Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvåra-husdjur
Läst 197 ggr
Herveaux
6

Katten - en spinnande hälsoboostare!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I det här klippet berättar kattgurun Jackson "the Cat Daddy" Galaxy om de många positiva hälsoeffekterna man får av att leva med en katt. 😻
Mycket av det som nämns får man givetvis av att dela livet med andra djur också.

// Harley

Herveaux
3

Att en katts spinnande kan ha en viss helande, läkande eller reparerande effekt tror jag helt på.
När jag var liten och låg hemma sjuk (visade sig senare vara en brusten blindtarm) så kom våran kisse och la sig på min mage, på den högra sidan där jag hade fruktansvärt ont. Han spann som en liten utombordare och det kändes…inte i närheten av lika ont längre. Så länge han låg där och kurrade så var smärtan så mycket mildare. Hade någon lagt sin hand där med samma tyngd hade jag nog skrikit rakt ut.

// Harley

• Redigerat 2020-11-04 19:42 av Herveaux
Pyttelite
3

Vem smälter inte inombords när man väcks av ett försiktig mjau eller en fuktig buffande nos?

Tror att alla husdjur har en lugnande effekt om man lever i harmoni med dom.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Liz85
1

#2 Så länge de inte tittar anklagande på en när man vaknar. Och gör allt för att fälla en som hämnd när man väl kommit upp och faktiskt, mycket sent om sider enligt deras klocka, är på väg att ge de frukost.

Apropå livet som kattvakt. 😁

kara_murray
3

Det stämmer så bra!!! Man mår bra av katter!!🥰🥰🥰

Pyttelite
1

#3: Ok! Det var en förskönande text - ville inte avslöja sanningen men hon är en oerhört uppskattad vän även om det inte är riktigt så hela tiden.

Visst är det jobbigt att bli hoppad på mär man nyss vaknat men ändå lite roligt. 🙀

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2020-11-04 20:46 av Pyttelite
Liz85
1

#5: Jag förstår varför katter, och andra djur inte att förglömma, har en positiv effekt på hälsan. Trots deras ibland inte alltför uppskattade påhitt. Men det är sånt man får ta. 😊 De är ju levande gosiga varelser som man som sagt också smälter av.

[Moon AppleGrey]
2

Jag som har ryggproblem och ofta ont, tycker att det är helmysigt att vakna upp och ha tösen liggandes spinnande på svanken. (Hon ska alltid sova på en).
Katter är något av det bästa jag vet. 😸

Scorpio97
2

Jag minns en gång när jag var liten och hade fått en allergisk reaktion på något jag ätit, så jag låg i soffan med feber och magont. Vår honkatt Molly brukade alltid vilja vara nära när någon av oss barn var sjuk eller ledsna, och jag håller helhjärtat med om katters (eller husdjurs) läkande effekt. Självklart ville Molly vara nära även denna gång. Problemet var att jag tydligen var tillfälligt allergiskt mot katter och fick utslag där hon hade rört mig, förmodligen var väl mitt immunförsvar lite upprört och reagerade på allt. Så mamma försökte få henne att låta mig vara vilket slutade med att Molly satt på golvet nedanför och mjauade så ledset att mamma inte stod ut med ljudet. Så tillslut fick Molly fick vara i soffan med mig ändå, men med ett tjockt täcke emellan så jag inte rörde vid henne. Då var både jag och hon nöjd
Lyckligtvis försvann katt-allergin så fort den allergiska reaktionen gått över :)

//Jessie