munskydd
Varför är munskydden så dyra i Sverige? 10:-/st som lägsta pris på apotek. I många andra länder delas dom ut gratis. Jag tror att fler skulle använda munskydd om dom var gratis. I alla fall i kollektivtrafiken. Dom är ju för engångsbruk. Många syr sina egna i snygga färger, men dom kan väl inte tjäna sitt syfte, då man ju inte ska vidröra med händerna. Hur får man dom sterila?
Ingen aning tyvärr då jag inte använder munskydd.
/Maria
#0: Jag tror att du måste specificera vilka ”många andra länder delar ut gratis” är.
I Tyskland som har haft munskyddstvång sedan i våras får man vackert betala själv och 10 kr är billigt!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-11-01 10:32 av Pyttelite
Här kommer en följdfråga?😉
Använder ni munskydd?
/Maria
#3: Ja, när jag är tvingad till det.
- Redigerat 2020-11-01 11:26 av Pyttelite
#4 Hur menar du då? När du känner dig tvingad?
Jag har turen att jag kan åka med min man på morgonen till jobbet och jag slutar innan den värsta rusningen så det är inte så fullt på bussen hem.
Handlar gör vi en gång i veckan och då så tidigt innan det har kommit så mycket folk.
De enda människor vi träffar privat numera är sonen och hans lilla familj.
/Maria
#5: Jag har tillbringat tid utanför Sverige där det är masktvång i t.ex. affärer och i kollektivtrafik mm.
Hemma bär jag mask om jag hälsar på äldre släktingar.
Jobbar just nu hemma och möter inte så många.
- Redigerat 2020-11-01 11:41 av Pyttelite
Jag har några munskydd hemma men har inte använt än. Är antingen hemma eller utomhus.
#6 Aha, då fattar jag.
/Maria
Jag använder inte munskydd. Skulle tycka att det mest var i vägen. Men så jobbar jag hemifrån, och cyklar för att slippa använda trånga bussar. Träffar inte så många o när jag väl gör det hålls avstånd. Och även om inte andra verkar kunna hålla avstånd alla gånger så gör jag det = flyttar på mig om de kommer för nära eller ber de flytta på sig. Är inte rädd för att säga ifrån.
Nu kommer säkert några tycka att jag är en idiot som tycker som jag gör men då får de tycka det. 🙂 Jag är iaf medveten om situationen och gör allt för att alltid hålla avstånd. Var tvungen att åka buss en dag (ersättningsbuss till pendeltåg - jag kan faktiskt inte cykla hur långt som helst 😉) och gick då av 2 hållplatser innan jag egentligen skulle gå av. För att jag tyckte det var för lite utrymme och föredrog en något längre sparkcykelstur i friska luften än att stå kvar i bussen.
- Redigerat 2020-11-01 12:03 av Liz85
Tyvärr är det redan för sent när man behöver be någon flytta sig.
#9: Jag tycker att du handlar klokt.
#10: Visserligen men man kan ju flytta sig själv oxå.
10 kr st är väl rätt ok pris, men är de verkligen något att ha?
Jag tänkte köpa ansiktsskydd till min mor, med säkerhetsklass FFP3. Där pratar vi om en helt annan prisklass, mot tunna engångs.
(Min mor sydde egna munskydd och behövde inga.)
Själv använder jag inget ansiktsskydd. Jag håller avstånd. Har ett sånt jobb att jag inte behöver ha folk nära inpå.
- Redigerat 2020-11-01 12:33 av Grodan
#2: Minns inte direkt vilka länder det var, men det visades på tv, i våras, hur man i flera länder delade ut munskydd.
Men undrar fortfarande hur man steriliserar egensydda munskydd?
Man ska ju helst inte ens ta i dom.
Själv har jag ännu inte börjat använda munskydd, då jag är pensionär, håller mej mest hemma och åker med egen bil. Men jag ska besöka ett sjukhus nästa vecka och där lär det behövas munskydd. Fö använder jag handskar, handsprit och håller avstånd.
Jag använder då jag ska till tex tandvården och väntrummet är fullt, om fler använde skulle barriären bli större två skydd för viruset att ta sig igenom. Jag har möt nysande personer på Apoteket då viktig medicin måste hämtas ut. Snabbt ordnade jag så min son får hämta så lämnar han genom fönstret.
Att det är svårt att förstå att om många har skydd så är det många lager för viruset att tränga igenom, därför an vänder vården munskydd och visir, säkerhet. Om de var värdelösa skulle ingen ha dom. Skärmarna de satt upp i kassor skyddar både personal och kund. Jag är 73 år och riskgrupp så inte tycker jag alla skydd gör något till. För inte håller folk avstånd inte.
