man återintroducera en del, men jag äter fortfarande inget gluten.

Önskar dig lycka till - det är verkligen att bli av med stor börda, detta sockermonstret.

• Redigerat 2021-01-06 13:30 av Sindri
CasaRamon
3

#9: Det går jättebra att baka utan socker. Det gör jag, både matbröd och kaffebröd + goda desserter.
Men det bästa är att från början avstå från sånt, då det kan trigga igång sötsuget innan man blivit fri.

Caeli
2

Jag tycker att det är svårt att baka fikabröd och göra desserter utan "socker". Det är så förknippat med den söta smaken.

Blir så trött på alla recept på nätet och i veckotidningar som skriker ut "Baka sockerfritt!" och sedan tillsätter man dadlar, fikon, honung och så vidare. Sockerfritt? Jo tack! Inte om man vill bli av med sockersuget eller ur diabetessynpunkt i alla fall!

• Redigerat 2021-01-07 10:52 av Caeli
CasaRamon
3

#12:
SÖTSTRÖ kan användas i bakverk och desserter, det är inte socker, och väl godkänt inom LCHF som annars inte rek sötningsmedel.
Ju längre tiden går och sötsuget minskar, så behöver man mindre och mindre
sött. I mitt fall så äcklas jag av söta saker. När man t.o.m tycker att tandkrämen smakar sött, ja då har man kommit dit man vill.

MonicaLagerquist
3

#12 Äter varken efterätter eller bakverk.
När sockersuget är som värst tar jag en promenad eller ett glas kallt kolsyrat vatten.

MonicaLagerquist
5

10-onde dagen utan socker.

Sindri
1

👍🌹

Pyttelite
2

#8: Det är verkligen tråkigt att man förstör ”riktig mat” med socker.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
2

#15: Imponerande snart två veckor!! ⭐️💫⭐️

MonicaLagerquist
7

Kalas hemma med tårta och kakor.
Funderade om det var okej att äta tårta men kom fram till att det var bäst att låta bli.

Klappar mig själv på axeln.

Pyttelite
2

#19: Troligen ett klokt beslut - hur är det har du känt dig deppig lika länge som du slutade upp med sockret?

Finns det ett samband?

MonicaLagerquist
4

#19 deppigheten beror inte på sockret utan har andra orsaker.

Pyttelite
2

#21: 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

MonicaLagerquist
2

Igår efter kvällsmaten var jag väldigt sockersugen.Men med ett glas isvatten gick det över.

CasaRamon
2

Ett bra tips när man är sötsugen är att ta en bit 90% choklad. Den är ganska bitter, men efter 1 bit är man nöjd. Med tiden vänjer man sej av den smaken, även om jag själv föredrar choklad med 74% kakao. Eftersom jag inte har något sötsug alls efter många år, så äter jag 2 bitar någon gång.

MonicaLagerquist
2

#24 Min plan är att efter en månad bröja ta en bit choklad till kaffet.Har tidigare upplevt att jag lättare slarvar när jag tillåter mig att ta en bit.En bit blir två ,sen tre och sen sitter jag där igen.
Självklart med hög kakaohalt.

Pyttelite
1

#23: Verkligen strongt jobbat! 🤗

Soligajag1
1

#6:

Vad duktig du är !! Är verkligen imponerad av dig!!
Detta fixar du galant.
Kram

HH 🙂

MonicaLagerquist
2

Ja än så länge går det bra.
Tack för pepp.

MonicaLagerquist
5

Första månaden avklarad utan större problem.

Pyttelite
3

#29: I mina ögon är du en hjälte!

MonicaLagerquist
6

Idag har det gått två månader utan socker.

Liz85
1

Jag skulle aldrig klara det. Eller rättare sagt jag skulle aldrig vilja det. Tycker för mycket om desserter och bakverk att jag inte skulle kunna avstå att njuta av bakade bullar mm. Eller lussekatter runt lucia.

• Redigerat 2021-02-28 11:57 av Liz85
MonicaLagerquist
4

Igår bakade jag muffins och bjöd på när vi hade mäte på katthemmet.Själv åt jag ingen,

MonicaLagerquist
5

3 Månader utan socker.

DesK
2

Heja Monica! 👍 ”Syndar” du något?

/Désirée

MonicaLagerquist
3

#35 Inte en endasta gång.

DesK
2

Waow! Riktigt imponerade och superbra gjort av dig. Du får ett gäng 🌟🌟🌟 och jag önskar dig en riktigt härlig påsk 🐣🥚🤗

/Désirée

Sindri
3

Dubbelt firande för dig i påskhelgen. Jättegrattis, jag vet hur svårt det är. Det positiva är att håller man ut tillräckligt länge så är det inte gott sen. 😀

MonicaLagerquist
6

#38 Det har inte varit speciellt jobbigt.Jag har ju haft långa uppehåll tidigare och tycker att mycket saker är på tok för sött.

CasaRamon
2

Grattis. Men svårigheten kommer när man ska avstå från socker i livsmedel. Det är hemskt, tycker jag, att man tillsätter socker i stort sett allt. Trots att det inte behövs. Det gäller att läsa, läsa och läsa på innehållsdeklarationerna. Efter några år vet man vad man ska undvika. Lycka till.

MonicaLagerquist
5

#40 Senap är en sockerfälla.Jag har ju läst innehållsdeklarationer under många år då jag haft allergiska barn så det är jag van att göra.
Lagar det mesta av maten från grunden och har hyfsad koll på vad jag ska undvika.

