Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettersjukdom-ohälsaläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 385 ggr
Pyttelite
0

Varning för höga doser av D-Vitamin

Enligt branschorganisationen Svensk egenvård har försäljningen av D-vitamin nått rekordnivåer.

Anledningen tros vara senaste tidens påståenden om en koppling mellan D-vitaminbrist och ett svårt insjuknande i covid-19.

Något som saknar vetenskapligt stöd. Företagen som säljer dessa produkter menar att de inte är farliga.

– Man ska vara medveten om riskerna med att ta så här höga doser. Det finns inte heller några extra hälsofördelar med att göra det, säger Bettina Julin på Livsmedelsverket.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/livsmedelsverket-varnar-for-d-vitamin

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

SVT:s nyhetstjänst med nyheter från hela Sverige och världen inom kultur, sport, opinion och väder.
  • Redigerat 2020-12-21 11:50 av Pyttelite
Namiko
1

Jag förstår inte varför dom inte skriver ut vilken dos som är för mycket, bara att det är farligt att ta "så här höga doser." Vilken dos pratar dom om?

Många tillskott har extremt låga doser, men D-vitamin är fettlösligt och kan definitivt överdoseras, men då måste man ju berätta vilken dos som är för hög också och inte bara anta att folk överdoserar bara för att det säljs mer.. Det känns mer som en skrämseltaktik för att göra folk rädda för att ta D-vitamin än att informera om riskerna med att överdosera.

För dom som är nyfikna så står det här på Livsmedelsverkets hemsida:
"Enligt den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, är övre gräns för intag (Tolerable Upper Intake Level, UL) av D-vitamin 100 mikrogram per dag för vuxna."
Då får man tänka på att om man äter mat med D-vitamin så ska man inte ta 100 mikrogram per dag som tillskott.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Pyttelite
0

#1: Det innebär att journalister ska behöva läsa på och det gör dom inte.

Niklas
1

Jag tror jag läste att doser kring 10.000 IE i längden kan vara skadligt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Namiko
1

#3: Så höga doser är alldeles för högt för att ta dagligen. 100 mikrogram är 4000 IE och dagligt intag över det kan orsaka problem med njurarna.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Niklas
1

#4: Jag tycker det är svårt att veta vad som gäller. Olika källor säger emot varandra.

”Kostdoktorn” rekommenderar 2.000 till 5.000 IE per dag för vuxna.

» Snabbkurs i D-vitamin - Diet Doctor

Får du i dig tillräckligt med sol och D-vitamin? Många svenskar har svår brist under vintern, och D-vitamin kan påverka din hälsa genom att...
Namiko
1

#5: Lägg märke till att texten enbart rekommenderar 5000 IE till stora män, så medelstora och mindre stora vuxna bör inte gå över 4000 IE ens med dom rekommendationerna.

Mooniq
1

Jag äter extra Dvitamin sep-april för att slippa värsta vinterdepressionen, har ätit ca 5000IU/dag under period och mår otroligt mycket bättre om vintern.
Av det jag läst behöver vissa ta extra Dvitamin, zink o äkta Cvitamin för att hjälpa immunförsvaret. Att äta hemlagad mat på på bra råvaror täcker det mesta men en del personer lever på skräpmat, hel o halvfabrikat och då kanske det e bra att boosta med måtta.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

• Redigerat 2020-12-21 17:08 av Mooniq
Condor
2

Det är nog inget problem att ta mer än 10.000 IE om man inte tar det varje dag. Solar man hela dagen på sommarn, bildar kroppen mellan 10.000 och 20.000 IE vitamin D, men kroppen minskar bildningen automatiskt om det blir för mycket, t.ex. om man solar längre tid varje dag.

Denna naturliga regleringen saknas om man tar D-vitamin som kosttillskott. D-vitamin lagras i levern och bildar ett depåt som man kan "leva på" i ungefär 2 månader. Men det tar lång tid att bygga upp sina depåer, så man måste nog använda D-vitamin ganska överdrivet för att överdosera det.

Jag brukar att ta 12.000 IE ungefär 2 ggr. i veckan på vintern. På sommarn tar jag det bara när jag inte har kunnat att sola på en vecka.

Bäst är det att kombinera det med vitamin K2, MK-7. Det hjälper kroppen att bygga in kalcium i skelettet och eftersom det reglerar blodkoaguleringen har det en positiv effekt när man har covid. Viruset påverkar blodkoaguleringen och det kan leda till blödningar i lungorna. Jag läste en gång en studie, att det inte fanns några dödsfall i ett område där folk äter mycket natto, som innehåller stora mängder K2, MK-7.

MonicaLagerquist
3

Allt är ju princip farligt om man överdoserar det.

Stolt ägare till tre La permer

Niklas
2

#6: Jag är drygt en och nittio lång så åtminstone på den ledden räknar jag mig som storvuxen.

Kryssningsberoende
1

Man kan få hörselhallucinationer av det. Varför överkonsumera? 2500 internationella enheter max varje dag borde vara tillräckligt. Titta istället på andra faktorer som kan sänka immunförsvaret

Sindri
1

#11: Haha, var har du fått det ifrån? Jag vet många som ätit höga doser i många år (inklusive mig själv och min familj) och inte känt av något negativt. Då skulle man få hörselhallucinationer av att vara ute i solen jämt. Synd om de som bor i de länderna……. 😊

• Redigerat 2021-09-19 12:43 av Sindri
Kryssningsberoende
2

De D-vitaminer kroppen producerar själv är inte i så stora mänder att det orsakar skada. Jag tycker man ska vara försiktig. Det finns många andra faktorer som man kan göra för att stärka immunförsvaret på. Till exempel promenader och att sluta med alkohol och cigarretter.
http://www.d-vitamin.se/overdosering-av-d-vitamin.html

D-vitamin är, som vi vet, väldigt bra för vår hälsa. Samtidigt kan en överdos av D-vitamin vara skadlig. Kroppens behov av D-vitamin är relativt lågt – det allra mesta D-vitaminet får vi i oss genom att vara ute i solen. 10-15 minuter ute i solen tre gånger i veckan anses vara tillräckligt för att kroppen [...]
Sindri
1

#13: Läs hela sidan!

CasaRamon
4

Allt är farligt att överdosera. T.o.m vatten. Men varför inte hålla sej till ordinerad mängd.

Niklas
2

#15: Det är inte alltid så enkelt att hålla sig till ordinerad mängd. När det gäller vitaminer och andra tillskott är det ofta lätt att hitta många ordinationer som spretar åt olika håll.

Sindri
0

Därför att i Sverige är det försiktighetsprincipen som gäller. Därför är de flesta föreslagna doseringar på tok för låga. Man testar ett preparat i en viss styrka och om det visar sig ofarligt så tillråder man den styrkan.
https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldWebArticlePdf/1/16289/LKT1114s812.pdf

Denna kommentar har tagits bort.
MonicaLagerquist
0

Idag är det d-vitaminensdag

Stolt ägare till tre La permer

Sindri
0

Då kanske man skulle fira med en extra liten tablett. 😉

Pyttelite
1

#19: Det borde väl vara dagen-D? 😑

Sindri
0

#21: 😁