Man kan sy egna av dubbelt bomullstyg som går att koka, det ger ungefär samma skydd som att nysa i armvecket, alltid något. Min väninna opererade sig igår på en Lördag, sjukhuset var ganska tomt, men all personal hade munskydd.
Jadu allt för att sälja?
använder inte det själv, då det ändå inte skyddar dig för att bli smittad. Då krävs visir med. På jobbet har vi kombo, om det är misstänkt smitta, annars visir om de inte är misstänkte för covid.
Håller avstånd, spriter händerna, tvättar händerna noga, undviker mycket folk, låter bli nöjen som badhus, resturang, lekland mm. Ja det är jobbigt - men man måste kämpa på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker det är jobbigt i trappuppgången då de yngre hostar och nyser då man möts, jag håller andan, för jag måste ut med hunden.
är glad att jag bor på landet. hade aldrig kunnat bo i stan
#0:
Engångsmunskydd betraktar jag som att man kan använda dom en gång innan de måste tvättas. Hett vatten och tvättmedel i handtvätten räcker och munskyddet kan användas igen.
Jag behöver ju munskydd bara när jag handlar i affärer. Annars undviker jag ställen där folk vistas inomhus. Inte kastar jag väl bort ett munskydd bara för att jag har burit det i 15 minuter.
#11 Ja så klart. Tyvärr inte alltid möjligt. Är glad jag slipper åka kollektivt!
Missförstå nu inte mitt inlägg i #12. Jag ifrågasatte jag om engångs-ansiktskydd var något att ha. Med det menar jag att man inte får lita blint på dem. De skyddar inte så bra som de skydd som har säkerhetsklass FFP3.
Använd dem, de är bättre än inget. Jag respekterar människor som har munskydd, absolut.
#20: Du har helt rätt och ska man gå efter statistiken för de länder som har masktvång i vissa situationer verkar de egentligen inte ha så stor effekt.
Däremot får ett maskskydd en att tänka till.
#21:
Problemet i länderna med masktvång är det finns så många som vägrar bära mask och så många som skiter i restriktionerna. Här löste polisen nyligen upp ett turkiskt bröllop med flera hundra bröllopsgäster som varken använde munskydd eller höll avstånd och naturligtvis fanns där några med som bar på viruset och som sen smittade ner en massa andra. Det var förresten inte bara ett bröllop som polisen löste upp, utan nästan varje dag läser man om sådana föranstaltningar där folk helt enkelt inte bryr sig. Vi hade också nyligen en demonstration med tusentals människor som demonstrerade och protesterade mot restriktionerna. Ingen av dem bar mask och ingen av dem höll avstånd. Det är bland dessa som viruset sprider ut sig mest.
Skulle alla bara bära mask, skulle alla bara hålla avstånd, skulle alla strunta i att festa på en tid och skulle alla hålla sig till restriktionerna skulle vi inte ha såna siffror som vi har idag. Det är alltså dom som inte följer restriktionerna som vi kan tacka för att vi på tisdag går in i en ny lockdown.
#22: Ko problemet är närmande känner sig trygg - då tror man att allt är som förr.
Om jag tolkat saken rätt, så ska engångsmunskydden bara användas 1 gång. Ett skydd till och ett nytt munskydd tillbaka, i ex. bussen. Det var det jag menade att det blir dyrt i längden. Tror inte att dom ska tvättas. Det lär dom inte hålla för. Engångs- plasthandskar är däremot billigt. Ca 2:- per par. Det använder jag alltid, överallt. Tyvärr ser jag inte att andra använder det, inte heller handsprit trots att det står utplacerat överallt.
#24 Kan väl inte säga att handsprit står överallt för jag har inte varit överallt. :)
Men i de mataffärer och andra affärer som jag besökt så har det rätt ofta funnits handsprit vid kassan som jag brukar kunna norpa lite av efter att jag betalat.
#23: Ett annat problem är att det finns så många skrupelfria människor där ute som har tutat i andra att viruset inte existerar, att regeringen fejkar alltihopa eller att det är 5G som gör folk sjuka att det finns så många som inte tar viruset på allvar längre. Ett virus som inte existerar kan man ju inte bli smittad av heller, tänker många. Det är sorglig men sant. Ett stort problem som vi har idag.
