Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 129 ggr
MonicaLagerquist
0

Klimakteriet

Har du passerat eller väntar du på att hamna där?

Hur kändes det?

Har du mått bra, eller har du behövt medicinera?

Stolt ägare till tre La permer

• Redigerat 2020-12-17 08:58 av DesK
DesK
1

Jag har passerat klimakteriet, utan några större problem. Fick lite värmevallningar och kan fortfarande få det då och då. Eftersom jag alltid har varit extremt frusen, så har jag nästan tyckt att det har varit skönt. Ingen medicinering för min del, vilket jag är tacksam för 😊

/Désirée

Maria
1

Jag har passerat klimakteriet och det har gått helt obemärkt förbi för min del.

/Maria

MonicaLagerquist
1

Ja den bara for förbi utan att jag märkte det.

Liz85
1

Finns det över huvud taget någon som går o väntar på klimateriet? Tror snarare man lever livet tills man en dag upptäcker att det bara kommit. Och kanske också gått förbi utan att man ens märkte nåt. 🙂

MonicaLagerquist
1

Min mamma var väldigt påverkad av det så jag hade lite oro för att det även skulle drabba mig.Därav min väntan.

Liz85
1

Ah fattar… väntan pga orolig. Så kan det också vara.

Carmarino
1

Hade stora problem med myom så jag fick opererat bort livmodern för sju år sedan. Därför vet jag inte om jag kommit i klimakteriet än, men det bör jag ha gjort. Har inte märkt något särskilt i alla fall.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Lona
1

Jag är i klimakteriet sedan ~ 1 år tillbaks, hoppas VERKLIGEN att det är över snart.
Alla negativa effekter som jag hade i tonåren har kommit tillbaka, nu är den ännu mer oregelbunden så det är hopplöst att försöka planera medicinering etc efter den.
(Dessutom är det lite krångligt rent praktiskt att inte veta när den kommer, jag vill inte använda binda/tampong hela tiden "för säkerhets skull"! )

Så less på detta!
Vet heller inte om PCOS påverkar klimakteriet - och om det kan bli bättre efteråt eller sitter cystorna ändå där och "triggar"?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com