Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 103 ggr
Pyttelite
2

Julen är inte bra för tänderna

Det finns inga helger då vi stoppar i oss så mycket godsaker som till jul och nyår.

Men ätandet sker som vi vet inte alltid ostraffat.

"Det klassiska är ju ändå lite julgodis som ställer till det", säger folktandvårdens chef på Trossö i Karlskrona Petur Johannesson.

https://sverigesradio.se/artikel/7614365

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Det finns inga helger då vi stoppar i oss så mycket godsaker som till jul och nyår. Men ätandet sker som vi vet inte alltid ostraffat. "Det klassiska ...
  • Redigerat 2024-01-06 10:02 av TatsuOni
Niklas
1

Men är verkligen godiset i sig problemet? Är det inte snarare dålig munhygien som skapar dåliga tänder?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Åsa S
2

Jag antar att det är seg knäck och kolla som stökar till det med delar av tänder/plomber som lossnar + att man småäter hela dagarna kanske ett par veckor i sträck när man är ledig. Jag har inte gjort nån knäck eller kola alls och ingen torkade frukt heller har jag köpt. Det enda jag gjort är struvor och rullrån och då tog jag med mig en del till jobbet, en annan del fick mina föräldrar och en liten del tog vi. Så här håller vi igen på godsakerna och äter mat istället

Pyttelite
2

#1: Jo och för karies oxå.

Lite Luthersk anda att inte njuta av tiden som är. 😫

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2020-12-25 13:50 av Pyttelite
Tippy-Toe
3

Seg knäck brukar vara det typiska som får fyllningar att lossna. Men samtidigt är det bra att de lossnar, för en fyllning som inte klarar av seg knäck sitter inte bra och risken finns att det blir karies under med tiden. Om man inte upptäcker det i tid kan det ställa till med större skador.