Vilken D-vitamin är bäst?
Jag tycker det är svårt att veta vilket D-vitamintillskott som är bäst. Det är inte lätt att hitta några tester som ger tydliga svar och gäller preparat som säljs i Sverige. De flesta rankingar av D-vitamin som jag läst verkar till stor del vara styrda av personliga uppfattningar och inte så mycket av fakta.
Såvitt jag förstår bör D-vitamin vara löst i fett, exempelvis kokosolja, för att lättast tas upp av kroppen. Utöver det är det viktigt att det innehåller så mycket D-vitamin som det står på burken, varken mer eller mindre. Det är inte enkelt att veta sånt som konsument. Det måste testas av ett laboratorium.
Vilken D-vitamin tar du och hur valde du just den?
[Foto av Luis Graterol på Unsplash]
Jag äter D3-vitamin från Helhetshälsa. Valde den för att det är en bra mängd och den är vegansk. Många tillskott innehåller alldeles för lite D-vitamin. Maxdosen per dag är 4000 IE, mina kapslar innehåller 3000. Ta tillskottet i samband med måltid eftersom D-vitamin är fettlösligt.
Nutritionfacts.org har mycket bra information om D-vitamin för dom som är intresserade, dom har flera korta och informativa videor på Youtube som baseras på forskning.
Kom även ihåg att vi inte kan bilda vårt eget D-vitamin i Sverige från oktober-mars så det är viktigt att ta tillskott under den perioden. Själv är jag inte mycket för att vara ute i solen utan solskydd, så jag tar året om.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag har i många år tagit puoris D-vitamin.
Det efter att läst test och rekommendation från Dietdoctor.
https://www.dietdoctor.com/se/testade-svenska-d-vitamintillskott
Nu är ju inte testen helt färsk men ändå.
#1, #2: Jag har tagit Puoris D3 i många år. Jag tycker egentligen inte att det är något fel på dem, men det kanske finns något bättre eller lika bra men billigare ändå. 🙂 Jag tar 2 x 2.500 IE varje morgon. Det var rekommendationen från Kostdoktorn och, tror jag, även från tillverkaren. Har läst att det är först vid 10.000 IE som man riskerar skador på grund av överdosering av D-vitamin.
Healthwells D3 verkar vara uppskattad av deras kunder. 4.89 i betyg av 47 kunder. En tablett innehåller 5.000 IE och köper man 360-tablettersburken kostar det ungefär en krona per dag. Puori kostar nästan två kronor om dagen eftersom det krävs två tabletter. Vitaminerna är lösta i kokosolja. Det är inget alternativ för veganer däremot eftersom de utvinner vitaminen ur fårull.