Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 144 ggr
Liz85
0

Kan man arbeta bort (envis) kontraktur?

Har märkt på sista tiden att fingrarna känns lite stelare och jag får som typ träningsvärk snabbare när handen tycker att det är något kallt. Gentemot när det är varmare klimat.

Försökte googla på om det är ett vanligt besvär efter en fraktur men hittade inget om det. Däremot hittade jag en text om att man kan få en permanent kontraktur = oelastisk och hård ärrvävnad som gör att man blir stelare just där. Jag börjar misstänka att det är anledningen till att jag inte riktigt kan böja handleden hela vägen längre, hur mycket jag än försöker tänja ut senorna med stretchning och hantel. Handleden envisas ändå med att återgå till "kälkbackeläget" efter en stund.

Kontraktur är tydligen något man kan få om svullnaden kvarstår. Det tog också ett litet tag för mig innan svullnaden var helt borta. Dessutom underlättade det säkert inte att jag i huvudsak är vänsterhänt och därför inte har högerhanden som den dominanta handen i precis allting.

Någon som har erfarenhet av detta, alltså kvarvarande stelhet efter en fraktur. Och har ni i så fall kunnat träna bort det på något sätt även om det gått nästan ett år efter olyckstillfället?

Niklas
0

Jag har haft stelhet efter att ha gjort en knäoperation. Den kunde jag arbeta bort genom att böja knät ofta så att jag till slut fick full böjlighet i knät. Det tog ett år ungefär. Min pappa har haft flera frakturer som slutade med stelhet som inte har gått bort. Fast han tog inte hand om dem ordentligt utan gjorde en egen skena av Plastic Padding…

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
0

#1 Haha. Låter som något min svärfar kunde gjort😀

Min man har brutit handleden och fick gipsskena. Det hade inte läkt rätt så han fick operera in lite "metall" för att stadga.
Han har tränat handen mycket men kan fortfarande efter flera år känna stelhet och så är han svagare i den handen.

/Maria

Niklas
0

#2: Det hade min svärfar absolut också kunnat göra. 🙂 Han hade tyckt att det tog för mycket tid att åka till ett sjukhus, fast han hade sitt sommarställe i Lappland såret tog en timme till närmsta stad. Pappa har tre minuters promenad till vårdcentralen. Å andra sidan bryter pappa saker ofta så han har väl tröttnat på att åka och få hjälp. Han tycker det stör hans planer.

Maria
0

#3 Haha. Envetna gubbar…😀

/Maria

Niklas
0

Nåt åt det hållet, men jag tror inte det sparar någon tid…

Liz85
0

#1 Så galen är jag inte att jag gör egna skenor. Känner min kropp så pass väl att jag vet när det är nåt som inte stämmer.

#2 Jag jobbar och tränar och stretchar i hopp om att det ska lossna. Gör det det så komner jag till exempel kunna krypa på golvet efter både legobitar, snabba barn och annat. Och det utan att behöva kompensera med att böja på armbågen.
Hittills har det dock inte lossnat så jag kanske får ha det som din man då. Vem vet? Är så envis att jag ännu inte vill acceptera ett sånt scenario.

Dock kunde det ju faktiskt vara mycket värre. Jag kunde ha haft betydligt mer problem i vardagen. 🙂

Tror att mitt arbete i att sitta och knappa på ett tangentbord hela dagarna inte precis gör det lättare att få tillbaka all rörlighet som man hade innan.

• Redigerat 2020-11-27 12:30 av Liz85