Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 387 ggr
[Mia-45]
0

Nyst på av covidpositiv

Måste höra med er.
Jag jobbar inom primärvården med att ta covidtester på folk.
I onsdags så hade jag en man som sa att han var 100%-igt säker på att han var positiv då han hade umgåtts med de som var det. Och han hade symtom.
Jag hade alla skydd man bara kan tänka sej men bara armar tyvärr då våra långärmade rockar var slut.
Han hade munskydd men detta var nerhasat under hakan vid provtagningstillfället.
Precis när jag tagit ur pinne ur hans näsa så nyser han värsta nysningen….RÄTT PÅ MEJ!
Han hade hunnit backa när han kände att det var på väg. Men gjorde alltså inte detta.
Som tur är så har jag en läkare som vittne på detta som såg hur han nös rakt på mej. Hon vart jättearg och sa att jag måste ringa upp honom och säga åt honom att om han är positiv så måste han ringa mej.
Jag gjorde så och han ringde upp mej i lördags morse och att han vart positiv.
Senare på lördagskvällen började jag få frossa och känna mej allmänt trött och hängig…frossan sitter i och jag har lite hosta och snuva.
Fick ta ledigt från jobb imorrn för att ta ett test och se så jag inte fått covid.

Men är detta inte ett brott?
Att nysa på någon så när man starkt misstänker att man själv har covid?
Vad kan man göra åt det? Är det grund för en polisanmälan eller?
Han skulle få betala mitt inkomstbortfall nu på minst 2 dagar.

OberonsMatte
7

Nej, det kan knappast anses som att det var med avsikt patienten nös på dig och viruset smittar ju inte genom att hamna på en bar arm. Anledningen till att ni träffades var ju för att han HADE symtom och du var ju utrustad med egna skydd ("alla skydd man bara kan tänka sig") just för att undvika att bli smittad.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mia-45]
0

Ja så är det säkert.
Jag undrade bara för flera talar om för mej att detta är plikt på anmälan.
han gjorde det ju inte med mening men de säger att han skulle vänt sej om…att han var oförsiktig.
Alla andra som behöver nysa hinner vända sej om.
Och det kändes obehagligt när det sprutade på mina armar från hans nysning.
Men jag vidtog alla åtgärder som jag kunde.

OberonsMatte
8

#2 Vilka är det som påstår att du är anmälningsskyldig? Att råka nysa när man precis har haft en bomullspinne i näsan vid en provtagning är inte att medvetet försöka smitta andra människor. Särskilt inte när man redan på förhand informerat om att man har symtom och provtagaren är medveten och skyddsutrustad för det.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mia-45]
0

Mina vänner och andra säger att det är anmälningsplikt på detta.
Därför jag undrade här ute.
Ena läkaren som vi har reagerade på det med då hon såg allt. Och detta var absolut inte ok.

• Redigerat 2021-01-03 20:58 av [Mia-45]
OberonsMatte
5

#4 Då tror jag att de som påstår det har missuppfattat när anmälan är befogad.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mia-45]
1

Vi får se om smittspårningsenheten hör av sej. Då kan jag fråga om just detta.

Maria
13

#0 Hur kan du ens ha tankar på en polisanmälan???
Mannen har besökt vården och får behandling av dig vilket innebär ett covidtest i detta fall. Du jobbar med skyddsutrustning som ska skydda mot smitta. Han nyser vilket är lätt att göra när någon stoppar en pinne i näsan och du funderar på att anmäla?
Du är där för patienterna så länge du är i tjänst och en patient ska känna sig trygg med det. En patient ska kunna kräkas; bajsa/kissa ner sig, ha upphostningar, nysa med mera utan att behöva bli utsatt för en anmälan.
Klarar man inte det så får man hålla sig hemma.

/Maria

Mitchika
8

Det hoppas jag verkligen inte att det är. Jag har själv tagit test för Covid-19 och om han nös precis när du tagit pinnen ur näsan så hade han max en sekund på sig att reagera efter att den var ute.

Det är inte lätt att gå från att sitta blixt stilla när en pinne är inne och gräver och killar djupt i känsliga delar av näsan till att omedelbart röra på sig och kasta sig bakåt för att en nysning kommer över en. Speciellt inte när man är sjuk (vilket han var även om det inte hade varit covid) och ens reaktionsförmåga då är sämre än vanligt.

Alla andra hinner inte alltid vända sig om när dom behöver nysa. Jag är en "explosionsnysare" och kan nysa utan en sekunds förvarning. Jag hinner inte ens märka att något killat eller irriterat i näsan förrän jag nyser.

Sen som OberonsMatte skriver så var det ju inte med avsikt. Den där killen du beskriver har ju gjort allt rätt. Han hade haft folk med covid i närheten, fick symtom, förvarnade om att han var helt säker på att han hade covid och bar mask. Dessutom ringde han och meddelade provsvaret till dig efteråt och nu betalar han ditt inkomstbortfall ovanpå det.