CasaRamon
2

Ja, det finns många sockerfällor. Att undvika socker helt och hållet, ser jag som en omöjlighet. Men kan man bara dra ner så mycket som möjligt så vinner man mycket. Ang. senap så använder jag bara Dijonsenap. Svårare med tomatsåser, men det finns ketchup, osötad som jag använder ibland. Till en kall sås ex.

MonicaLagerquist
2

Ketchup kommer inte in i detta hus.

CasaRamon
1

#43: Ketchup eller Chilisås osötad, 5,3 gr kolh. använder jag till kall sås som blandas med Smetana eller Cf och olika kryddor. Mycket godare och bättre än köpta färdiga såser. Passar bra till Gyros som jag gärna köper som färdigmat när jag vill vara bekväm.

MonicaLagerquist
2

Jag köper enkilos burkar av yoghurt och har som såsgrund.

• Redigerat 2021-04-03 12:29 av DesK
CasaRamon
1

#45: Ja, yoghurt , den med 10% fett är bra också. Men som Lchf-are så föredrar jag högre fetthalt. Smetana har 42% och C.f. 34% (tror jag). Annars undviker jag mjölkprodukter då min mage inte gillar det. Grädde i kaffet går bra, i mindre mängd.

MonicaLagerquist
1

Det stor en låda med skumkaniner på bordet på katthemmet.Jag öppnade lådan och luktade på dem.Men tog ingen.

Soligajag1
1

#42:
Grattis till dig!! Du är verkligen duktig !!

En stor bukett med rosor !!!

Soligajag1

HH 🙂

Lussan20
2

Jag försöker också, men det är konstigt. då fick jag en chokladask från oväntat håll. Så är det ofta i livet…Mvh/WL

MonicaLagerquist
2

#49 Jag fick ett påskägg men det gav jag till min man.Likaså med chokladen som vi fick i julas.

MonicaLagerquist
3

Äter fortfarande inte godis kakor oah annat sött.
Många blir väldigt provocerade av att jag tackar nej till fikabröd.

Pyttelite
3

#51: Tråkigt de borde bli inspirerade istället.

DesK
1

Monica, det är en mycket tråkig inställning. Försök låta bli att bry dig om det! Jag beundrar dig som håller igång så bra med att inte äta socker och träningen 👍😊

/Désirée

Namiko
2

#52: Det är jättevanligt att folk blir provocerade om man tackar nej till onyttigheter. Jag tror att det har att göra med att dom känner sig dåliga som vill ha onyttiga saker när någon annan "står emot suget." Det känns bättre för dom om man äter det onyttiga tillsammans. Det följs ofta upp med "ska du inte ha en liten bit ändå" eller "en kaka skadar inte."

Det är något man får lära sig att leva med.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

MonicaLagerquist
2

Jo det är bnog så det är.Det är ofta människor som nog borde hålla igen lite.Dvs folc med mycket övervikt.Jag har ju själv ingen direkt övervikt.Skulle gärna tappa ett kilo eller två och få bort min fluffmage.

TatsuOni
1

Jag blir sjuk av socker. Tänk er något som påminner om magsjuka och sitter i en vecka. Förklarar detta för folk och under dom första åren (har varit socker och glutenfri i flera år nu), så tyckte vissa att jag skulle ta en kaka ändå, bara för deras skull. Ehh, vadå jag ska må dåligt och knappt kunna jobba i en vecka, bara för att du fyller år? Nej tack! Idag är folk vana och "nya människor" har inte blivit kränkta på ett tag…

Heja heja Monica! Bra jobbat!

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2021-05-28 09:54 av DesK
Sindri
1

Jag har varit socker- och glutenfri i tolv år, och tänk jag har aldrig någonsin stött på någon som försökt truga på mig något.
Tvärtom är folk väldigt måna om att se till att jag får något jag kan äta. Ibland bli det fel i all välvilja, men det kan man alltid skratta åt, jag visar ändå alltid uppskattning över deras omtanke.
Men jag känner just inte någon som fikar heller - det är tydligen det svåraste.

CasaRamon
1

För mej är det nu 14 år och mina vänner vet så väl att jag inte skulle "ta en kaka" för deras skull. Men ibland tycker dom att det är svårt att bjuda oss på middag, då dom tror att det måste vara något speciellt. Men jag har förklarat att jag bara hoppar över det jag inte äter, som potatis, sås, bröd ex. inte alls krångligt. Många blir förvånade över vilken god mat dom får, när jag bjuder på middag, alltså LCHF-mat. Med både dessert och bröd. Dom brukar inte hoppa över något alls.😁

Sindri
1

#58: Samma här 😊

MonicaLagerquist
2

51 veckor utan socker har jag nu bestämt mig att jag kan äta lite julgodis fram till nyår och sen blir det sockerfritt igen.Åt tre chokladbitar igår och det var väldigt sött.

CasaRamon
2

Som enda julgodis har jag i år bara gjort ischoklad. 74% kakaohalt. Då gör jag några med mintdroppar och andra med saltlakrits. 2-3 bitar, sen är man nöjd.

MonicaLagerquist
2

Nu är det dags att komma tillbaka på banan.Det har ju inte blivit så värst mycket godis.Några bitar choklad och några mozartkulor.

MonicaLagerquist
4

Idag har jag ett extremt sötsug.
Kan bero på stress då svärmor ligger för döden och jag är ensam hemma med valpen när mannen är med sin mamma.

Pyttelite
1

#63: Ta in och tillåt dig vara ledsen istället för att ”tröstäta”.

Du har gjort fantastiska framsteg men du är naturligt stressad av verklig anledning som du behöver smälta på ditt egna sätt.

MonicaLagerquist
2

#64 Nej det var inte fråga om trästätning för det gör jag aldrig.