Här har Ökotest testat masker och kommit fram till att man kan tvätta dom och hur man tvättar dom:
Jag vet inte hur ofta jag har läst att folk tror att masker inte har någon effekt. De kanske inte skyddar bäraren så mycket med det finns tillräckligt med undersökningar som visar att maskerna hindrar aerosolerna att sprida sig lika långt som när man är utan mask. Sen säger somliga att de hellre använder handsprit, som om det ena skulle vara en ersättning för det andra. Detta visar bara att somliga bara tänker på sig själva och att det är helt främmande för dom att tänka på andra.
Anledningen till att viruset har spridit sig så snabbt här i Österrike är att ungefär 20 % av folket (covidioterna) skiter i att bära masker, att hålla avstånd och att de festar som om covid inte skulle existera. Men det är inte bara festerna, utan här ser man en typisk bild på en skidlift i Österrike under coronatider:
Tack vare lockdown och maskplikt hade vi siffrorna nere ända tills vi bara hade lite över 300 aktiva covid fall och dessa personer var isolerade. Sen började folk att inte bry sig om avstånd och andra restriktioner och det gick ju bra i flera månader ända tills vi importerade viruset igen. En del var ju tvugna att fara på semester till länder som Kroatien eller Turkiet, för att besöka deras familjer och sen kom dom tillbaka med viruset. Men folk fortsatte att betee sig som om virust inte existerar, gick och festade, utan mask, utan avstånd och gick och demonstrerade mot restriktioner, tände eld på masker osv. Sen spred sig smittan snabbt igen och nu har vi en lockdown bara för 20 % covidioter.
För mig har det inga konsekvenser, för jag går inte och festar och behöver inga andra sociala kontakter än min sambo. Men det är rätt åt dom som går och festar att vi har en ny lockdown. Om dom som tillhör den nedre halvan av intelligensgenomsnittet inte lär av detta blir det nog fler lockdowns.
#27 Fantastiskt. Trodde verkligen inte att dom kunde tvättas. Så det var ju positivt.
#25 Överallt där jag handlar, står det flaskor med handsprit. Både vid ingången och vid kassorna. Även vid vissa avd .inne i affären. När man nu ordnar det så bra, så är det synd att det inte utnyttjas mer.
#29:
Här finns det affärer som desinficerar vagnarna och har 2 rader med vagnar. En rad med desinficerade och en rad med använda. Men många kunder är inte tillräckligt intelligenta att ställa deras använda vagnar i rätt rad.
- Redigerat 2020-11-02 12:22 av Condor
#30: Jag torkar alltid av handtaget och scannern på kundvagnen med våtservetter, det gjorde jag även före Corona.
#31 vanliga våtservetter biter dock inte på corona, då får du ha descifiserande våtservetter
Ja, jag köper desinficerande våtservetter på apoteket.
#33:
Du kan också ta desinfektionsmedlet som affärer har framför ingången och hälla en skvätt på ett papper för att desinficera vagnen. Här har de stora affärerna även pappersrullar brevid desinfektionsmedlet framför ingången som man kan desinficera vagnern med. Om de inte har det i affärerna i Sverige, kan du ju ta en vanlig pappersnäsduk och spara dina pengar.
#35 De brukar ha handsprit och det ska man inte använda på material. Där är det ytdes som gäller. aldrig sett där de har ytdes vid ingångar utan bara handsprit
Jag använder bara mask där det krävs, exempelvis i Apple Store där de gör feberkoll och delar ut masker vid ingången. Om den allmänna rekommendationen blir att bära mask kommer jag att göra det.
New York Times har förklarat vilka *masker som är bäst och sämst, samt varför *sämre masker kan ge bra skydd* mot smitta.
» Coronavirus: Which Mask Should You Wear? - The New York Times
Här är en animerad beskrivning av hur Corona-viruset sprids.
» This 3-D Simulation Shows Why Social Distancing Is So Important - The New York Times
En mask-guide för idioter:
» How NOT to Wear a Mask - The New York Times
Och om du är nyfiken på hur ansiktsmasker fungerar när de stoppar covid-19 kan du titta här:
» Masks Work. Really. We’ll Show You How. - The New York Times
#35:
Jag har bara hört det tvärtom, att man inte ska använda desinfektionsmedel som är för ytor för händerna, för att det inte är bra för huden. Men varför ska man inte använda medel som är för händerna på ytor?
En del affärer här har 2 olika flaskor, somliga bara en. Ibland får man ta vad som finns tilgängligt för både vagn och händer.
En del affärer har 2 rader vagnar, en med desinficerade vagnar och en för använda, där kunderna kan ställa don tillbaka. Men en del var för dumma för att ställa vagnen i rätt rad, så nyligen har de små skyltar på vagnarna där det står "desinficerad". Men jag brukar ändå desinficera den själv.