Vad mer kan man begära av honom? Du blev inte nyst på av en person med covid, du blev nyst på av en person som misstänktes ha covid som sedan visade sig ha det. Det fanns inget provresultat som sa att han hade covid förrän efter det prov du tog tagits och analyserats. Fram tills dess är det bara misstankar och alla som kommer till provtagningen gör ju det för att dom misstänker att dom kan ha covid, eller hur?

Sen så blir sånt här extremt avskräckande för folk. Ska vi inte våga gå till provtagningen och testa oss för Covid-19 när vi misstänker att vi insjuknat i det av rädsla för att råka nysa eller hosta åt vårdpersonalens håll och då bli både utskällda, få betala inkomstbortfall för denna om denna blir dålig och även polisanmälda?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Åsa S
1

Har du anmält det som tillbud på jobbet på mitt jobb ska man göra en tillbudsrapportering ifall en anställd blivit smittad av covid på jobbet och du har ju även en kollega som vittne det kan ju göra att det jämförs med när man råkar ut för ett olycksfall på jobbet och då brukar man ju ofta kunna få vara hemma med full lön .

Men annars kan du ju göra polisanmälan det är polisen som avgör ifall det räcker. Tycker det att det inte är nått brott så lägger de ner anmälan ganska omgående

Maria
9

Man får även ansöka om slopat karensavdrag till försäkringskassan nu i covidtider.
Jag gissar att ni som jobbar med eventuell covidsmitta har fått gå igenom alla säkerhetsföreskrifter och borde veta vad som gäller vid sjukdom. Både vad det gäller hygien och regler vid sjukfrånvaro.

Jag blir riktigt upprörd. Hur kan man ens komma på tanken att en nysande patient ska betala inkomstbortfall?

/Maria

Ria74
10

Det låter enormt märkligt om man som vårdpersonal kan/bör anmäla en vårdtagare som råkat nysa på en.

Jag kan dra paralleller till mitt jobb inom barnomsorgen. Barnen hostar, nyser, kräks, dreglar, kissar och bajsar på oss.
Inte skulle väl vi anmäla det, vi jobbar med människor och vet att vi kan bli smittade av diverse åkommor även covid-19.
Väldigt märkligt resonemang att en person som inte haft för avsikt att smitta dig anses som betalningsskyldig för ditt inkomstbortfall.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Pyttelite
2

Du kan anmäla om du fått Corona som arbetsskador se info från kommunal nedan.

https://www.kommunal.se/faqcorona#Arbetsskada

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Det nya coronaviruset väcker många frågor och funderingar. Här finner du information och svar på vanligt förekommande frågor.
Maria
4

#12 Ja precis.

Men jag tar ändå för givet att sådan information har gått ut till personalen innan man börjar jobba med smittsamma människor.

/Maria

Pyttelite
2

#13: Det är nog inte alltid så att informationen går ut och det blir missförstånd till vem man ska anmäla.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Maria
5

#14 Det är illa att sådan information inte går ut men har man jobbat i vården i många år så vet man väl att det inte är polisen man anmäler till.
Hela frågeställningen är ju absurd.

/Maria

[Mia-45]
0

Jag frågar här eftersom det är personer som sagt till mej att göra en polisanmälan.
Jag tyckte själv det lät absurt.
Och kommer absolut inte att göra något.
Jag ställde frågan här eftersom jag ville höra mer från andra och vill inte bli nerklankad för detta.

Tack för mej.

Maria
6

#16 Du tyckte själv det lät absurt?

Du ifrågasätter ju om det är ett brott i #0

Då fick du väl förklara för dessa knäppgökar hur det fungerar. De måste ju ändå ha "satt ett frö" annars hade du väl knappast tagit upp frågan här utan gått direkt till din närmsta chef och frågat hur ni ska gå vidare.

/Maria

[Mia-45]
1

Ja Maria jag ifrågasatte om det är ett brott eller inte….Jag vet/visste ju inte.
Det var en fråga jag ställde som jag ville ha svar på.
Det var inget konstaterande.
Klart det satte ett frö i min skalle då jag inte visste.
Men nu vet jag och då är saken utagerad.

Jag kommer inte att anmäla för det finns inget att anmäla.
Ska testa mej idag då jag har symtom.
Jag vet också att det jag jobbar med finns det risker med som man får ta.
Och det tar jag. Inga problem.

Jag har inte fått all information från min AG om sånna här saker. Har vart sjukskriven länge innan och gick direkt in i detta.
På mitt eget bevåg.

Jag har fått svar på min fråga.

Maria
3

Bra.
Hoppas du inte har blivit smittad.

/Maria

Magi-cat
3

Krya på dig, Mia! 🌺

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
1

Hur gick det? Har du blivit smittad?

/Maria

Uppkatten
7

Det är väl först om man går till sitt arbete - trots att man vet eller misstänker att man är Covid19-smittad som man kan bli polisanmäld? Eller om man t ex avsiktligt går runt och hostar på andra människor i syfte att skrämma/smitta dem.

Men jobbar man med Covid-patienter, eller med folk som tror att de kan vara smittade, så får man nog räkna med att hosta ibland kan "hamna fel". Att ha kortärmat ska inte vara någon stor risk, som jag förstått det, men det förutsätter ju att man spritar armarna. Jag förstår dock om man hellre bär långärmat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.